- Informatie
- AI Chat
Dit is een Premium document. Sommige documenten op Studeersnel zijn Premium. Upgrade naar Premium om toegang te krijgen.
Was dit document nuttig?
Dit is een Premium document. Sommige documenten op Studeersnel zijn Premium. Upgrade naar Premium om toegang te krijgen.
De ontwikkelingsstadia van Erikson in een handig schema
Vak: Onwikkelingspsychologie 2: emotionele, motivationele en morele ontwikkeling (SAW/13-14/pBA-OR/111)
40 Documenten
Studenten deelden 40 documenten in dit vak
Universiteit: Karel de Grote Hogeschool
Was dit document nuttig?
Dit is een preview
Wil je onbeperkt toegang? Word Premium en krijg toegang tot alle 2 pagina's
Toegang tot alle documenten
Onbeperkt downloaden
Hogere cijfers halen
Ben je al Premium?
Ontwikkelingsstadium Kernconflict Conflict Egosterkte
Orale fase (0-1 j.) Vertrouwen versus
wantrouwen
Omdat de verzorgende persoon niet steeds de primaire
driften kan bevredigen ontstaat frustratie.
Slechts wanneer er voldoende warmte en aanwezigheid is
zal er vertrouwen ontstaan.
Hoop
Anale fase (1-3 j.) Autonomie versus
schaamte en twijfel
Het kind kan lopen en gaat op ontdekking in de wereld.
Anderzijds is er de controle vanuit de ouders. Het Ego wordt
voor het eerst in tegenstelling geplaatst met het Es.
Het Ego moet de tegenstelling tussen autonomie en
schaamte neutraliseren i.s.m. de liefhebbende ouder.
Dynamiek: Vasthouden en loslaten
Wilskracht
Fallische fase (3-6 j.) Initiatief versus
schuld
Door identificatie wordt het Superego gevormd.
Het kind integreert zich in het volledige gezin. Enerzijds voelt
het zich supersterk, anderzijds beeft het van angst in zijn
dromen.
Dynamiek: Maken en namaken
Doelgerichtheid
Latentiefase (6-12 j.) Handvaardigheid
versus
minderwaardigheid
Het kind gaat zich focussen op zaken die door hem als
waardevol worden ervaren.
Het bewijzen van vaardigheid is fundamenteel en als dit niet
lukt ontstaat minderwaardigheid.
Bekwaamheid
Genitale fase (+12 j.)
“de puberteit”
Identiteit versus
identiteitsverwarring
Identiteitsverwarring
is dat men moeilijk in
staat is de
verschillende rollen
te dragen die het
leven met zich
meebrengt.
De adolescent vraagt zich af wie hij zou kunnen zijn of
worden, dit gaat gepaard met experimenteren.
4 fasen van identiteitsontwikkeling (Marcia)
a. Identiteitsdiffusie: Men is nog helemaal niet bezig
geweest met de identiteitsvraag.
b. Foreclosure: Men neemt waarden over van anderen
zonder deze af te wegen.
c. Moratorium: Men weegt af wat bij hen past en wat niet.
d. Conclusiefase: Er is een identiteit bereikt wat zich uit in
persoonlijke verbintenis met doelen, waarden, overtuigingen
Trouw en toewijding
De jonge volwassenheid (20-30 j.) Intimiteit en In deze fase komt veel eenzaamheid voor, men moet zich Liefde
Waarom is deze pagina onscherp?
Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.