Meteen naar document
Dit is een Premium document. Sommige documenten op Studeersnel zijn Premium. Upgrade naar Premium om toegang te krijgen.

Samenvatting magazijn en voorraad beheer

Vak

Logistiek management

14 Documenten
Studenten deelden 14 documenten in dit vak
Universiteit

NCOI Opleidingen

Studiejaar: 2018/2019
Geüpload door:
0volgers
2Uploads
105upvotes

Reacties

inloggen of registreren om een reactie te plaatsen.
  • Student
    duidelijk document
  • Student
    Nuttig
  • Student
    Dit is een zeer duidelijk document waar ik veel aan heb! Bedankt!!

Gerelateerde Studylists

Logistiek management Love xix

Preview tekst

Leerdoelen hoofdstuk 1, 2 ,

1. Factoren die te maken hebben met de indeling en lay-out van het

magazijn toelichten

Het magazijn moet zo worden ingericht dat:

  • Je de goederen handig kunt opslaan
  • Je met verschillende transportmiddelen flexibel door het magazijn kunt bewegen
  • Je rekening kunt houden met veel gevraagde goederen
  • De inrichting voldoet aan de wettelijk eisen

Factoren die de magazijn lay out bepalen

  • Soort goederen
  • Benodigde ruimte
  • Opslagsysteem> vrije locatie systeem, vaste locatie systeem, semi-vrije locatie systeem.
  • Hulp-en transportmiddelen
  • Aan-en afvoer frequentie van goederen
  • Wettelijke eisen.

Gegevens benodigd voor een magazijn lay out

  • Soort goederen
  • Opslagsystemen
  • Hulp en transportmiddelen
  • Opslagmiddelen

Externe gegevens

  • Eisen van de verpakking
  • Frequentie van de goederen
  • Wettelijk eisen
  • Seizoensinvloeden

PQRST (magazijnindeling)

P​roduct= hier gaat het om het soort product K​wantiteit= de kwantiteit is de hoeveelheid of het volume van goederen in stuks, ton,waarde enz. R​oute= dit is de weg die de goederen van begin tot eind afleggen binnen en rondom het magazijn S​ervice= Hiermee worden ondersteunende diensten bedoeld, zoals een onderhoudsafdeling, kantine, toiletten, kleedruimten , ehbo posten en energievoorzieningen.

T​ijd= dit is de tijd tussen aankomst van de goederen in het magazijn en het tijdstip van afvoer van de goederen uit het magazijn

Aanvoerfrequentie= ​de regelmaat waarmee goederen binnen een bepaalde periode worden aangevoerd. Afvoerfrequentie= ​drukt uit met welke regelmaat de goederen binnen een bepaalde periode worden afgevoerd

Productiemagazijn: ​is een magazijn waar grondstoffen, halffabrikanten en verpakkingsmaterialen zijn opgeslagen die nodig zijn voor de productie van de goederen

Distributiemagazijn: ​is een magazijn waar een gereed product vanuit de productie wordt opgeslagen.

Een open magazijn​ is voor elke medewerker toegangbaar en een ieder kan een product pakken, zonder order maar je registreert je het wel. Een gesloten magazijn is alleen toegankelijk voor magazijnmedewerkers, zij kunnen met een opdrachtbon of een orderverzamellijst goederen uit het magazijn pakken.

Welke vier fasen doorloop je bij het maken van een lay-out?

1. vaststellen van de locatie

2. vaststellen van de algemene lay-out

3. uitwerken van de lay-out

4. plaatsen van de stellingen en inrichten van de ruimte.

2. De routing-vormen en -eisen uitleggen

De routing is de weg die de goederen door het magazijn afleggen. Aan de routing worden verschillende eisen gesteld.

  • het transport moet zo snel en eenvoudig mogelijk plaatsvinden
  • de aan-en afvoerwegen moeten zo kort en direct mogelijk zijn
  • er mag geen opeenhoping van goederen in de gangen plaatsvinden
  • er is slechts eenrichtingsverkeer toegestaan
  • elkaar kruisende transportwegen moeten zo weinig mogelijk voorkomen.

Er zijn verschillende routing: I en U routing.

Een route is de weg die de orderpicker neemt op zijn orders te picken.

3. De ruimtebenutting voor een eenvoudige magazijn situatie berekenen

Brutocapaciteit opslagmiddel ​= ​hoogte opslagmiddel x breedte opslagmiddel x diepte opslagmiddel.

Voorbeeld: ​De tuin gereedschappen zijn opgeslagen in 7 vakken met een inhoud van 0. De vullingsgraad voor deze vakken is 40%, 30%, 80%, 60%, 60%, 40% en 70%. De gemiddelde vullingsgraad= 40 + 30 +80 +60 +60 + 40 + 70 / 7= 54% De opslagruimte berekenen= 0,5m2 x 7 x 54= 1,89m

Bruto-opslag ruimte​: ​De bruto-opslag ruimte is in het algemeen 30% en 40 % groter als de netto-opslag ruimte. Bruto-opslagruimte = netto opslag ruimte + ( netto opslagruimte x percentage ruimte verlies)

Voorbeeld: ​De vestigingsmanager vertelt dat het ruimte verlies 20% van de netto-opslagruimte is. Hij vraagt hem de bruto-opslag ruimte uit te rekenen. De bruto opslagruimte= 1,89 + (1,89 x 20)= 2,27m

Breedte van de gang bepalen AST=​ WA + X + B+ A

AST= Benodigde gangbreedte WA= Draaistraal X= Lengte van de achterzijde van de vorken tot het middelpunt tussen de voorwielen. B= Breedte van de last A= Totale speelruimte (aan een kant van de truck dus altijd x 2) Voorbeeld: ​Een vorkheftruck heeft een draaistraal van 2,50 meter. De vervoerde last heeft maximaal een breedte van 1,20 meter. Aan beide zijden van de truck wordt een speelruimte van 40cm genomen. De afstand van de achterkant van de vork tot het midden van de voorwielen is 25 cm.

2,50 + 0 + 1,20 + 2x 0,40= 4,75 meter

4. De verschillende aanduidingsborden onderscheiden naar aard en

toepassing.

Een ​Gebodsbord​ geeft een gebod aan. Een ​Gebod ​ is iets wat je moet doen

Een ​verbodsbord ​ geeft een verbod aan. Een ​Verbod ​is iets wat je niet mag doen.

Borden tegen ​Brandbestrijding

Soms kom je een bord tegen waarop meerdere pictogrammen staan. Z ́n bord noem

je een ​Combinatie bord.

Leerdoelen 4, 5, 6 ,

1. De verschillende order soorten naar functie classificeren.

  • Standaard order​= Is een order die je volgens de standaardprocedure verwerkt en binnen een van tevoren bepaalde tijd bij de afnemer bezorgd
  • Afhaal order​= Is een order die de afnemer zelf bij het magazijn van de leverancier ophaalt. De order wordt wel volgens de standaardwijze geplaatst.
  • Backorder=​ Een gedeelte van de order wordt later geleverd omdat de goederen niet voorradig zijn. het is een ander woord van een naleveringsorder.
  • Afroep order=​ Is een order die verzonden wordt, zodra de afnemer aangeeft dat hij de order wil ontvangen.
  • Termijn order=​ Is een order waarbij je afspreekt met de afnemer een later tijdstip van aflevering dan gebruikelijk is.
  • Spoedorder=​ Als een afnemer een bestelling dringend nodig heeft, plaats hij een spoedorder.

Homogene order= ​order die bestaat uit dezelfde soort goederen

Heterogene= ​o​rder die bestaat uit verschillende soort goederen.

NAW gegevens:​ Naam adres en woonplaats.

Een order kan kan op de volgende manieren binnenkomen:

  • via de sectie verkoop buitendienst
  • telefonisch
  • schriftelijk
  • per mail
  • automatisch( bijvoorbeeld via een bestelmodule op de website van de leverancier)

De administratieve verwerking van een binnen gekomende order bestaat uit

zes stappen:

  • order administratie ( ordergegevens inboeken)
  • kredietcontrole ( kan de afnemer betalen)
  • voorraadcontrole( goederen in voorraad)
  • orderbevestiging ( afnemer ontvangt bevestiging van bestelling hierin staat welke goederen de klant wanneer en tegen welke prijs zal ontvangen)
  • voorraadadministratie (goederen worden in het systeem afgeboekt)
  • order zamel documentatie ( orderverzamellijst wordt aangemaakt)

Batchpicking=​ ​is de manier van orderverzamelen waarbij een orderverzamelaar

meerdere orders tegelijk verzamelt. Je splitst elke klantorder in losse orderregels. Regels voor het zelfde artikel van alle klantorders voeg je samen tot een serie.

Multipicking=​ ​betekent dat een orderverzamelaar meerdere orders tegelijk

verzamelt. Hij kan de goederen al tijdens het orderverzamelen uitsorteren naar klant.

KPI (keyperformance indicator)

  • Een kpi wordt gebruikt om te kijken of een bedrijf zijn doelen heeft bereikt.
  • KPI ́s verschillen per bedrijf en kunnen zelf binnen een bedrijf verschillen.

Veelgebruikte KPI ́s bij orderverzamelen:

  • aantal verpakte orderregels per gewerkte uur
  • aantal correct verpakte orderregels per gewerkte uur
  • aantal nulpicks ( aantal lege locaties/aantal te verzamelen locatie)

2. De onderscheiden methoden en uitvoering van het statisch

orderverzamelproces uitleggen

  • Elke orderpicker kent zijn eigen deelgebied goed, waardoor hij snel en efficiënt de orders kan verzamelen
  • de orderverzamelmethode kan per sectie verschillen. ( eendimensionaal of tweedimensionaal) Nadelen:
  • Bij een minder goede organisatie kunnen wachttijden ontstaan. Bijvoorbeeld wanneer verschillende orderpickers aan verschillende orders werken.
  • Na het orderverzamelen moet de order administratief weet tot een order worden samengevoegd. Dit betekent extra werk.
  • De afstanden kunnen erg groot zijn.

4. Een orderpicker verzamelt meerdere orders tegelijkertijd

Er zijn twee mogelijkheden om meerdere orders tegelijk te verzamelen:

  • De orderpicker houdt de goederen per order gescheiden. Hij moet dan wel voldoende bakken of dozen meenemen om de orders apart te houden.
  • De orderpicker verzamelt alle orderregels door elkaar. De goederen van verschillende ordes houdt hij niet gescheiden brengt de goederen naar een centrale uitzetplaats,waar ze per order worden gesorteerd. Voordelen:
  • de afstanden worden beperkt. De orderpicker hoeft niet voor elke orderregel de route opnieuw af te leggen. Nadelen:
  • Wanneer de orderpickers de verzamelde artikelen direct bij het zamelen per afnemer sorteren, kunnen bij het sorteren gemakkelijk fouten ontstaan.
  • Wanneer de orderpickers de orders door elkaar verzamelen , dan zijn er extra

medewerkers nodig om de verzamelde artikelen te sorteren naar afnemer.

5. Meerdere orderspickers werken aan meerdere orders tegelijkertijd. (

parallel multipicken)

Parallel multipicken is een orderverzamelmethode waarbij meerdere orderpickers meerdere orders tegelijk verzamelen. Voordelen:

  • De afstanden worden beperkt door de combinatie van orders in een verzamel ronde. Nadelen:
  • De kans op fouten neemt toe, doordat complete orders eerst wordt opgesplitst in deelorders. Na het verzamelen worden de deelorder weer gesplitst en samengevoegd tot complete orders.

3. De invloed factoren relateren aan het orderverzamelproces

De manier waarop je een order verzamelt, hangt af van de volgende punten:

  • Kenmerken van de goederen​ :De grootte, het gewicht en de afmetingen van de goederen bepalen de manier waarop het orderverzamelen plaatsvindt
  • Magazijn inrichting​: Een magazijn kan ingericht zijn in: hoofdgangensysteem, tweegangen systeem, zijgangensysteem

Hoofdgangensysteem​: worden goederen op dezelfde plaats verzameld en opgeslagen Tweegangensysteem​: ​zijn er aparte gangen voor opslag en orderverzameling. Zijgangensysteem​: ​zijn de stellingen dwars op de hoofdgangen geplaatst.

  • Plaats van opslag​: Het order verzamelen wordt ook beïnvloed door de plaats van de opslag. Goederen die lagen dan twee meter van de vloer zijn opgeslagen kun je verzamelen met een niet heffende orderverzameltruck ​Eendimensionale orderverzameling.​Goederen die op een hoogte van meer dan twee meter in de stelling liggen opgeslagen kun je niet vanaf de vloer verzamelen. ​Twee dimensionale orderverzameling.
  • Verzamelplaats: ​De laatste factor die het orderverzamelen kan beïnvloeden is de verzamelplaats.

Statische orderverzameling​ (de picker gaat naar de goederen)

  1. een orderpicker verzamelt de order
  2. meerdere orderpickers werken na elkaar aan een order
  3. meerdere orderpickers werken tegelijkertijd aan een order
  4. een orderpicker verzamelt meerdere orders tegelijkertijd
  5. meerdere orderpickers werken aan meerdere orders tegelijkertijd

Dynamische orderverzameling​ (goederen komen naar de picker toe) Dit kan door middel van:

  1. motorische transportmiddelen
  2. transportbanden
  3. stellingbedieningsapparatuur
  4. automatisch gestuurde voertuigen
  5. bijzonder stellingen

Bij het pakken van de artikelen van de locatie kunnen zich verschillende

problemen voordoen:

  • onvoldoende goederen aanwezig
  • beschadigde artikelen
  • gangen zijn geblokkeerd
  • te lange routes
  • problemen met verpakkingsmateriaal

Geautomatiseerde orderverzamelsystemen:

  • scanning (voordeel: meest flexibele technologie, goedkoopste; nadeel relatief veel handelingen, leesbaarheid)
  • pick-to-light (voordeel: visueel systeem, met hoge snelheid en betrouwbaarheid, gebruikersvriendelijk voor onbekenden in magazijn)

S-shape:​ ​Een van de gemakkelijkste is de S-shape strategie. De orderpicker begint

in de meest linker of rechter gang, waar goederen voor zijn order staan. Deze gang gaat hij helemaal door tot aan het eind. Daarna gaat hij naar de volgende gang waar goederen staan voor zijn order. Ook deze gang loopt hij helemaal door en daarna gaat hij weer naar de volgende gang. Dit proces herhaalt hij tot hij weer

helemaal bij de verzamelplaats is​.

Largest-gap: ​Een andere

methode is de largest-gap ( grootste afstand)

strategie systeem berekent voor elke gang de grootste afstand tussen de verschillende locaties met goederen, het begin van de gang en het einde van de gang. Vervolgens zorgt het systeem ervoor dat de orderpicker nooit de grootste afstand tussen twee punten die elkaar opvolgen, hoeft te lopen. Dit wil zeggen dat de orderpicker eerst langs de ene zijde van de gangen loopt. Hierbij loopt hij elke gang in tot de grootste afstand en loopt daarna weer terug.

Gang voor gang route: ​Bij deze route bezoekt de orderpicker elke gang maximaal

een keer. Hij kiest daarbij zelf of hij een gang verlaat via de andere kant of via de kant waar hij erin ging.

2, Beschikbaarheid van transportmiddelen

  • ​ Hoeveel transport- en andere hulpmiddelen zijn er nodig en beschikbaar om de orders te verzamelen. Welke transportmiddelen staan ingepland voor periodiek onderhoud.

Tip: ​- ​Stel prioriteiten bij onvoldoende transport-en opslagmiddelen

  • Ken transportmiddelen toe aan te verzamelen deelorders.

3, Productiviteits- en kwaliteitsnormen

  • Welke normen voor orderverzamelen hanteert je bedrijf? Wat zijn de kpi ́s

4, Mankracht

  • Hoeveel medewerkers heb je nodig en hoeveel zijn er beschikbaar? Heb je voldoende aan je vaste krachten of moet je medewerkers oproepen? Welke wettelijke regels over arbeidstijden moet je in acht nemen.

Tip:

Bepaal aantal werkuren met behulp van deze formule:

Werkuren= Som orderregels / productiviteitsnorm.

Bepaal de productiviteitsnorm met behulp van deze formule:

Productiviteitsnorm= som orderregels / som werkuren.

Voorbeeld:

Een groothandel in doe het zelfartikelen hanteert de volgende productie

normen:

  • Voor grootwinkelbedrijven: 60 colli per uur

  • Voor kleinwinkelbedrijven en aannemers: 40 colli per uur

Leerdoelen 8 & 9

1. De verschillende aspecten weergeven met betrekking tot de afronding

van het order-verzamelproces.

Na de controle moet je de goederen verzendklaar maken. Daarbij horen de volgende taken:

  • Verzendpakken
  • Verpakken van gevaarlijke stoffen
  • Samenstellen van de verzendeenheden
  • Stabiliseren van de verzendeenheden
  • Merken van de verzendeenheden

voordelen: het is goedkoper, ook geschikt voor goederen die niet verwarmd mogen worden

  • omsnoeren
  • krimpverpakking ( verwarmen en krimpt) Voordelen: de verzendeenheid is water en stofdicht, beveiligd tegen diefstal, zware ladingen worden bij een gehouden,stabiliteit is goed Nadelen: ventileert niet waardoor condens kan ontstaan, niet bestemd voor diepvriesproducten, milieuonvriendelijk

Merken van de verzendeenheden​= ​is het aanbrengen van gegevens op de

verzendeenheden die voor het vervoer relevant zijn. Een ​Collomerk​ bevat altijd informatie over de bestemming, de route en de naam en het adres van de ontvanger. Een ​behandelingsetiket​ is een eenvoudige tekening die aangeeft hoe de goederen

wel of beslist niet behandeld moeten worden.

Klaarzetten voor verzending

De uitzetruimte is de ruimte waarin je de verzend heden plaatst die gereed zijn voor

verzending.

2. Voor een gegeven situatie de verpakkingseisen identificeren

UN keurmerk met uitleg

UN/1A2/Y1/100/00/NL

UN: geeft aan dat het hier een un-keurmerk betreft. 1A2: de 1 betekent dat het hier om een vat gaat (3 staat bijvoorbeeld voor een jerrycan) de A dat het vat van staal is en de 2 dat het deksel afneembaar is. Y1: Y= is geschikt voor verpakkingsgroep II en III 1= maximale dichtheid vulgoed ( kg per liter) 100: hydraulische testdruk in kpa ( 100 kpa = 1 bar) 00: jaar van productie NL: land van productie

Was dit document nuttig?
Dit is een Premium document. Sommige documenten op Studeersnel zijn Premium. Upgrade naar Premium om toegang te krijgen.

Samenvatting magazijn en voorraad beheer

Vak: Logistiek management

14 Documenten
Studenten deelden 14 documenten in dit vak

Universiteit: NCOI Opleidingen

Was dit document nuttig?

Dit is een preview

Wil je onbeperkt toegang? Word Premium en krijg toegang tot alle 39 pagina's
  • Toegang tot alle documenten

  • Onbeperkt downloaden

  • Hogere cijfers halen

Uploaden

Deel jouw documenten voor gratis toegang

Ben je al Premium?
Leerdoelen hoofdstuk 1, 2 ,3
1. Factoren die te maken hebben met de indeling en lay-out van het
magazijn toelichten
Het magazijn moet zo worden ingericht dat:
- Je de goederen handig kunt opslaan
- Je met verschillende transportmiddelen flexibel door het magazijn kunt bewegen
- Je rekening kunt houden met veel gevraagde goederen
- De inrichting voldoet aan de wettelijk eisen
Factoren die de magazijn lay out bepalen
- Soort goederen
- Benodigde ruimte
- Opslagsysteem> vrije locatie systeem, vaste locatie systeem, semi-vrije locatie
systeem.
- Hulp-en transportmiddelen
- Aan-en afvoer frequentie van goederen
- Wettelijke eisen.
Gegevens benodigd voor een magazijn lay out
- Soort goederen
- Opslagsystemen
- Hulp en transportmiddelen
- Opslagmiddelen
Externe gegevens
- Eisen van de verpakking
- Frequentie van de goederen
- Wettelijk eisen
- Seizoensinvloeden
PQRST (magazijnindeling)
Product= hier gaat het om het soort product
Kwantiteit= de kwantiteit is de hoeveelheid of het volume van goederen in stuks,
ton,waarde enz.
Route= dit is de weg die de goederen van begin tot eind afleggen binnen en rondom
het magazijn
Service= Hiermee worden ondersteunende diensten bedoeld, zoals een
onderhoudsafdeling, kantine, toiletten, kleedruimten , ehbo posten en
energievoorzieningen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.