Meteen naar document

Moduleopdracht Toegepaste Technische Bedrijfskunde

Vak

Technische bedrijfskunde

39 Documenten
Studenten deelden 39 documenten in dit vak
Universiteit

NCOI Opleidingen

Studiejaar: 2017/2018
Geüpload door:
0volgers
11Uploads
2upvotes

Reacties

inloggen of registreren om een reactie te plaatsen.

Gerelateerde Studylists

Technische bedrijfskunde

Preview tekst

Moduleopdracht Toegepaste Technische

Bedrijfskunde

Ten behoeve van de NCOI opleiding HBO Bachelor Technische Bedrijfskunde (met subsidie)

Docent: Dhr. J. van der Zanden Startdatum van module: 20-12-

Voorwoord.............................................................................................................................................

Mijn naam is X Ik ben sinds december 2015 werkzaam bij XXX afdeling Rail Services Trambaan in de functie Planner/Werkvoorbereider. In september 2017 ben ik gestart met de deeltijd opleiding HBO Bachelor Technische Bedrijfskunde (met subsidie).

Dit onderzoeksrapport betreft mijn moduleopdracht voor de module Toegepaste Technische Bedrijfskunde. Hierin heb ik een efficiency onderzoek uitgewerkt over de toepassing van diverse betonboren. Het onderzoek naar de efficiency m.b. de toepassing van diverse betonboren is uitgevoerd binnen XXX Rail Services Trambaan. Dit onderzoeksrapport bevat vertrouwelijke informatie en is puur en alleen bedoeld voor de moduleopdracht Toegepaste Technische Bedrijfskunde.

Inhoudsopgave......................................................................................................................................

Inhoudsopgave

Samenvatting.........................................................................................................................................

  • Moduleopdracht Toegepaste Technische Bedrijfskunde......................................................................
  • Voorwoord.............................................................................................................................................
  • Samenvatting.........................................................................................................................................
  • Inhoudsopgave......................................................................................................................................
  • Inleiding.................................................................................................................................................
  • Onderzoeksvoorstel...............................................................................................................................
  • Onderzoeksgegevens.............................................................................................................................
  • Resultaten..............................................................................................................................................
  • Conclusies en aanbevelingen..............................................................................................................
  • Verwijzingen........................................................................................................................................

Inleiding.................................................................................................................................................

Dit onderzoek is gedaan bij XXX Rail Services Trambaan met als doel om kosten te reduceren en de efficiency van het boren in beton te bevorderen. De aanleiding voor dit onderzoek is de toepassing van de betonboren voor de afdeling Uitvoering Trambaan. De Uitvoering Trambaan gebruikt de betonboren voor het boren van gaten in het onderbedbeton (fundament van tramspoor). In deze gaten komen ankerstangen waarmee het tramspoor d.m. een klemconstructie aan het onderbedbeton bevestigd wordt. De huidige betonboor die XXX toepast is volgens uitvoerders niet goed bruikbaar bij onderbedbeton dat een lange uithardingstijd heeft gehad (zie bijlage tekening WTB spoorbevestiging).

Onderzoeksvoorstel...............................................................................................................................

Probleembeschrijving Vanuit de uitvoerders van de afdeling Uitvoering Trambaan komen veel klachten over de 28mm Diacon betonboor omdat deze betonboor, bij ongeveer de helft van de projecten, met veel fysieke belasting door het beton geforceerd moeten worden. Dit kost niet alleen een hoop fysieke belasting en frustratie, dat mogelijk resulteert in ziekteverzuim. Maar het gaat ook ten kosten van de productiviteit. Gezien het feit er op een gemiddeld werk al snel circa 1500 gaten geboord moeten worden is dit wel een serieus probleem voor de afdeling Uitvoering Trambaan om onder de loep te nemen.

Doelstelling Het doel van dit onderzoek is om de frustraties en onnodige fysieke belasting weg te nemen bij de Uitvoerders van afdeling Uitvoering Trambaan. Daarbij kosten te reduceren en de productiviteit van het gaten boren in het onderbedbeton te bevorderen door op een efficiëntere manier te kunnen betonboren.

Centrale onderzoeksvraag Hoe kan het boren van het onderbedbeton efficiënter worden uitgevoerd?

Deelvragen

Theoretische deelvragen: - Wat is de relatie tussen hardheid en uithardingstijd van beton? - Hoelang dient beton uit te harden voordat erin geboord kan worden?

Empirische deelvragen: - Wat is de gemiddelde uithardingstijd van het beton voordat er gestart wordt met boren? - Kan het betonboren planningsmatig praktischer worden ingepland? - Wat voor soort boren zouden er anders kunnen worden toegepast? - Wat zijn de kosten en baten van andere soort betonboren?

Beton is een relatief bros materiaal met een hoge druktesterkte terwijl de treksterkte slechts ongeveer 1/10 van de druksterkte is. Het grootste voordeel van beton is dat het flexibel toe te passen is. Voordat het uithardt, kan het in vele mogelijke vormen gegoten worden.

Nadat het beton is gestort is de gemiddelde droogtijd van beton 28 dagen. Dit is de benodigde tijd voor het beton om de gewenste eindsterkte te bereiken. Dit geldt zowel in zomer als in winter. Er is dus een veiligheidsmarge ingebouwd. In de zomer is de werkelijke droogtijd door de hogere temperatuur aanzienlijk korter dan in de winter. Toch is na 28 dagen het beton nog niet uit gereageerd. Het drogen gaat nog gewoon door, en hiermee dus ook de sterkte nog in ontwikkeling. De 28 dagen geeft aan dat het beton dan zijn gegarandeerde sterkte heeft. Voor een C25 betekend dit bijvoorbeeld dat de druksterkte welke het beton op kan vangen 25 Newton per vierkante millimeter bedraagt. Dit is 2 kg per mm² ofwel 250 kg per cm², beton is erg sterk en enorm goed in het opvangen van druksterkte. [ CITATION Bet \l 1043 ]

Verhouding betonsterkte n/mm² met aantal dagen droogtijd

Men kan de sterkte van het beton meten door middel van een

 trek- en drukproef;  splijtproef (Braziliaanse proef);  buigtreksterkteproef;  met een betonproefhamer;  met ultrageluid.

[CITATION GVBRS17 \l 1043 ] [ CITATION Bet \l 1043 ]

Hoelang dient beton uit te harden voordat erin geboord kan worden?

Op beton kun je na één dag, waarbij de temperatuur boven vriespunt is geweest, al lopen. Voordat er in geboord mag worden dient het beton een minimale druksterkte te hebben van 18N/mm 2 , wat inhoudt dat er na 2 dagen uithardingstijd van het beton al geboord mag worden. [CITATION GVBRS17 \l 1043 ]

Interne interview

Het interne interview is gehouden met een projectleider van het XXX Rail Services. De focus van dit interview lag op de empirische deelvragen: Wat is de gemiddelde uithardingstijd van het beton voordat er gestart wordt met boren? Kan het betonboren planningsmatig praktischer worden ingepland? Om tot de kerninformatie te komen van deze empirische deelvragen is de ‘’5 why’s method’’ P [ CITATION Don11 \l 1043 ] toegepast.

Why? De gemiddelde uithardingstijd van het beton voordat er gestart wordt met boren is per project verschillend. Why? Dit heeft te maken met de dynamische omgeving van Amsterdam waar deze projecten plaatsvinden. I.v. het BLVC (Bereikbaarheid, Leefbaarheid, Veiligheid en Communicatie) van een project is het uitgangspunt van een projectplanning altijd z.s. afronden zodat de omgeving, denk hierbij o. aan winkels, omwonende, reizigers en verkeersdeelnemers, zo min mogelijk last van het project ervaren. Why? Doordat geen enkel project hetzelfde is en je ook afhankelijk bent van de opdrachtgever, aannemers en derde is het niet mogelijk om het betonboren nog praktischer in te plannen. Dit is namelijk altijd al het streven geweest maar door de afhankelijkheid van anderen tijdens zo’n project is het vaak een gegeven datum waar je het mee moet doen. Why? Omdat er destijds bewust voor de toepassing van de 28mm Diacon betonboor gekozen is vanwege de specificatie van de betonboor. Met deze betonboor kun je heel goed door niet volledig uitgehard beton boren. Maar naarmate de uithardingstijd langer wordt verminderd de effectiviteit van de betonboor. Why? Het streven van de projecten is om het werk z.s. af te ronden zodat het werkterrein vrijgegeven kan worden en de omgeving zo min mogelijk last ervaart van onze werkzaamheden. Nu is het zo dat de afgelopen jaren het aantal W.V. projecten toeneemt. Bij deze projecten is XXX niet de enige partij die werkzaamheden moet uitvoeren. Het project wordt dan samen met bijvoorbeeld een Waternet of Liander uitgevoerd omdat zij ook werkzaamheden onder maaienveld moeten uitvoeren. Door deze werkzaamheden samen te voegen voorkom je dat een locatie meerdere malen opengebroken wordt voor civiele werkzaamheden en ontlast je zo de omgeving. Met als gevolg dat het voorkomt dat XXX moet wachten met haar werkzaamheden op andere partijen en zo de uithardingstijd van het beton langer is dan waar de betonboren goed voor zijn.

Jaar WVD XXX Totaal 2014 4 14 18 2015 5 15 20 2016 7 19 26 2017 10 20 30 2018 14 19 33 2019 17 18 35 2020 18 18 36

Zie tabel en grafiek voor een statistische weergave van de toename aantal W.V. projecten.

2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020

0

10

20

Aantal projecten

WVD GVB

Jaartal

Aantal projecten

20 25 30 35 40 45 50 55 60

5

10

15

20

25

30

35

40

De verhouding hardheid beton en gemiddeld aantal gaten per boor, uitgedrukt met variantie

Diacon betonboor Dunwandige Diamantboor

Hardheid beton n/mm

Aantal gaten per uur

[ CITATION Man16 \l 1043 ]

Overige populatiegegevens

28mm Diacon betonboor 28mm Dunwandige Diamantboor Wat is de stuksprijs? 35,34 euro 64,80 euro Wat is de standtijd/technische levensduur van de betonboor?

1200cm staat gelijk aan 50 gaten van 24cm

2500cm staat gelijk aan 104 gaten van 24cm

Prijs betonboor per gat 50 gaten delen door de stuksprijs 35,34 euro betekend 0,68 euro per gat

104 gaten delen door de stuksprijs 64,80 euro betekend 0,62 euro per gat Uur tarief monteur 63,00 euro 63,00 euro

Conclusies en aanbevelingen..............................................................................................................

Uit de grafiek ‘’Gemiddelde prijs per gat’’ kan geconcludeerd worden dat de toepassing van een Dunwandige Diamantboor bij een betonhardheid van ±37n/mm² voordeliger is dan de Diacon betonboor voor het boren van gaten in het onderbedbeton. In de grafiek ‘’Verhouding

20 30 40 50 60

0

1

2

3

4

5

6

7

8

2 2.

2 2. 2.

Gemiddelde kosten per boorgat

Kosten per boorgat (Diacon betonboor met uurloon) Linear (Kosten per boorgat (Diacon betonboor met uurloon) ) Kosten per boorgat (Dunwandige Diamantboor met uurloon) Linear (Kosten per boorgat (Dunwandige Diamantboor met uurloon))

Hardheid beton n/mm

Prijs per gat in euro's

Was dit document nuttig?

Moduleopdracht Toegepaste Technische Bedrijfskunde

Vak: Technische bedrijfskunde

39 Documenten
Studenten deelden 39 documenten in dit vak

Universiteit: NCOI Opleidingen

Was dit document nuttig?
Moduleopdracht Toegepaste Technische
Bedrijfskunde
Ten behoeve van de NCOI opleiding HBO Bachelor Technische Bedrijfskunde (met subsidie)
Docent: Dhr. J. van der Zanden
Startdatum van module: 20-12-2017
1