Meteen naar document
Dit is een Premium document. Sommige documenten op Studeersnel zijn Premium. Upgrade naar Premium om toegang te krijgen.

Informatie over toneelteksten

Omschrijving van toneelteksten die gelezen moesten worden voor deel 1...
Studiejaar: 2019/2020
Geüpload door:
0volgers
25Uploads
1upvotes

Reacties

inloggen of registreren om een reactie te plaatsen.

Preview tekst

Welk stuk? Wat gebeurt er? Welke tijd Waarom is het typerend voor die tijd? Menschenhass und Reue – Von Kotzebue

Meinau heeft last van mensenhaat. Hij wordt uitgenodigd voor een diner bij de graaf. Juffrouw Müller werkt voor de graaf en doet haar werk voortreffelijk. Maar het blijkt dat zij op de vlucht is: ze was getrouwd maar heeft haar man in de steek gelaten. Meinau blijkt door zijn vrouw in de steek gelaten te zijn. Wanneer hij op het diner komt herkennen ze elkaar. Eerst willen ze nog steeds niet terug naar elkaar, maar uiteindelijk is het eind goed al goed.

1790 - Het was sentimentalisme - Bekritiseerd als melodrama

Een poppenhuis (Nora) - Ibsen

Nora is getrouwd met Torvald. Nora kan alleen niet goed met geld omgaan. Christine komt binnen en vraagt Nora of ze een aanstelling kan krijgen bij de bank. Nora heeft een groot geheim: ze heeft zich jaren geleden in de schulden gestoken om een vakantie te boeken voor haar en haar man. Ze vervalste daarvoor een borgstellingbewijs en voert nu allemaal werkjes uit om het terug te kunnen betalen. Dokter Rank komt ook binnen. Christine kan een aanstelling krijgen, maar dan moet Krogstad weg. Hij ‘bedreigt’ Nora. Hij heeft immers het geld aan Nora geleend. Rank blijkt verliefd op Nora. Christine op Krogstad. Uiteindelijk komt Torvald erachter. Nora gaat weg.

1879

(realisme/naturalisme )

  • Alledaagse leven zonder dromerige illusies
  • De schrijver biedt geen oplossing
  • Slice of life
  • Werkelijkheid zo dichtbij mogelijk bepalen
  • Objectief

Hij – Emants 1894 (naturalisme) Freule Julie - Strindberg

De graaf is op reis, het is Midzomernacht en het personeel danst op de deel. Verleidt Freule Julie Jean, of verleidt hij haar? Strindberg beweert dat het toeval hen in dezelfde kamer drijft. Na deze gebeurtenis is Freule Julie ontnuchterd en beschaamd. Jean stelt voor om samen naar het buitenland te vluchten en daar een hotel te beginnen. Kristin dreigt ontslag te nemen omdat haar verloofde zich heeft afgegeven met zijn meesteres. Even overweegt Freule Julie om dan met zijn drieën naar het buitenland te gaan, maar zij voelt zich zo vernederd dat zij de onmogelijkheid van dit plan inziet. Als de morgen aanbreekt is haar wanhoop zo groot dat ze ingaat op de suggestie van Jean een eind aan haar leven te maken.

1888 (naturalisme) - De schrijver biedt geen oplossing

  • Alledaagse leven zonder dromerige illusies
  • Slice of life
  • Standen en gender

Op hoop van zegen – Heijermans

De personages zitten gevangen in een levenslot waaruit zij niet kunnen ontsnappen. Voor de hoofdpersoon, de vissersweduwe Kniertje, die zowel haar man als twee zoons al aan de zee verloren heeft, is er geen andere wereld denkbaar dan het vissersbestaan. Zij dwingt toch haar beide nog

1900 (realisme) - De schrijver biedt geen oplossing

  • Alledaagse leven zonder dromerige illusie

levende jongens aan te monsteren voor de visvangst op de "drijvende doodkist", want dat is de wrakkige Op hoop van zegen feitelijk. Dat het dan in een storm vergaat, valt ook niet geheel te wijten aan Bos, de reder. Ook hij is in zekere zin een speelbal van het lot: met grote inspanning heeft hij zich opgewerkt tot zijn vooraanstaande positie, en nu is hij daarin opgesloten en kan zich er niet uit ontwarren.

  • Herkenbare milieus met authentiek taalgebruik (dichtbij de werkelijkheid)
  • Authentiek decor

Pélleas et Mélisande – Maeterlinck

Pelléas et Mélisande vertelt de tragische geschiedenis van een driehoeksrelatie tegen de achtergrond van een symbolistisch sprookje. Golaud, kleinzoon van koning Arkel, verdwaalt tijdens de jacht in het bos en treft daar het schuchtere meisje Mélisande aan. Haar kwetsbaarheid oefent een grote aantrekkingskracht uit op de prins. Nadat Golaud het meisje naar het kasteel van zijn grootvader heeft gebracht, treft Mélisande Golauds halfbroer Pelléas aan. Tussen Pelléas en Mélisande bloeit spoedig een fatale genegenheid, een dodelijke zielsverwantschap op. Golaud krijgt lucht van hun heimelijke ontmoetingen en doodt zijn broer... Mélisande sterft in het kraambed.

1893 (symbolisme) - Sprookje - Reactie tegen naturalisme - Dromerig decor - De ‘overbodige’ woorden die een ingang vormen naar het onderbewuste (ze kijken enkel naar elkaar)

Een droomspel

  • Strindberg

Iemand uit de hemel komt op aarde om te kijken hoe lastig het is voor een mens om naar de hemel te gaan. Komt langs allerlei plekken en gaat zo van hemel naar hel terug naar de uiteindelijke hemelpoort

1909

(expressionisme)

  • Subjectiviteit van een schrijver  verslag van dromer
  • Onderbewuste als ordenend principe (structuur van een droom)  visualisatie van het innrlijke
  • Tijd en ruimte zijn geen vaste waarden geen realistische weergave
  • Metafysische dimensie Mutter Courage und ihre Kinder – Brecht

Gesitueerd in de dertigjarige oorlog. Over een vrouw die niet wil dat de oorlog voorbij is, maar ook niet wil dar haat zoons gaan vechten in de oorlog. Ze verdient wel geld aan de oorlog. Het is een hele tegenstrijdige productie.

1941 (episch theater) - Drie tekensystemen in decor, tekst en acteren (universele geschiedenis, specifieke geschiedenis, theatraal heden)

  • Tegenstrijdigheid van personage

  • Gestus en uit rol stappen

  • Zoons (kan naam even niet snel vinden

Was dit document nuttig?
Dit is een Premium document. Sommige documenten op Studeersnel zijn Premium. Upgrade naar Premium om toegang te krijgen.

Informatie over toneelteksten

Was dit document nuttig?

Dit is een preview

Wil je onbeperkt toegang? Word Premium en krijg toegang tot alle 4 pagina's
  • Toegang tot alle documenten

  • Onbeperkt downloaden

  • Hogere cijfers halen

Uploaden

Deel jouw documenten voor gratis toegang

Ben je al Premium?
Welk stuk? Wat gebeurt er? Welke tijd Waarom is het typerend voor die
tijd?
Menschenhass
und Reue –
Von Kotzebue
Meinau heeft last van mensenhaat. Hij wordt uitgenodigd voor een diner bij
de graaf. Juffrouw Müller werkt voor de graaf en doet haar werk
voortreffelijk. Maar het blijkt dat zij op de vlucht is: ze was getrouwd maar
heeft haar man in de steek gelaten. Meinau blijkt door zijn vrouw in de
steek gelaten te zijn. Wanneer hij op het diner komt herkennen ze elkaar.
Eerst willen ze nog steeds niet terug naar elkaar, maar uiteindelijk is het
eind goed al goed.
1790 - Het was sentimentalisme
- Bekritiseerd als melodrama
Een
poppenhuis
(Nora) - Ibsen
Nora is getrouwd met Torvald. Nora kan alleen niet goed met geld omgaan.
Christine komt binnen en vraagt Nora of ze een aanstelling kan krijgen bij
de bank. Nora heeft een groot geheim: ze heeft zich jaren geleden in de
schulden gestoken om een vakantie te boeken voor haar en haar man. Ze
vervalste daarvoor een borgstellingbewijs en voert nu allemaal werkjes uit
om het terug te kunnen betalen. Dokter Rank komt ook binnen. Christine
kan een aanstelling krijgen, maar dan moet Krogstad weg. Hij ‘bedreigt’
Nora. Hij heeft immers het geld aan Nora geleend. Rank blijkt verliefd op
Nora. Christine op Krogstad. Uiteindelijk komt Torvald erachter. Nora gaat
weg.
1879
(realisme/naturalisme
)
- Alledaagse leven zonder
dromerige illusies
- De schrijver biedt geen
oplossing
- Slice of life
- Werkelijkheid zo dichtbij
mogelijk bepalen
- Objectief
Hij – Emants 1894 (naturalisme)
Freule Julie -
Strindberg
De graaf is op reis, het is Midzomernacht en het personeel danst op de deel.
Verleidt Freule Julie Jean, of verleidt hij haar? Strindberg beweert dat het
toeval hen in dezelfde kamer drijft. Na deze gebeurtenis is Freule Julie
ontnuchterd en beschaamd. Jean stelt voor om samen naar het buitenland te
vluchten en daar een hotel te beginnen. Kristin dreigt ontslag te nemen
omdat haar verloofde zich heeft afgegeven met zijn meesteres. Even
overweegt Freule Julie om dan met zijn drieën naar het buitenland te gaan,
maar zij voelt zich zo vernederd dat zij de onmogelijkheid van dit plan
inziet. Als de morgen aanbreekt is haar wanhoop zo groot dat ze ingaat op
de suggestie van Jean een eind aan haar leven te maken.
1888 (naturalisme) - De schrijver biedt geen
oplossing
- Alledaagse leven zonder
dromerige illusies
- Slice of life
- Standen en gender
Op hoop van
zegen –
Heijermans
De personages zitten gevangen in een levenslot waaruit zij niet kunnen
ontsnappen. Voor de hoofdpersoon, de vissersweduwe Kniertje, die zowel
haar man als twee zoons al aan de zee verloren heeft, is er geen andere
wereld denkbaar dan het vissersbestaan. Zij dwingt toch haar beide nog
1900 (realisme) - De schrijver biedt geen
oplossing
- Alledaagse leven zonder
dromerige illusie

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.