Meteen naar document
Dit is een Premium document. Sommige documenten op Studeersnel zijn Premium. Upgrade naar Premium om toegang te krijgen.

Filmgeschiedenis 1 - Samenvatting Geschiedenis van de film 1

Een samenvatting van geschiedenis van de film 1. Hopelijk is hij nuttig!
Vak

Geschiedenis van de film 1 (1001FLWTLT)

29 Documenten
Studenten deelden 29 documenten in dit vak
Studiejaar: 2016/2017
Geüpload door:
Anonieme student
Dit document is geüpload door een student, net als jij, die anoniem wil blijven.
Universiteit Antwerpen

Reacties

inloggen of registreren om een reactie te plaatsen.

Gerelateerde Studylists

2018/2019

Preview tekst

DEEL 1 1. Chapter 1: The invention and early years of the cinema, 1 An international process of invention 1.1 Edison, Dickson and the kinetoscope In besloot Thomas Edison (uitvinder fonograaf en elektrische lamp) machines te maken die bewegende vertoonden. Veel werk werd hierbij verricht door zijn assistent W.K. Dickson. o Bij hun eerste poging probeerden ze (vruchteloos) fonograaf na te ze maakten rijen met kleine rond een gelijkaardige cilinder als in de fonograaf. In 1889 ging Edison naar Parijs en zag Camera die stroken flexibele film gebruikte waarna hij Eastman Kodak Film verzamelde en aan een tweede poging begon. o Tegen 1891 waren de kinetograaf camera en de kinetoskoop kijk box klaar om gedemonstreerd te worden (met patent voor Edison). Dickson sneed stukken uit de Eastman film rollen om ze 1 inch wijd te maken 35 mm) en plaatste in elke 4 gaten Zodat de getande versnellingen hen door de camera de kinetograaf kon trekken. Dit is sindsdien altijd de norm gebleven (m.a. een oude film kan getoond worden op een moderne projector) in het begin werden er 46 frames per seconde gebruikt maar later bij de stille film was dit veel minder. o Voordat Edison en Dickson hun machine commercieel konden uitbuiten hadden ze films nodig dus bouwden ze een kleine studio (the black Maria) waar New Jersey lab stond. Ze waren klaar voor productie in Januari 1893. De films duurden slechts 20 seconden want langer kon de kinetograaf niet bijhouden. De meeste films vertoonden beroemde sporters, acrobaten, o Edison had zijn Fonograaf uitgebuit door er verschillende in een ruimte te plaatsten waar het publiek dan 1 Nikkel kon betalen om naar een opname te luisteren door middel van een koptelefoon. (Slechts in 1895 werden ze huishoudelijk hij deed hetzelfde met de kinetograaf. Op 14 april 1894 opende hij de eerste in New York. Dit bracht enorm veel op tot op het moment dat (ca 2 jaar later) andere uitvinders een manier vonden om die beelden te projecteren op een scherm. 1.1 European Contributies (enkel De broers (Louis en Auguste) vonden een projectiesysteem uit dat hielp met de cinema om te toveren tot een commercieel levenskrachtig internationaal bedrijf. Hun familie bedrijf: De Broers, gevestigd in Lyon, Frankrijk was de grootste Europese leverancier van fotografische platen. Filmgeschiedenis 1 Katrien Van der Vieren 1 In 1894 heeft een lokale kinetoskoop standhouder (zoiets als eigenaar veronderstel ik) hen gevraagd kortfilms te maken die goedkoper waren als die van Edison. Al snel ontwikkelden ze een kleine camera genaamd: de (35mm film) en kon ook dienen als een printer. Wanneer de camera werd geplaatst voor de juiste lantaarn vormde het ook een projector. Een belangrijke beslissing van de broers was om hun films te filmen met 16 per seconde in plaats van de 46 die Edison gebruikte. Al snel werd de standaard die van de broers voor de komende 20 jaar. (Hun eerste film was overigens leaving the in maart 1895) 28 December 1895 vond een van de meest beroemde evenementen van de filmgeschiedenis plaats in het van Parijs. Men kreeg er een film te zien van August met zijn vrouw die de ba voedt. Het werd een enorm succes omdat de broers er in geslaagd waren de wind vast te leggen op camera. Parallel met de maakte R. Paul (een producer van fotografisch materiaal) extra machines (in Londen) voor de die Edison had uitgevonden. Vreemd genoeg had Edison geen patent op de kinetoskoop buiten de USA dus kon Paul zoveel kopijen verkopen als hij maar wilde omdat Edison enkel films verkocht aan mensen die zijn machines gebruikten moest Paul ook een camera uitvinden voor bij zijn kinetoskoop. Hier slaagde Paul in (Maart 1895) samen met zijn partner Birt Acres. Na een half jaar besloten ze hun eigen wegen te gaan. Paul fixeerde zich meer op het verbeteren van de camera om de kinetoskoop markt te verruimen terwijl Acres zich focuste op het van een projector. 1 Early filmmaking and exhibition goed lezen! 1 Georges magician of the cinema was een goochelaar die eigenaar was van zijn eigen theater. Nadat hij de cinematograaf van de broers had gezien (in 1895) besloot hij film een deel te laten uitmaken van zijn shows. o De broers verkochten hun apparaat nog niet (het is pas 1896) dus sloeg er in een projector te verkrijgen van R. Paul. Door deze te bestuderen sloeg hij er in zijn eigen camera te bouwen en zo zijn eigen films te vertonen in zijn theater. o was het best gekend om zijn fantasierijke films vol trucks maar hij maakte veel films in verschillende genres. Veel van zijn vroege films zijn verloren gegaan maar tijdens zijn eerste jaar zou hij maar liefst 78 films gemaakt hebben waaronder ook zijn film Vanishing (1896). Hierin transformeert hij een vrouw in een skelet, dit kon hij doen door de camera stop te zetten en de vrouw te verwisselen door een skelet Filmgeschiedenis 1 Katrien Van der Vieren 2 1 The united states: competition and the Resurgence of Edison 1.4 expands Nadat de eerste presentatie (April 1896) van vitascoop (filmprojector) achter de rug was veroverden filmzalen al snel het hele land. Het toestel was niet te koop maar individuele ondernemers kochten de rechten om het toestel uit te buiten doorheen verschillende staten. Gedurende de periode tussen stelden kleine bedrijven hun eigen projectors voor die allemaal afgesteld waren om 35 mm films te vertonen. Omdat films nog geen copyright bevatten en drukken eerder verkocht werden dan verhuurd was het moeilijk de circulatie van films bij te houden. films werden vaak gekopieerd en verkocht terwijl Edison zelf zijn profijt maakte door films uit Frankrijk en Engeland na te maken (Eng: duping). Ook bedrijven maakten vaak imitaties van elkaars films. Al snel nam film de hele wereld over. Hierbij waren de jaren de nieuwe (Eng: novelty) jaren van de cinema omdat het toen verbazingwekkend was bewegende beelden op een scherm te zien. Tegen 1898 waren bewegende beelden al lang geen fascinatie meer en verloren vele cinemavertoners hun werk. De oorlog van 1898 gaf de filmindustrie weer een boost, mensen stonden te popelen om iets gerelateerd aan de oorlog te zien. Hier sprongen Amerikaanse bedrijven op in door zowel documentaires als gespeelde films te maken. Een ander element dat de filmindustrie weer deed bloeien was films over het leven van Jezus en stukken uit de bijbel. En vanaf dan ontstond er in de Amerikaanse filmindustrie een zekere stabiliteit 1.4 Growing Rivalery Het Amerikaanse bedrijf Mutoscope had een bloeiend bedrijf in de late deels omwille van hun scherpe beelden (70mm), vertoont door het bedrijf zelf in Vaudeville huizen. En was in 1897 het bekendste en beste bedrijf in de Amerikaanse filmindustrie. In 1899 veranderden ze hun naam naar American Mutoscope and Biograph Ze werden al snel bedreigd met een law suit door Edison die idereen aanklaagde voor patents en copyrights maar in 1902 won de rechtszaak. In 1903 begonnen ze films te verkopen dus maakten ze hun films in 35mm. In 1908 stelden ze een van de belangrijkste directors te werk: D.W. In 1897 werd het bedrijf American Vitagraph opgestart door J. Stuart en Albert E. Smith als reclamebedrijf. En begon met het produceren van films omtrent de oorlog. Ook hen bedreigde Edison met een rechtszaal maar het bedrijf besloot in zee te gaan met Edison. Filmgeschiedenis 1 Katrien Van der Vieren 4 1.4 Edwin S. Porter, Mainstay Omdat Edison nu bedreigt werd door 2 bedrijven moest hij iets verzinnen om beter te verkopen. Hij besloot langere films te maken en kreeg hierbij assistentie van Edwin S. Porter. In dat jaar bouwde het bedrijf van Edison een nieuwe studio met een glazen dak in New York. Porter werd al snel een belangrijke man in bedrijf en tegen 1902 bestonden vele van zijn films uit meerdere shots. Zijn belangrijkste film was great in 1903 (11 shots). In 1909 verliet Porter Edison om zelfstandig te worden. Tegen 1904 werden enorm belangrijk in de filmindustrie 2. Chapter 2: The international expansion of the cinema 2 France: versus Gaumont De Franse filmindustrie was de grootste en meest vertoonde filmindustrie in de wereld. Tussen groeide de filmindustrie al snel omdat de werkweken korter werden en mensen meer behoefte hadden aan goedkoop entertainment. was een bedrijf met 3 aparte en een van de eerste bedrijven die was (produceerde, verdeelde en vertoonde) (Andere bedrijven opslokken en zo groter worden binnen eenzelfde gebied). Hij maakte zijn eigen en in 1906 begon hij theaters op te kopen. Tegen 1905 had 6 filmmakers in dienst die ieder een maakten. In 19031904 begon hij met het handmatig inkleuren van de frames o Max Linder, die altijd dingen deed in zijn films werkte voor in zowel Frankrijk als de VS van 1909 tot aan zijn dood in 1925 In 1905 bouwde Gaumont een nieuwe studio en huurde hij nieuwe filmmakers. Alice Guy leidde de nieuwe filmmakers op, onder wie Louis Feuillade die haar positie overnam in 1908 wanneer zij vertrok. Film company (1908) identificeerde zichzelf door films te maken voor de elite smaak. Ze verloren echt al snel geld en de meeste producties waren verkocht tegen 1911. 2: Italy: Growth through Spectacle (geen cursorisch dus lees dat eens goed) 2 Denmark: Nordisk and Ole Olsen Ole Olsen: Begon met een and bate later een van de eerste in Kopenhagen uit. In 1906 vormde hij een productiebedrijf genaamd Nordisk en begon meteen met het openen van (distribution offices) overzees. o Zijn grote doorbraak was met de film lion (1907), een fictieve film over een safari. Omdat er twee leeuwen zijn doodgeschoten tijdens de productie was de film verbannen in Denemarken maar de film deed het Filmgeschiedenis 1 Katrien Van der Vieren 5 alle drie de fasen van de industrie te beheersen: de productie, verspreiding en de vertoning. MPPC kocht zijn filmmateriaal enkel bij eastern Kodak en Kodak verkocht enkel aan MPPC. Zo ze een oligopolie. Ze klaagden iedereen aan die geen lid was en toch gebruik maakte van hun In 1909 stabiliseerde de filmindustrie: prijzen bleven gelijk, het aantal films op een week bleef gelijk. 2.5.2 The Independents Fight Back Niet iedereen wilde zomaar betalen aan de MPPC, theaters weigerden In april 1909 startte Carl Laemmle independent motion picture company (IMP) een klein bedrijf dat later zou uitgroeien tot de universal studio. Tientallen andere onafhankelijke bedrijven volgden. Ze beschermden zich door te zeggen dat ze andere mechanismen gebruikten in hun Tussen klaagde de MPPC bijna alle independent aan nadat het detectives had ingehuurd om hun bewijs te leveren dat de onafhankelijke bedrijven wel hun gebruikten. o Een van hun rechtszaken was tegen Laemmle (1912) maar deze won Laemmle Tegen 1915 trad de regering op tegen de MPPC 2.5. Social Pressures and Religieuze groepen en sociale medewerkers vonden dat slecht waren voor jonge mensen en hen leidde tot diefstal en prostitutie. In 1908 lukte het de burgemeester alle van New York te sluiten (voor korte duur) en een raad van censuur werd opgericht door een groep bezorgde burgers in Maart 1909. 2.5 The rise of the feature film ongebruikelijke film die werd vertoont in de reclame maar deze term werd later gebruikt om langere films te nadat the one reel de standaard lengte voor een film werd. Tegen 1909 maakten enkele bedrijven films die langer waren dan een reel en omdat dit niet mocht werden ze verplicht de film in delen te laten zien. Tegen 1910 zuiden feature films de nieuwe standaard worden. Filmgeschiedenis 1 Katrien Van der Vieren 7 2.5. The star system Films werden eerst geadverteerd als novelties maar na de Nickelodeon boom werden ze verkocht per merknaam. Filmmakers en acteurs echter kregen geen erkening. Natuurlijk herkende het publiek al snel bepaalde gezichten en tegen 1909 gingen kijkers spontaan zoeken naar hun favoriete acteurs. Tegen 1910 gaven sommige bedrijven toe en begonnen ze namen te publiceren en bekend te maken. 2.5 The movies move to Hollywood De meeste films werden gemaakt in het oosten en het omdat men daar het beste weer had (films werden buiten gemaakt) Tegen 1910 werden films hoofdzakelijk gedraaid in LA omdat daar het weer altijd goed was. 2 The problem of narrative Clarity 2.6 Early Moves Towards Classical Storytelling Het was belangrijk dat de kijker de film kon volgen en je de shots bij elkaar zette. Vaak speelden tussentitels een belangrijke rol. 2.6.1 Staging in Depth Vanaf 1906 begonnen filmakers indoor scenes ook meer diepte te geven. 2.6.1 Intertitles Voor 1905 hadden de meeste films geen ondertitels maar hoe langer films werden (Nickelodeon periode) hoe meer intertitels er kwamen. Er waren twee soorten intertitels o Expository titles: geschreven in de 3e persoon en vatten kort samen. o Dialogue titles: zei beschreven de gedachten van een bepaald karakter of een dialoog tussen bepaalde personages. Tegen 1914 was het de norm deze na het shot te plaatsen. 2.6.1 Camera Position and Acting Na 1908 plaatsen filmmaker de dichter bij de acteurs om hun emoties beter te kunnen zien 9 foot line werd o Camera verschuift van likns naar o Camera verschijft van boven naar 2.6.1 Color Tinting: een shot in een bad van kleur drenken zodat de lichtere delen gekleurd werden. Toning: de donkere delen werden gekleurd. Filmgeschiedenis 1 Katrien Van der Vieren 8 De vraag was hoog en vele theaters werden gebouwd maar in 1913 zou enkele stappen ondernemen die de Franse industrie zouden schaden. Gaumont breidde productie uit in de jaren vlak voor de oorlog zijn 2 belangrijkste directors o Perret en Louis Feuillade 3.1 Denmark Atlantis: August Blom 1913, is de langste Deense film ooit gemaakt The mysterious X: Benjamin Christensen 1913, was zijn debuut over spionnen 3.1 Sweden Mauritz Stiller en Victor ze begonnen als acteurs maar gingen naar hollywood in (MS:1923 en VS: 1925) lees p goed over hen 3 The brief Heyday of the serial tussen de en de feature film. Sommige waren kort anderen duurden wel 45 minuten. Ze bevatten vaak veel actie, verloren schatten, exotische locaties en gedurfde reddingen. Ze eindigde vaak op een hoogtepunt (hangend van kliff kliffahnger) 3 The classical hollywood cinema (nadruk Grifftith en Slapstick) 3.3 The major Studios begin to form 1915 Laemmle Universal city (later universal studio) 1912 Zukor Paramount 1913 Sam, Jack and Harry Warner Bros 1914 William Fox Fox Film Corporation (later Fox) 1924 and Mayer MGM 3.3 Controling filmmaking 1914 onderscheid tussen verantwoordelijk voor het maken van de film en de producer overzag de hele productie 3.3 Filmmaking in Holywood during the 1910s de film werd complexer en er werden meer cuts gebruikt in elke scene werden ook subtieler door betere technieken. 3.3 Films and filmmakers (nadruk griffith and slapstick) Filmgeschiedenis 1 Katrien Van der Vieren 10 3.3.4 Thomas H. Ince and D. Griffith Thomas H. producer Griffith verliet in 1913 the biograph company. In 1914 werkte hij aan zijn project birth of a (twelve reel). Zijn volgende werk Intolerance in 1916 was 3 en een half uur lang. 3.3.4 A new Generation of Directors Maurice Tourneur Cecil B. De Mille (the cheat 1915) Raoul Walsh John Ford 3.3.2 Slapstick comedies and westerns Mack Sennet (werkte bij de keystone company) specialiseerde zich in dit genre. Hij had een klein aantal komische sterren die vaak hun eigen films regisseerden Charlie Chaplin, Ben Turpin en Mabel Normand. o Chaplin: hij werd een inetrnationale ster door zijn inappropriate use of De rivaal van Sennet was Hal Roach die films produceerde met de jonge Harold Lloyd. De western was ook zeer populair tijdens die periode (1910s). William S. Hart ging pas in de filmindustrie wanneer hij ca 50 was en speelde mee in vele westerns omwille van zijn authentieke look. Zijn rivaal was Tom Mix, zijn totaal tegengestelde. Zijn films waren minder realistisch dan die van Hart en waren bekende om hun snelle actie, stunts en paardrijden. In 1919 kwamen Griffith, Marie Pickford, Charlie Chaplin en Douglas Fairbanks samen en vormden DEEL 2 4. Chapter 4: France in the 1920s 4 P cursorisch dus lees dat goed! Filmgeschiedenis 1 Katrien Van der Vieren 11 4.2 Formal Traits of Impressionism 4.2.3 Devices of the Camera geven een de van een personage weer. Door een filter die over de lens geplaatst wordt men subjectivity. 3 naast elkaar voor een zeer breed beeld 4.2.3 Devices of Editing Subjectivity kan ook bereikt worden door bvb snelle shots achter elkaar te vertonen voor hevige La Roue 1923 4.2.3 Devices of Impressionisten lichtten hun voorwerpen op om te verkrijgen, gebruikten filters voor hun o Striking settings door modernistisch decor en op echte plaatsen te filmen 4.2.3 Impressionist Narratives Ze plaatsen de personages vooral in emotioneel geladen situaties. Ze worden vaak dronken, blind, vallen Volgen vooral de conventionele verhaallijnen. 4 The End of French Impressionism Duurde het langst van de 3 overlappende Europese genres (movements) van dat moment. 4.3 The Filmmakers Go Their Own Ways In 1925 schreef Moussinac een sympathieke kritiek op het impressionisme. De stijl en techniek werden te gewoon, te gebruikelijk en zo begonnen vele impressionisten te experimenteren in verschillende richtingen. Ook het de vele experimentele films leidden naar de ondergang van het impressionisme. 4.3 Problems within the Film Industry Ze hadden geen eigen maar moesten er huren en elke film moest apart gefinancierd worden tegen de late waren grote bedrijven niet meer in het financieren van impressionistische films. Introductie geluid in 1929 kan ook een factor geweest zijn. Filmgeschiedenis 1 Katrien Van der Vieren 13 5 Chapter 5: Germany in the 1920s 5 The German Situation after WWI 5 Genres and Styles of German postwar cinema Omdat tussen de Duitse filmindustrie bijna in isolatie leefde waren er weinig veranderingen in de soorten films die er gemaakt werden. 5.2 Spectacles Na de oorlog probeerden ook zei (net als de Italianen) historische spektakels te maken. Sommige werden even succesvol e zo kwam de eerste belangrijke regisseur naar voor: Ernst Lubitsch begon in 1910s als comedian en regisseur, the oyster princess 1919) . De Duitsers hadden het op financieel vlak niet moeilijk waardoor hun films makkelijk konden concurreren met die in het buitenland. 5.2 The German Expressionist Movement 5.2.2 Expressionism in the Arts Begon in 1908 als een stijl in schilderijen en theater en reageerde tegen het realisme. (beoefenaars gaven de voorkeur aan grootse gebaren i.p. oppervlakkige uitdrukkingen.) o Kenmerken in schilderijen: vermijden van subtiele schaduwen en kleuren die realistische schilderijen diepte geven. gebruikten felle onrealistische kleuren met cartoonachtige uitlijningen. o Theater: vergelijkbaar met schilderijen. Acteurs riepen, schreeuwden, maakten grootse handgebaren en bewogen in gechoreografeerde bewegingen. doel: gevoelens overbrengen op directe en meest overdreven manier 5.2.2 Formal Traits of Expresionism Twee verschillende benaderingen o Disorted, graphic style of scene derived from theatrical expresionism. o Stylistic disortion that functions in the same way as the graphic stylization in Caligari benadering in het boek! Filmgeschiedenis 1 Katrien Van der Vieren 14 Toevallig stierf Bauer in de lente van 1917. Zijn producer Alexander Khanzhonkov werd ziek en het bedrijf ging ten onder. Ook andere producers verlieten de USSR Kuleshov effect: out a establishing shot and leading the spectator to infer spatial or temporal continuity from the shots of seperate 6 Increased State Control and Monatge Movement, 6.2 The influence of constructivism Voorgangers van het constructivisme o Frans kubisme Italiaans o Suprematism simpele geometrische figuren Na de oktober revolutie ondersteunden veel artiesten de nieuwe regering en debatteerden ze over hoe kunst en politiek een kon worden. o De zoektocht naar sociaal zinvolle kunst resulteerde in het constructivisme in 1920 Constructivisten vergeleken de kunsten vaak met machines. Omdat kunst opgebouwd was uit verschillende onderdelen (montage) positief werd het nieuwe symbool van het constructivisme. Tegen 1920 had het constructivisme ook invloed op het theater Biomechanical lichaam van de acteur werd gezien als een machine en de performance bestond uit voorzichtig fysiek gecontroleerde bewegingen i.p. de expressie van innerlijke emoties. 6.2 A New Generation: The Montage Filmmakers De revolutie was zeer belangrijk voor een groep nieuwe filmmakers deels omdat het een extreem jonge groep was. o Sergei Einstein werd wel de genoemd door zijn jongere vrienden omdat hij al 26 was toen hij zijn eerste feature film maakte. Hij combineerde zijn met kunst. 1920 theater o Lev Kuleshov Filmgeschiedenis 1 Katrien Van der Vieren 16 o Vsevolod Pudovkin richtte the montage movement op o Boris Barnet o Dziga door o Grigori , Leonid Trauberg en Sergei Yutkevich jongste montage directors begonnen in 1921! (FEKS) 6.2 The Theoretical Writings of Montage Filmmakers meest conservatief twee pamfletten 1926 radicaal, commited constructivist Eisenstein: Montage of aantal shots samenbrengen om de kijkers emoties te stimuleren combineren voor maximale emotionele en intellectuele effecten o Collision Montage: intellectuele cinema geen verhaal vertellen maar abstracte overbrengen. 6.2 Soviet Montage and Style 6.2.4 Genre film Vaak met opstanden, botsingen in de historische Vaak of komedies van tijdelijke sociale problemen 6.2.4 Narrative Geen bovennatuurlijke elementen (of nauwelijks) Marxist hoofdpersonage representeerde een hele sociale klasse 6.2.4 Editing Meer shots dan elk ander genre film in die periode Overlapping editing: het volgende shot overlapt met het 1 e shot Elliptical cutting: een deel van een gebeurtenis wordt er van tussen gelaten zodat deze korter duurt dan in werkelijkheid Jump cut: dezelfde plaats wordt getoond en dezelfde camerastand wordt gebruikt maar de scene is anders. Filmgeschiedenis 1 Katrien Van der Vieren 17 o (Zukor) o MGM Block booking: wil je een grote film dan moet je ook meerdere kleine huren 7.1 Picture Palaces Fancy ushers, Om de film ervaring nog beter te maken Balaban Katz eerste airco Ontwerp theater: Conventional (inspiratie: italiaanse baroc en rococo) en Atmospheric. (Het lijkt alsof je onder de sterrenhemel veel blauw en exotische plaatsen) 7.1 The big Three and the Little five Big three o o MGM o First National top van de Amerikaanse filmindustrie Little five o Universal o Fox o The Producers Distributing Corporation o The Film Booking Office o Warner Bros hadden geen theaters 7 The Motion Picture Producers And Distributions of America (lees dat eens goed!) 7.2 Films of the 1920s (alleen wat gezien!) Rudolph Valentino: Idool van het tijdperk gehuurd door paramount. Hij was bereid om melodramatische rollen te spelen. Hij stierf vroeg in 1926 Von Stroheim: Werkte bij paramount, hij regiseerde tot aan het geluidstijdperk maar deed veel meer belangrijk acteerwerk. The big parade: Pacifist war film gemaakt door MGM, King Vidor 7 1920s Comedy in Hollywood Charlie chaplin succesvolle films in 1920s onder First national. Hij concerteerde zich vooral op kortfilms daarna drama maar het publiek wilde little tramp (zijn rolletje) terug dus ging hij uiteindelijk terug naar het maken van komedies Harold Lloyd glasses character, hij is het best bekend om zijn komedies. Hij ging door met acteren tot in het geluidstijdperk maar uiteindelijk werd hij te oud voor zijn typetje en ging hij op pensioen. Filmgeschiedenis 1 Katrien Van der Vieren 19 Buster Keaton met acteren en daarna begon hij te regisseren. Hij maakte voornamelijk Feature films. In 1928 ging hij bij de MGM 7.3 Foreign Filmmakers in Hollywood 7.3.1 Lubitsch comes to Hollywood Ernst Lubitsch (Duits) volgde de ster van zijn film madame Dubarry naar Hollywood. United artist zat in de geldproblemen en kon hem niet langer financieel ondersteunen dus ging hij voor warner bros werken. 7.3.1 The SCandinavians Come to Amerika Hollywood, voornamelijk MGM huurde belangrijke Scandinavische regisseurs tussen 1910 en 20 o Benjamin Christensen o Mauritz Stiller greta Garbo (een actrice die met hem meeging) maar door zijn extravagante films die niet langer gefinancierd konden worden werd hij al snel vervangen o Erich Pommer o Victor (MGM 7.3.1 European Director at Universal (niet belangrijk denk ik ik ken die namen niet) 7.3.1 Murnau and his influence at Fox Fox nam hem aan in 1925 regieseur van sunrise 1927! 8. Chapter 8: International Trends of the 1920s 8 Film Europe (Lezen! Het belangrijkste kruisbestuiving) 8 The international style Belangrijk: Verschillende stijlen vinden elkaar kruisbestuiving 8.2 Carl Dreyer: European Director Filmgeschiedenis 1 Katrien Van der Vieren 20

Was dit document nuttig?
Dit is een Premium document. Sommige documenten op Studeersnel zijn Premium. Upgrade naar Premium om toegang te krijgen.

Filmgeschiedenis 1 - Samenvatting Geschiedenis van de film 1

Vak: Geschiedenis van de film 1 (1001FLWTLT)

29 Documenten
Studenten deelden 29 documenten in dit vak
Was dit document nuttig?

Dit is een preview

Wil je onbeperkt toegang? Word Premium en krijg toegang tot alle 24 pagina's
  • Toegang tot alle documenten

  • Onbeperkt downloaden

  • Hogere cijfers halen

Uploaden

Deel jouw documenten voor gratis toegang

Ben je al Premium?
DEEL 1
1. Chapter 1: The invention and early years of the cinema, 1880’s-1904
1.1 An international process of invention
1.1.1 Edison, Dickson and the kinetoscope
In 1888 besloot Thomas Edison (uitvinder fonograaf en elektrische lamp) machines
te maken die bewegende foto’s vertoonden. Veel werk werd hierbij verricht door zijn
assistent W.K.L. Dickson.
oBij hun eerste poging probeerden ze (vruchteloos) Edison’s fonograaf na te
maken; ze maakten rijen met kleine foto’s rond een gelijkaardige cilinder als
in de fonograaf. In 1889 ging Edison naar Parijs en zag Marey’s Camera die
stroken flexibele film gebruikte waarna hij Eastman Kodak Film camera’s
verzamelde en aan een tweede poging begon.
oTegen 1891 waren de kinetograaf camera en de kinetoskoop kijk box klaar
om gedemonstreerd te worden (met patent voor Edison). Dickson sneed
stukken uit de Eastman film rollen om ze 1 inch wijd te maken (=ca 35 mm)
en plaatste in elke ‘frame’ 4 gaten Zodat de getande versnellingen hen door
de camera én de kinetograaf kon trekken. Dit is sindsdien altijd de norm
gebleven (m.a.w. een oude film kan getoond worden op een moderne
projector) in het begin werden er 46 frames per seconde gebruikt maar later
bij de stille film was dit veel minder.
oVoordat Edison en Dickson hun machine commercieel konden uitbuiten
hadden ze films nodig dus bouwden ze een kleine studio (the black Maria)
waar Edison’s New Jersey lab stond. Ze waren klaar voor productie in
Januari 1893. De films duurden slechts 20 seconden want langer kon de
kinetograaf niet bijhouden. De meeste films vertoonden beroemde sporters,
acrobaten, dansers,…
oEdison had zijn Fonograaf uitgebuit door er verschillende in een ruimte te
plaatsten waar het publiek dan 1 Nikkel kon betalen om naar een opname te
luisteren door middel van een koptelefoon. (Slechts in 1895 werden ze
huishoudelijk gebruikt) hij deed hetzelfde met de kinetograaf. Op 14 april
1894 opende hij de eerste ‘parlor’ in New York. Dit bracht enorm veel op tot
op het moment dat (ca 2 jaar later) andere uitvinders een manier vonden
om die beelden te projecteren op een scherm.
1.1.2 European Contributies (enkel Lumière)
De Lumière broers (Louis en Auguste) vonden een projectiesysteem uit dat hielp met
de cinema om te toveren tot een commercieel levenskrachtig internationaal bedrijf.
Hun familie bedrijf: De Lumière Broers, gevestigd in Lyon, Frankrijk was de grootste
Europese leverancier van fotografische platen.
Filmgeschiedenis 1 Katrien Van der Vieren
1

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.