Was dit document nuttig?
Ency week 4 - sv/aantekeningen van de WG in begrijpelijke taal
Vak: Encyclopedie der rechtswetenschap I (academische kern) (R_EncycI)
564 Documenten
Studenten deelden 564 documenten in dit vak
Universiteit: Vrije Universiteit Amsterdam
Was dit document nuttig?
Encyclopedie criminologie
Werkgroep 4
Tijdlijn
Augustinus Thomas van Aquino Machiavelli Grotius Hobbes
Thomas van Aquino: de mens is geneigd het goede te doen, dus je moet je neiging volgen.
Eerste gebod: het goede moet je doen, het kwade vermijden. Dit is het startgebod.
Vanuit daar zegt hij dus: je moet je neigingen volgen, je doel volgen.
Neigingen zijn er drie.
1) Zelfbehoud
2) Voortplanten, dat doe je door paren te maken van een man en een vrouw.
3) Kennis van God, waarheid en samenleving
Dus alle handelingen die je doet die in lijn zijn met deze neigingen zijn goed. In strijd er mee? Is
slechte handeling.
Deze week: Machiavelli.
Buiten middeleeuwen, hij bevindt zich in de renessaince. Hij vergeet de hele middeleeuwen, en grijpt
vooral terug op Griekse teksten, stoïcijnse teksten. Hij woonde in Italie, was een onrustige tijd daar.
Het gezag viel steeds, want de vorst viel steeds weg. Hij ging op zoek naar een antwoord op de vraag:
hoe kunnen we een stabiele vorst maken? Op twee manieren uitgewerkt: hoe de vorst moet zijn, hoe
de heerser moet zijn.
En hoe moeten we een staat inrichten om over veel generaties te zorgen dat die staat stabiel is.
We beginnen vandaag met de vorst: de eerste tekst van hem in de syllabus.
Die vorst an sich: hoe kunnen we ervoor zorgen dat die stabiel aan de macht is, wat moet hij doen?
Die vorst heeft volgens hem twee doelen.
1) Machtsbehoud.
2) Eer verwerven. Glorie, aanzien, eer kreeg en verworf.
In deze tekst staat hoe de vorst dit kan bereiken.
Hij begint met een weerspiegeling van het volk om hem heen: dat god alles bepaalt. In tweede
weerlegt hij dat: de helft aan ons over. Je hebt een helft fortuna en voor de helft je eigen houding en
eigen handelen. Dus fortuna is daarbij belangrijk.
Iemand regeert goed wanneer hij zijn handelswijze aanpast aan de omstandigheden en slecht
wanneer hij dit niet doet.
Dus wat is de deugd van een vorst? Virtu: aanpassen aan tijdsomstandigheden. Alleen dan kan
je je doel bereiken van machtsbehoud en eerverwerven. Gaat er om dat je ervoor zorgt dat je niet
altijd hetzelfde doet, maar aanpast aan de veranderende omstandigheden.
Wat heeft dit voor consequenties? Het goede is niet altijd hetzelfde, dat verandert mee met de tijd.
De handeling is goed naarmate het doel wat je wil hebben bereikt. Een handeling is goed op het
mometn dat je je macht behoud en eer verwerft. Dus kan voor een vorst heel gunstig zijn dat hij
consequent is, vriendelijk etc. Maar stel hij wordt bedreigd door een internationale vorst, dan is het
beter om duidelijk te zijn, hard te zijn, of zelfs te bedriegen. Dat is in die omstandigheid het goede
voor een vorst om te doen.
Daarom is het goede niet altijd hetzelfde, omdat het maar net aan de omstandigheden kan liggen wat
goed is om te doen om je doel te bereiken.
Goede is dus relatief!
Bij 6: Nieuwe stap in een redenatie. Goed handelen voor een vorst is dus resoluut aanpassen aan de
tijd. Goede als het kan, het kwade indien nodig. Niet voor iedereen makkelijk om te doen. Helemala
niet makkelijk, is moeilijk. Hij geeft daar twee argumenten voor in dit stuk.