Dit is een Premium document. Sommige documenten op Studeersnel zijn Premium. Upgrade naar Premium om toegang te krijgen.
Was dit document nuttig?
Dit is een Premium document. Sommige documenten op Studeersnel zijn Premium. Upgrade naar Premium om toegang te krijgen.
Marktcontext & marktonderzoek samenvatting en spss
Vak: Marktcontext en marktonderzoek (EBB055A05)
108 Documenten
Studenten deelden 108 documenten in dit vak
Universiteit: Rijksuniversiteit Groningen
Was dit document nuttig?
Dit is een preview
Wil je onbeperkt toegang? Word Premium en krijg toegang tot alle 12 pagina's
Toegang tot alle documenten
Onbeperkt downloaden
Hogere cijfers halen
Ben je al Premium?
Marktcontect & Marktonderzoek hoorcollege 1 Segmentering (strategisch)
Externe analyse Interne analyse
Customer Performance
Competitor Determinants of strategic options
Market/submarket
Environmental
STP: Segmentation, Targeting, Positioning
Segmentation: Dividing a market into smaller segments with distincts needs, characteristics,
or behavior that might require separate marketing strategies or mixes.
Targeting (doelgroepbepaling): The process of evaluating each market segment’s
attractiveness and selecting one or more segments to enter.
Positioning: Arranging for a marketing offering to occupy a clear, distinctive, and desirable
place relative to competing products in the minds of target consumers.
Segmentatievariabelen: Geografisch, Demografisch, Psychografisch & Behavioral +
response
Effectieve segmentatievariabele (MASDA) – Measurable, Accessible, Substanstial,
Differentiable & Actionable.
Hoorcollege 2: Segmentering (analytisch)
Segmentatie is het verdelen van een heterogene markt in groepen klanten, zodanig dat:
• de behoeften binnen de groep zoveel mogelijk homogeen zijn
• de behoeften tussen de groepen zo veel mogelijk heterogeen zijn.
Benaderen markt door massa, target, niche, micro of one-to-one marketing.
Bases - kenmerken die vertellen waarom segmenten verschillen (bijv. Behoeften, voorkeuren,
beslissingsprocessen) actieve clustervariabelen
Descriptors - kenmerken die ons helpen om een segment te vinden en te bereiken Passieve
Latente klasse analyse -Twee stappen in een analyse (targeting voor maximalisatie response)
1. Bepalen segment-lidmaatschap
2. Schat gemiddelde respons binnen een segment
› Resultaat: segmenten gebaseerd op marketingrespons!
Waarom is deze pagina onscherp?
Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.
Waarom is deze pagina onscherp?
Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.
Waarom is deze pagina onscherp?
Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.
Waarom is deze pagina onscherp?
Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.