Meteen naar document

Werkstuk/essay - Werkboek over de balgstuw in Ramspol - cijfer 8.5

Werkboek over de balgstuw in Ramspol <br />
Vak

Inleiding Civiele Techniek (CTB1120-17)

585 Documenten
Studenten deelden 585 documenten in dit vak
Studiejaar: 2012/2013
Geüpload door:
0volgers
2Uploads
9upvotes

Reacties

inloggen of registreren om een reactie te plaatsen.

Gerelateerde Studylists

Waterbouw tu

Preview tekst

Voorwoord

Sinds december 2002 wordt West-Overijssel beschermd door een unieke constructie: de balgstuw bij Ramspol. Deze balgstuw is een prachtig voorbeeld van Nederlands vakmanschap op het gebied van waterkeringen. Hij is namelijk op meerdere punten zeer uniek. Zo is hij namelijk met een doorsnede van 10 meter de grootste balgkering ter wereld [1]. Het systeem op zich is niet uniek, over de hele wereld wordt er namelijk gebruik gemaakt van deze techniek. Met name in Japan vindt je veel balgstuwen, die onder normale weersomstandigheden de waterstanden regelen. In Ramspol dient de kering juist om bij abnormale weersomstandigheden, namelijk bij een Noordwesterstorm, het achterland te beschermen tegen het water. De balgstuw in Ramspol is dan ook de enige in zijn soort die wordt gebruikt als stormvloedkering. Een ander punt wat de deze stuw zo bijzonder maakt is dat hij gevuld wordt met water én lucht. Voorheen werden balgen gevuld óf met water óf met lucht.

Het is nu wel duidelijk dat de ontwerpers van dit prachtige stukje techniek niet voor de makkelijkste en bekende weg hebben gekozen. Maar dit was dan ook niet mogelijk door de vele eisen waaraan deze constructie moest voldoen. Door deze belemmeringen moest een totaal nieuw ontwerp gemaakt worden. Het unieke ontwerp leverde wel een gebrek aan kennis op en het project heeft dan ook veel tijd in beslag genomen. Maar ik zal dan ook niet de enige zijn die vindt dat het eindresultaat zeer indrukwekkend is en ik ben dan ook erg blij dit de balgstuw bij Ramspol mijn onderwerp is.

Figuur 1. De balgstuw in opgeblazen toestand

Inhoudsopgave

1 Maatschappelijke betekenis CT

    1. Inleiding
  • 1 Korte omschrijving van het project 1 Leeswijzer
    1. Functionele aspecten
  • 2 Probleemomanalyse 2 Probleemomschrijving
  • 2 Actoranalyse
  • 2 Voowaarden...............................................................................................................................................
  • 2 Toelichting oplossing
    1. Technische aspecten
  • 3 Belasting van de constructie
  • 3 Evenwicht...................................................................................................................................................
  • 3 Krachtenafdracht naar de grond................................................................................................................
  • 3 Sterkte........................................................................................................................................................
  • 3 Vervorming
    1. Uitvoering en kosten
  • 4 Uitvoering
  • 4 Bouwtijd
  • 4 Volgorde van bouwen en toelichting op de uitvoer
  • 4 Bijzonder materieel
  • 4 Bijzondere onderdelen
  • 4 Kosten
  • 4 Toelichting op totale kosten
  • 4 Bijzondere onderdelen
  • 4 Manuren, materieel en materiaal
  • 4 Besluitvorming en contractvorming
  • 4 Besluitvorming + procedure
  • 4 Samenwerking bij realisatie
  • 4 Financiering; uitvoering; toezicht en toekomstig beheer
    1. Wat heb ik geleerd
    1. Bronnenlijst

1 Korte omschrijving van het project 1 Leeswijzer

De balgstuw bij Ramspol is een rubberen opblaasbare waterkering die West-Overijsel veiligheid dient te bieden tegen overstromingsgevaar. Hij is gelegen tussen het Ketelmeer en het Zwarte meer. Verwacht wordt dat zo’n 1 keer per jaar er een dermate forse Noordwesterstorm optreed dat steden en dorpjes als Zwolle, Kampen en Genemuiden gevaar lopen. De balgstuw dient dan als stormvloedkering en heeft als doel het waterpeil van het Zwarte meer zo laag mogelijk te houden.

Figuur 3 Kaart met Ramspol aangegeven

De kering wordt automatisch geactiveerd via het beslis- en bestuurssysteem. Wanneer er namelijk spraken is van een waterpeil van NAP +0,50m op het Ketelmeer wordt het systeem in gang gezet en zullen binnen een uur 3 immense rubberen balgen, van elk 80 meter lang, boven het wateroppervlak verschijnen. Deze worden gevuld met water en strakgespannen door middel van lucht[5]. Uiteindelijk zullen de balgen zo’n 4 meter boven het waterspiegel uitsteken. Zolang dit het geval is, is er tijdelijk geen scheepverkeer meer mogelijk.

Een waterpeil van NAP +0,50m is niet de enige eis voor het activeren van de kering. Een andere eis is namelijk dat er door een Noordwesterstorm een stroom is vanaf het Ketelmeer richting het Zwarte meer[5]. Wanneer namelijk het omgekeerde het geval is, is dit alleen maar gunstig. Het doel is ten slotte om het waterpeil van het Zwarte meer zo laag mogelijk te houden en hiermee West-Overijsel te behoeden voor overstromingen.

Wanneer het waterpeil weer veilig is en de kering zijn werk heeft gedaan worden de balgen weer leeggepompt en verdwijnen ze uit het zicht. De 3 flexibele doeken van rubber en

nylonvezel liggen vervolgens weer netjes opgevouwen op zogenaamde geleiderollen. Het proces van leegpompen neemt in totaal zo’n 3 uur in beslag waarna schepen gewoon weer kunnen varen en het uitzicht niet meer wordt belemmert.

De gehele kering bestaat uit 3 balgen van elk 80 meter, de balgstuw heeft in totaal dus een lengte van 240 meter [1]. Elke balg heeft in opgeblazen toestand een inhoud van 7 miljoen liter, waarvan ongeveer de helft wordt gevuld met water en de ander helft met lucht [2].

Figuur 4 Luchtfoto met onderdelen aangegeven

De Ramsgeul wordt afgesloten door 2 van de 3 balgen, die met elkaar worden verbonden doormiddel van een verbindingselement. De Ramsgeul is in totaal zo’n 250 meter breed, de 2 balgen + het verbindingselement is dus nog niet genoeg om de totale breedte te overbruggen. Er is daarom ook nog een vaste waterkering aanwezig die tegelijkertijd fungeert als een verbinding tussen de balgen van de Ramsgeul en die van het Ramsdiep. Het Ramsdiep is ook nog eens 120 meter breed en wordt gebruikt als scheepsgeul.

De balgstuw bij Ramspol is gebouwd in opdracht van het Waterschap Groot Salland, de balgstuw valt namelijk binnen het gebied van hun waterschap. Het waterschap beheerde het budget, kocht de grond aan, zorgde voor de vergunningen en is verantwoordelijk voor beheer en onderhoud. De Bouwdienst vanRijkswaterstaat fungeerde als regisseur van het project, toetste de plannen van de aannemer, hield technisch toezicht op de uitvoering en op de kwaliteit van het werk. De balgstuw werd gebouwd door de Hollandsche Beton- en Waterbouw bv. De aannemer zorgde zelf voor ontwerp, uitvoering en onderhoud van het bouwwerk. In zo’n ‘design &amp;amp; construct’ werkwijze kan de aannemer al zijn creativiteit en kennis kwijt in het project. Zo kwam van de aannemer het idee om de balg met lucht én water te vullen. De balgstuw beschermt ook een deel van het beheersgebied van het Waterschap Reest en Wieden en zij zijn dus ook mede-opdrachtgever[2]. Andere betrokkenen zijn nog Zwarts &amp;amp; Jansma, de architecten van het besturingsgebouw en Bridgestone, leverancier van het balgdoek.

2 Probleemanalyse

Door het (versterkte) broeikaseffect en de veranderingen die het IJsselmeer heeft ondergaan de laatste eeuw is er een situatie ontstaan die heftig reageert op een Noordwesterstorm. Wanneer deze storm optreed ontstaat er een overstromingsgevaar bij het Zwarte meer en zullen dorpjes, natuurgebieden en steden als Kampen (en in mindere maten ook Zwolle) mogelijk schade oplopen.

Landbouwgrond, prachtige natuurgebieden maar ook woonwijken zullen dus gevaar lopen om verloren te gaan. Het belangrijkste doel is dus om veiligheid te garanderen voor deze gebieden.

2 Actoranalyse

Waterschap Groot Salland en Waterschap Reest en Wieden Het waterschap heeft de rol van opdrachtgever, omdat de balgstuw binnen de grenzen van dit waterschap gebouwd wordt [2]. Voor het waterschap staat voorop dat de dorpjes en steden in West-Overijsel beschermd worden tegen het water afkomstig uit het IJsselmeer. De waterstanden van het Zwarte meer en de rivieren dienen dus acceptabel te blijven. Het is ook in het belang van het waterschap dat de kosten voor de waterkering zo laag mogelijk blijven.

De balgstuw beschermt ook een deel van het beheersgebied van het Waterschap Reest en Wieden waardoor ook zij (in mindere mate) opdrachtgever zijn.

Hollandse Beton- en Waterbouw BV en Royal Haskoning De Hollandse Beton- en Waterbouw BV (HBW) heeft het vertrouwen gekregen van Waterschap Groot Salland om dit project uit te voeren en heeft hiermee dus de functie van aannemer. Tevens heeft HBW in samenwerking met Royal Haskoning de balgstuw ontworpen. Het belang van HBW en Royal Haskoning bij de waterkering is het verschaffen van werk en inkomen. Verder willen ze natuurlijk naambekendheid en ervaring opdoen zodat ook andere opdrachtgevers naar hun toe gaan voor projecten als deze.

De aannemer zorgde zelf voor ontwerp, uitvoering en onderhoud van het bouwwerk. In zo’n ‘design &amp;amp; construct’ werkwijze kan de aannemer al zijn creativiteit en kennis kwijt in het project [2]. Vantevoren werd natuurlijk een kostenraming gemaakt die een belangrijke rol speelt bij deze keuze voor een aannemersbedrijg, de opdrachtgever let natuurlijk op het voldoen aan de eisen van het ontwerp maar op op de kosten.

Bouwdienst Rijkswaterstaat Rijkswaterstaat heeft de controlefunctie. De bouwdienst van Rijkswaterstaat beschikt over veel ervaring en kennis en treedt daarom op als technisch en financieel toezichthouder. Ze letten dus goed op of het ontwerp wel aan de kwaliteitseisen voldoet.

Gemeenten en bewoners De gemeenten heeft natuurlijk als belangrijkste punt het garanderen van de veiligheid van zijn inwoners. Bij het optreden van gevaarlijke situaties moet het dus mogelijk zijn de waterstanden te controleren. Een ander belangrijk punt voor de gemeenten en zijn bewoners is het zoveel mogelijk behouden van het mooie landschap en het prachtige uitzicht.

Scheepvaart Voor de scheepvaart is het natuurlijk belangrijk dat er zo min mogelijk belemmeringen zijn. Het toegankelijk blijven van het achterland via water is natuurlijk voor meerdere betrokkenen een belangrijk punt.

Zwarts en Jansma Dit architectenbureau heeft de bedieningsgebouwen aan de noord- en zuidzijde van de kering ontworpen. Het is een erg groot architectenbureau met onder andere projecten als het DSB- stadion en stadion Galgenwaard, de thuisbasissen van respectievelijk AZ en FC Utrecht, op hun naam [3].

De oprichters (Moshé Zwarts en Rein Jansma) hebben beide gestudeerd aan de TU Delft en Zwarts is bovendien nog een tijd hoogleraar geweest aan de TU [3].

Bridgestone Japan Bridgestone is de leverancier van het balgdoek. Het bedrijf heeft voornamelijk naambekendheid als bandenleverancier maar ook op het gebied van balgdoeken hebben ze aardig wat ervaring. Nog steeds is dit voor hun een grote uitdaging vanwege de grote van de doeken en het gebruik als stormvloedkering. Als doel heeft Bridgestone natuurlijk werk en inkomen genereren. Ook naambekendheid verkrijgen blijft natuurlijk belangrijk voor het bedrijf ook al bezitten ze al nagenoeg over monopolie op dit vakgebied [4].

Figuur 6 Schematisering van de balg [6]

NAP +2,85 meter: Maatgevende hoogwaterstand NAP +0,50 meter. Benodigde waterstand om balg in werking te brengen NAP -0,20 meter: Gemiddelde zomerpeil IJsselmeer NAP -0,40 meter: Gemiddelde winterpeil IJsselmeer NAP -4,65 meter: Drempeldiepte [6]

Er is voor gekozen om de balgstuw helemaal aan het begin van het Ramsdiep en de Ramsgeul aan te leggen, nog ten westen van de Ramspolbrug waarover de N50 loopt. De kering bestaat uit 3 balgen met als bovenlengte 80 meter en aan de onderkant een lengte van 60 meter. Elke balg weegt ongeveer 33 ton. De omtrek van elke balg is in gevulde toestand 23,4 meter, heeft een inhoud van 7 miljoen liter.

Deze inhoud wordt ongeveer tot de helft gevuld met water en de andere helft met lucht. Eerst wordt er een beetje lucht naar binnen gepompt waardoor na openen van de afsluiters vanzelf water naar binnen stroomt, om vervolgens de balgen op spanning te brengen wordt nog meer lucht toegevoerd[5]. Voor deze manier van vullen is gekozen omdat dit de minste energie kost. Het activeren van de balgen duurt maximaal 1 uur en gebeurd geheel automatisch[2].

De balgen zijn op de bodem bevestigd op -4,65 NAP aan drempels van in totaal 15,4 meter breed. De beide zijdes van de balg zijn echter bevestigd op 12 meter van elkaar. In onopgeblazen toestand ligt het doek netjes opgevouwen op zogenaamde geleiderollen.

Het doek is geproduceerd door het Japanse bandenmerk Bridgestone, is gemaakt van een zeer sterke combinatie van rubber en nylonvezel en is zo’n 1,6 centimeter dik [2].

Verder werd verwacht dat de balgstuw 1 keer per jaar geactiveerd zou moeten worden. Wanneer dat het geval is er tijdelijk geen scheepverkeer meer mogelijk.

In de praktijk blijkt de balgstuw veel minder vaak in actie te hoeven komen. Sinds de aanleg in 2002 is de balg 2 keer opgeblazen om het achterland te beschermen, namelijk in 2007 en 2012 [8]. Hij is natuurlijk wel vaker opgepompt maar dit was dan als test.

3. Technische aspecten

De balgstuw is in dit deel geschematiseerd tot een rechthoek. Op de geschematiseerde verticale en horizontale vlakken zijn de krachten namelijk eenvoudiger weer te geven.

3 Belasting van de constructie

Waterdruk De balg wordt natuurlijk belast door waterdrukken. We laten golfbewegingen nu buiten beschouwing waardoor deze waterdrukken dus lineaire toenemen met de diepte [7]. In figuur 7 zijn de waterdrukken weergegeven in rood. De waterniveaus zijn in blauw aangegeven. Aan de binnenzijde van de balg staat het water tot de helft. Zoals eerder verteld worden de balgen namelijk voor de helft gevuld met water en de andere helft met lucht.

Bij een Noordwesterwind zal het water flink opgestuwd worden richting het Ketelmeer en uiteindelijk tegen de balg aan. De waterstand ten westen van de balg zal hierdoor dusdanig stijgen dat we er bij de schematisering vanuit kunnen gaan dat dat deze waterstand gelijk is aan de hoogte van de balg.

Figuur 7 Weergaven van water en luchtdruk [6]

Luchtdruk De zwarte pijlen geven de lucht druk weer die net als de waterdruk loodrecht op het oppervlak van de balg werken. Er werkt natuurlijk ook nog luchtdruk op de buitenkant van deze ‘reuzenballonen’, maar deze zijn niet weergegeven zodat het plaatje overzichtelijk blijft. Bovendien is deze druk verwaarloosbaar klein als je het vergelijk met de waterdruk en de luchtdruk in de strak opgepompte balg.

Golven Voorheen heb ik verondersteld dat de balg alleen te maken krijgt met stilstaand water. Dit is echter niet het geval, bij Noordwesterstorm zullen er flinke golven ontstaan die gehele constructie flink extra zullen belasten. In welke mate de balg wordt belast hangt af van de grote van de golf, de snelheid en de fase waarin hij zich verkeerd. Vanzelfsprekend bevat een golf meer energie in de toppen als in de dalen en zal hij dus ook de balg in grotere maten belasten.

Opgeblazen toestand Wanneer we het verticale evenwicht bij een opgeblazen balg willen opstellen moeten we bedenken dat de waterkolom boven de fundering deels is vervangen door een luchtkolom. Lucht belast de fundering aanzienlijk minder als water en de palen zullen dus een stuk minder grote verticale krachten hoeven leveren.

Horizontaal evenwicht We moeten echter ook rekening houden met het horizontale evenwicht. In onopgeblazen toestand zal dit evenwicht zich van zelf instellen door de druk van de waterkolom die het balgdoek goed op zijn plek houd.

Opgeblazen toestand In opgeblazen toeststand zal dit evenwicht moeilijker bereikt worden. Er zal namelijk een resulterende waterdruk aan de Ketelmeerzijde optreden doordat het water daar 2 keer zo hoog staat als binnenin de balg. Aan de Zwarte meer zijde staat volgens het model het water even hoog als in de balg en deze waterdrukken heffen elkaar dus volledig op. De positieve horizontale kracht die overblijft aan de westzijde zal dus gecompenseerd moeten worden door krachten in de funderingspalen. Dit gebeurd zoals aangegeven in figuur 9. De palen die schuin naar links staan zullen een drukkracht leveren terwijl de palen naar recht een trekkracht uitoefenen. Hierdoor ontstaat dus een resulterende kracht van de fundering naar links oftewel negatief. Deze kracht zou in ons model gelijk maar tegengesteld gericht moeten zijn aan de

resulterende waterdrukskracht.

3 Krachtenafdracht naar de grond................................................................................................................

De krachtenafdracht naar de ondergrond wordt gedaan zoals weergegeven in bovenstaande modellen, namelijk door middel van funderingspalen. De buitenste palen staan verticaal en de rest van de palen staan schuin naar links of rechts. Deze schuine palen zijn trek- en drukpalen en zijn nodig om een resulterende horizontale kracht tegen te werken, zoals verteld.

Figuur 9 Horizontale krachten bij een opgeblazen balg [6]

3 Sterkte........................................................................................................................................................

Balgdoek Het belangrijkste onderdeel van de hele kering is het balgdoek, zoals vaker gezegd is deze geleverd door het Japanse Bridgestone. Het gebruikte doek is een waterdicht, glad laken van rubberweefsel. Eerst worden vijf aparte rubberlagen gemaakt met daarop telkens een nylonlaag. Deze lagen worden op elkaar gefixeerd, met als laatste weer een rubberlaag. Zo ontstaat een doek met in totaal 11 lagen (6 rubberlagen en 5 nylonlagen) van in totaal 1,6 cm. De buitenste rubberlaag is dikker dan de andere lagen, omdat deze het doek beschermt tegen beschadiging van buitenaf, bijvoorbeeld voor drijfhout [4].

Naast de bescherming tegen ronddrijvend puin is het doek ook beschermd tegen:

  • beschermd tegen straling van UV-licht
  • bescherming tegen ozon
  • beschermd tegen chemische stoffen in het water
  • bescherming tegen interne drukken en krachten op het rubbermembraan [4]

De minimale levensduur van de doeken wordt geschat op 25 jaar. Echter bij de controle die afgelopen juni is gedaan wordt gedacht dat hij nog wel zo’n 40 jaar mee kan aangezien het doek nauwelijk boven water komt en dus nauwelijks aan weersomstandigheden en zon blootgesteld wordt [8].

Bevesteging aan ondergrond Een opblaasbare waterkering bestaat uit een rubberen vel (de balg zelf) die langs de in figuur 10 weergegeven inklemlijn vastgemaakt wordt aan een betonnen onderlichaam met behulp van bouten. Daartoe kunnen één of twee rails worden gebruikt om het doek vast te maken [4]. In het geval van de balgstuw bij Ramspol is er gebruik gemaakt van 2 railsen. Nog steeds is dit een erg zwak punt van de constructie, dat bovendien onder enorme krachten komt te staan.

Figuur 10 Doorsnede van de geul [6]

4. Uitvoering en kosten

4 Uitvoering

4.1 [9]

Periode Werkzaamheden

Januari 1997 HET WATERSCHAP GROOT SALLAND BESLUIT TOT BOUW VAN DE BALGSTUW

April 1997 WERK WORDT GEGUND AAN HBW

December 1997 ONTWORPEN INKLEMMINGEN

Januari 1998 MINISTER JORRITSMA VAN VERKEER EN WATERSTAAT VERRICHT DE START

VOOR DE BOUW

Juni 1998 WERKZAAMHEDEN STIL GELEGD, PROBLEMEN BIJ DETAILLERING VAN HET ONTWERP

Augustus 1998 SINGLE FOLD ONTWERP INGEDIEND BIJ DE BOUWDIENST TER ACCEPTATIE

Februari 1999 INSTELLEN VAN EEN COMMISIE OM TOT EEN OPLOSSING TE KOMDN VOOR DE INKLEMMING

Oktober 1999 WERKZAAMHEDEN OP DE BOUWPLAATS HERSTART

November 1999 PROEVEN MET NYLON DOEK EN INKLEMMINGEN SUCCESVOL ONTWERP GEACCEPTEERD

Januari 200 3 BALGDOEKEN 25 X 90 METER ZIJN BESTELD

t/m mei 2001 VERVOLG BOUWACTIVITEITEN

Mei-juni 2001 PLAATSING BALGDOEKEN

November 2001 INSPECTIE BALGDOEKEN, AAN DE BINNENZIJDE BESCHADIGINGEN GECONSTATEERD

Voorjaar 2002 MEDEWERKERS BRIDGESTONE REPAREREN DE BESCHADIGINGEN AAN DE BINNENZIJDE VAN HET BALGDOEK

Zomer 2002 INREGELEN EN TESTEN VAN HET AUTOMATISCH BESTURINGSSYSTEEM

27 oktober 2002 BALGSTUW SLUIT VOOR HET EERST AUTOMATISCH TIJDENS ZWARE STORM

11 december 2002

DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT, MEVR. DRS. MELANIE SCHULTZ VAN HAEGEN, STELT OFFICIEEL DE BALGSTUW IN WERKING

4 Volgorde van bouwen en toelichting op de uitvoering

Figuur 14 Overzicht van bouwwerkzaamheden [6]

De bouw begon in januari 1998 met het uitbaggeren van de bodem. Vervolgens konden ze de palen gaan heien volgens het eerder uitgelegde systeem, de buitenste palen geheel verticaal en de binnenste palen schuin naar links en rechts. Na de damwanden geplaatst te hebben werden de werkzaamheden op de bouwplaats stilgelegd wegens problemen bij de detaillering van het project.

Eind 1999 werd de bouw weer herstart en werd de werkbrug aangelegd. In de maanden erna werd de onderwaterbetonvloer gestort en zijn ze druk bezig geweest met het drooghouden van de bouwkuip. Vervolgens werd het wapeningsstaal en de bekisting aangebracht. Toen ze hier nog mee bezig waren begonnen ze tegelijker tijd al met het storten van beton, voor de betonvloer en voor de taluds. Nadat deze waren gestort kon gestart worden met het plaatsen van de geleiderollen en kon uiteindelijk het balgdoek geplaatst worden.

Figuur 15 Luchtfoto tijdens de bouw

4 Kosten

  1. Toelichting totale kosten

Er is in die tijd een totaal krediet van 150 miljoen gulden oftewel € 70 miljoen beschikbaar gesteld door de provincie Overijssel [10]. De bouwkosten bedroegen € 50 miljoen euro. Er is dus extra geld beschikbaar gesteld voor mogelijk niet voorziene kosten. Bovendien moest een deel van het krediet van € 70 miljoen in andere projecten worden gestoken om de negatieve effecten van de aanleg van de balgstuw te compenseren.

Met de aanleg van de balgstuw bij Ramspol is wel 250 miljoen gulden (zo’n 115 miljoen euro) bespaard wegens het achterwegen kunnen laten van geplande dijk verstevegingen. De balgstuw zorgde namelijk voor 150 km minder dijkverzwaring.

  1. Bijzondere onderdelen

Het onderdeel van de constructie waar het meeste geld naar toe is gegaan zijn de balgdoeken. Dit onderdeel is natuurlijk ook extreem belangrijk. Het moet natuurlijk water en lucht dicht zijn en beschermd zijn tegen allemaal factoren van buitenaf waaronder bijvoorbeeld drijfhout, zonlicht en chemische stoffen in het water.

De precieze kosten van het doek zijn niet bekend maar ik vermoed dat Bridgestone flinke winst heeft gemaakt aangezien ze nagenoeg over monopolie bezitten op dit gebied.

  1. Manuren, materieel, materiaal

Er zijn geen exacte kosten bekend, maar een globale kostenindeling in manuren, materiaal en materieel is zoals in figuur 19 is aangegeven [6].

Totale Bouwsom: €50 miljoen

Manuren: € 4,5 miljoen

Materiaal: € 39 miljoen

Materieel: € 6,5 miljoen

Figuur 19 Kostenverdeling [6]

4 Besluitvorming en contractvorming

  1. Besluitvorming + procedures

De bouw van de balgstuw valt onder het deltaplan grote rivieren, wat na het hoogwater van 1995 is opgesteld. Alle projecten binnen dit plan moesten in 1996 gerealiseerd worden, maar voor de waterkering van Ramspol werd een uitzondering gemaakt vanwege de complexiteit van dit project.

De balgstuw is gekozen uit 34 mogelijke oplossingen[5] omdat hij het beste voldeed aan de eerder gestelde eisen. Vooral op het gebied van landschaps- en uitzichtbesmetting scoorde de balgstuw positief. Wanneer de balgstuw zich namelijk in de niet-kerende fase verkeerd verdwijnt de balg volledig uit het zicht en zijn alleen nog de bedieningsgebouwen te zien. Die bedieningsgebouwen zijn naar mijn mening alleen maar een positieve toevoeging aan de omgeving.

Na het besluit tot de aanleg van een balgstuw, zijn bij de aanbesteding 7 ontwerpen ingediend. Bij elk ontwerp werd een bijbehorende kostenraming gemaakt. Hollandse Beton- en Waterbouw BV kreeg uit eindelijk het vertrouwen van de

opdrachtgever om de balgstuw te ontwerpen en uit te voeren.

  1. Samenwerking bij realisatie Er is gekozen voor een Design en Construct contract [9]. Het contract is gesloten met aannemer Hollandse Beton- en Waterbouw BV (HBW) uit Gouda. Dit houdt in dat HBW zowel aannemer als ontwerper is. Het voordeel van het design en construct contract is de vrijheid voor de aannemer.

Er is een samenwerking gesloten tussen HBW en de Bouwdienst van Rijkswaterstaat. De bouwdienst heeft het ontwerp van HBW goedgekeurd en heeft tijdens de bouw het technisch en financieel toezicht gehouden.

Verder is er nog samengewerkt tussen HBW en Royal Haskoning, de bedrijven hebben samen namelijk het ontwerp voor de balgstuw gemaakt. De bedieningsgebouwen zijn weer ontworpen door Zwarts &amp;amp; Jansma Architecten.

Figuur 20 Bedieningsgebouw

Was dit document nuttig?

Werkstuk/essay - Werkboek over de balgstuw in Ramspol - cijfer 8.5

Vak: Inleiding Civiele Techniek (CTB1120-17)

585 Documenten
Studenten deelden 585 documenten in dit vak
Was dit document nuttig?
1
Voorwoord
Sinds december 2002 wordt West-Overijssel beschermd door een unieke constructie: de
balgstuw bij Ramspol. Deze balgstuw is een prachtig voorbeeld van Nederlands vakmanschap op
het gebied van waterkeringen. Hij is namelijk op meerdere punten zeer uniek. Zo is hij namelijk
met een doorsnede van 10 meter de grootste balgkering ter wereld [1]. Het systeem op zich is
niet uniek, over de hele wereld wordt er namelijk gebruik gemaakt van deze techniek. Met name
in Japan vindt je veel balgstuwen, die onder normale weersomstandigheden de waterstanden
regelen. In Ramspol dient de kering juist om bij abnormale weersomstandigheden, namelijk bij
een Noordwesterstorm, het achterland te beschermen tegen het water. De balgstuw in Ramspol
is dan ook de enige in zijn soort die wordt gebruikt als stormvloedkering. Een ander punt wat de
deze stuw zo bijzonder maakt is dat hij gevuld wordt met water én lucht. Voorheen werden
balgen gevuld óf met water óf met lucht.
Het is nu wel duidelijk dat de ontwerpers van dit prachtige stukje techniek niet voor de
makkelijkste en bekende weg hebben gekozen. Maar dit was dan ook niet mogelijk door de vele
eisen waaraan deze constructie
moest voldoen. Door deze
belemmeringen moest een
totaal nieuw ontwerp gemaakt
worden. Het unieke ontwerp
leverde wel een gebrek aan
kennis op en het project heeft
dan ook veel tijd in beslag
genomen. Maar ik zal dan ook
niet de enige zijn die vindt dat
het eindresultaat zeer
indrukwekkend is en ik ben dan
ook erg blij dit de balgstuw bij
Ramspol mijn onderwerp is.
Figuur
1
. De ba
lgstuw in opgeblazen toestand