Was dit document nuttig?
Samenvatting Populaire Cultuur: Marxisme/Frankfurter Schule en Cultural Studies
Universiteit: Universiteit van Amsterdam
Was dit document nuttig?
Populaire cultuur
Critici van de massacultuur
19
e
eeuw: Socioloog Karl Marx: Linkse kritiek op de opkomst van massamedia en massacultuur.
• Dominante cultuur is altijd de cultuur van de dominante groepen in de maatschappij, de groepen die
het geld en de productiemiddelen in handen hebben.
Loop 20
e
eeuw: Marx’ visie op de maatschappij werd verder uitgewerkt door groep Duitse Sociale
wetenschappers: De Frankfurter Schule: probeerde met gedachtegoed van Marx te begrijpen wat met name
de nieuwe elektronische media voor desastreuze effecten hadden op de ontwikkeling van de cultuur:
• Een van de kenmerken van een laat-kapitalistische maatschappij, dat ook de media steeds
commerciëler worden
• En zich daarom wel moeten richten op het grootst mogelijke publiek, de grootste gemene deler.
• Dat gebeurd doordat de boodschap die steeds opnieuw wordt uitgezonden, er een is van de
dominante ideologie: het samenhangende stelsel van normen en waarden volgens welke de
meerderheid van de mensen in de samenleving als geheel en hun eigen plaats en rol daarin
begrijpen.
• Dit stelsel is gebaseerd op ideeën (in het voordeel) van de dominante groepen, dus kapitalistische en
misschien ook wel westerse, witte en patriarchale normen en waarden.
• Door stelsel valt steeds moeilijker doorheen te prikken omdat er weinig anders te zien is:
• De massacultuur in het algemeen en de massacultuur in het bijzonder verworden uiteindelijk tot een
eenheidsworst waaruit voor de consument geen werkelijke keuze meer te maken valt.
• Gevolg:
De coherente voorstelling van zaken die hieruit naar voren komt, dan ook logisch of ‘natuurlijk’ lijkt.
• Maar dat is het alleen maar omdat de massa haar zicht op de ‘echte’ realiteit verloren heeft, en dus
in ‘vals bewustzijn’ leeft.
• Om dit vals bewustzijn in stand te houden worden we door de media overladen met spelletjes en
soaps, die oppervlakkig vermaak bieden.
• Zo wordt ons zicht op waar het echt om gaat vertroebeld,
• En wordt de massa afgeleid van wat zij eigenlijk zou moeten doen:
in opstand komen tegen al die onzin, en zo de ongelijke machtsverhoudingen waarvan ze zelf de
dupe is in de ‘echte’ wereld gaan veranderen.
• Maar het omgekeerde gebeurt: mensen moe thuis van hun werk, geven zich over aan de eindeloze
televisiestroom, ze worden ‘eendimensionale mensen, en willen op den duur niets anders dan
oppervlakkig vermaak.
• Dit is dus de feitelijke functie van de media volgens Frankfurters:
het volg brood en spelen geven, waardoor er niemand gaat twijfelen aan de wijze waarop de
maatschappij is ingericht en waardoor alles blijft zoals het is.
Andere studenten bekeken ook
- Samenvatting Raymond Williams over Culture
- Samenvatting Van der Wal & De Wilde
- Samenvatting
- Buchloh: Parody and appropriation in Francis Picabia, Pop and Sigmar Polke (1982)
- Samenvatting Klinische Gespreksvoering - Samenvatting artikelen week 4 t/m 6
- korte samenvatting: boek "Archaeology, Theories, Methods and Practice", Renfrew en Bahn 3
Gerelateerde documenten
- Samenvatting Topic Media Entertainment - compleet (HC 1 t/m 7) -
- Samenvatting: boek Leadership in organizations
- Summary article Farmer in Chief - Food Production
- EMQ Gynaecologie - Verloskunde
- Example exam - Re-sit exam Entrepreneurship in Data Science and Analytics (EDSA)
- College-aantekeningen 5-8 - Algemene methodenleer en statistiek