Meteen naar document
Dit is een Premium document. Sommige documenten op Studeersnel zijn Premium. Upgrade naar Premium om toegang te krijgen.

Samenvatting - artikel "HAN OnderwijsOnline"

Artikel:
Vak

Onderzoeksvaardigheden 2D

4 Documenten
Studenten deelden 4 documenten in dit vak
Studiejaar: 2015/2016
Geüpload door:

Reacties

inloggen of registreren om een reactie te plaatsen.

Preview tekst

ONDERZOEKSVAARDIGHEDEN

  • H1: Praktijkgericht onderzoek INHOUDSOPGAVE
    • 1 Wat is praktijkgericht onderzoek?
    • 1 De handelingscyclus
    • 1 De onderzoekscyclus
    • onderzoek 1 kwaliteitseisen aan praktijkgericht
    • onderzoek 1 Integraalmodel voor Praktijkgericht
    • 1 Onderzoekscompetenties
  • H2 Typen van praktijkgericht onderzoek
    • 2 Probleemanalytisch onderzoek
    • 2 Diagnostisch onderzoek
    • 2 Ontwerpgericht onderzoek
    • 2 Verandergericht onderzoek
    • 2 Evaluatieonderzoek
  • H4 Onderzoeksvoorbereiding
    • 4 Probleemanalyse
    • 4 De centrale vraagstelling........................
    • 4 De doelstelling
    • 4 Het theoretisch kader
    • 4 informatievaardigheden
    • 4 Het conceptueel model
    • 4 De deelvragen
    • 4 het onderzoeksontwerp
    • 4 Lineair en cyclisch onderzoek
    • 4 Onderzoeksethiek
    • 4 Het onderzoeksplan
      • H5 dataverzamelingsmethoden
        • 5 onderzoeksstrategieën
        • 5 Onderzoeksmethoden kiezen
        • 5 steekproef
        • 5 enquêteren
        • 5 meten en testen
        • 5 Interviewen................................................
        • 5 Observeren
        • 5 Literatuuronderzoek
        • 5 Documentenonderzoek
        • 5 inhoudsanalyse
        • 5 actieonderzoek
      • H6 Onderzoeksgegevens en analyse
        • 6 gegevens en meetniveaus
        • 6 analyseren
        • met één variabele 6 analysemethoden voor onderzoeken
        • met meerdere variabelen 6 analysemethoden voor onderzoeken
        • 6 Documenten- en literatuuranalyse
        • analyseren 6 Overige hulpmiddelen bij het
      • aanbevelingen H7 Bevindingen, conclusies en
        • terugkoppeling 7 Bevindingen uit het onderzoek en
        • 7 De opdrachtgever adviseren
        • betrokkenen 7 Instemming van de opdrachtgever en
        • 7 Conclusies en aanbevelingen

H1: PRAKTI JKGERICHT ONDERZOEK

 Methodisch aan het werk

o Vaste, weldoordachte manier van handelen om een zeker doel te bereiken

1 Wat is praktijkgericht onderzoek?

 Vraagstukken gericht op verbeteren en innoveren

o Genereren kennis en inzicht o Zorgt voor producten of oplossingen bedenken o Gecombineerd met onderzoek en validiteit

onderzoek 1 Integraalmodel voor Praktijkgericht

o Domein van de praktijk o Domein van praktijkgericht onderzoek

1 De handelingscyclus

 Een methodische werkwijze om de gewenste situatie (het doel) te bereiken 1. Probleemidentificatie: waar zit het probleem? 2. Diagnose: wat zijn de oorzaken? 3. Ontwerp: een goede oplossing 4. Verandering: zorgt voor gewenste situatie 5. Evaluatie: beoordeling van het resultaat a. NIET GOED? Dan weer bij 1 beginnen

1 De onderzoekscyclus

 Voor wetenschappelijk onderzoek o Begrijpen van de werkelijkheid  Voor praktijkgericht onderzoek o Ingrijpen, bestaande situaties verbeteren

  1. Probleemanalyse 1/
  2. Onderzoeksontwerp 1/
  3. Dataverzameling 1/
  4. Data-analyse 1/
  5. Conclusies en aanbevelingen 1/
  6. Rapportage en presentatie 1/

1 .4 KW ALI TEI TSEI SEN AAN PR AKTI JKGE RI CH T ONDE RZ OEK

 Bruikbare resultaten o Relevant en deugdelijk  Betrouwbaar: uitsluiten van toeval “Hoe?”  Validiteit: juiste indicatoren onderzoeken “Wat?”  Bij complexe vraagstukken ook onderzoekcyclus toepassen  Mate van grondigheid o Praktijkgericht handelen - o Praktijkgericht onderzoeken +/- o Wetenschappelijk onderzoeken +

1 .5 I NTE GR AALM ODE L V OOR PR AKTI JKGE RI CHT ONDE RZ OEK

 Koppeling handelingscyclus en onderzoekscyclus o Handelingsvraag wordt onderzoeksvraag o Na onderzoek antwoord in conclusie  Eigenaarschap o Handelingscyclus – probleemeigenaar  De organisatie – handelingsvraag

2 .4 VER ANDE RGE RI CH T ONDE RZ OEK

 Doelgericht veranderen o Onderzoek van de impact van veranderen

2 .4 .1 PRESCRI PTI EF V ER ANDE RGERI CHT OND ER Z OEK

 Richten op planmatige veranderingen o Ontwerpkundig en veranderkundig  Interventies op niveau van structuur- en gedragssystemen 1. Organisatiestructuur 2. Operationeel beleid 3. Personeelsbeleid 4. Taakprestaties 5. Management development cultuur interventies 6. Intergroepsgedrag “ “ 7. Intragroepsgedrag “ “ 8. Individueel gedrag “ “

2 .4 .2 EV ALU ATI E F VE R ANDE RGE RI CH T ONDE RZ OEK

 Het veranderproces nauwkeurig volgen o Continue evaluatie – ex durante evaluatie  Vergelijken huidige situatie en oude situatie  Eventueel (bij)sturen van proces

2 .5 EV ALU ATI E ONDE RZ OEK

 Te weinig uitgevoerd, omdat o Unconflicted change: meer van hetzelfde o Hypervigilance: geen tijd  Ex post evaluatieonderzoek o Productevaluatie o Procesevaluatie o Planevaluatie  Resultaat evaluatieonderzoek o Uit enkelslag leren naar dubbel/drieslag

H4 ONDERZOEKSVOORBER EI DI NG

 Onderzoekscyclus o Onderzoeksvoorbereiding en onderzoeksuitvoering o Goede voorbereiding is het halve werk  Onderzoeksplan

4 .1 PROBLEEM AN ALY SE

 Aan de slag met de kennisvraag  Vooronderzoek: o Onderzoeksaanleiding o Handelingsvraag o Daarom wil de opdrachtgever iets weten o Kennisvraag  Doel: o Problematiek duidelijk in kaart brengen o Probleemstelling, doelstelling en vraagstelling

4 .1 .1 SYSTEEMBE N ADE R I NG

 Verzameling objecten gerelateerd zonder isolement o Is de structuur van systeem (Intern en extern met open grens) o 4 criteria

4 .1 .2 OPEN BE N ADE RI N G

 Uitgaan van de problematiek in plaats van het systeem  6W formule 1. Wat is het probleem? o Inzicht in hoe probleemhebbers de situatie ervaren 2. Wie heeft het probleem? o Inzicht in relevante probleemhebbers en andere partijen 3. Wanneer is het probleem ontstaan? o Welke signalen waren er toen? 4. Waarom is het een probleem? o Urgentie van de last of hinder 5. Waar doet het probleem zich voor? o In kaart brengen van de probleemgebieden 6. Wat is de aanleiding? o Analyseer de geschiedenis van probleem → Formuleren van probleemstelling

4 .2 DE CE NTR ALE V R AA GSTE LLI NG

 Belangrijkste onderdeel van het onderzoek o In 1 zin formuleren van welke kennis je gaat onderzoeken o Vragen zijn altijd verbonden aan waarden en belangen en kennis  Open vragen  Vraagtypen o Beschrijvend, verklarend, voorschrijvend, evaluerend, vergelijkend en definiërend,  Onderzoeksonderwerp, centrale vraagstelling, intern doel extern doel

4 .3 DE D OE LSTE LLI NG

 Wat moet er bereikt worden? o Motiveert om sturing te geven  Twee onderdelen 1. Externe doel: praktische relevantie 2. Interne doel: welk soort kennis

4 .4 HET THEORE TI SCH KAD ER

 Theorie is een (praktisch) hulpmiddel o Gaat om verbanden (hoekstenen) o Theoretisch kader → samenbrengen van theorieën  Vakliteratuur, documentatie, internet, de media, onderzoeksveld, andere onderzoeken, ervaringen van experts

4 .5 I NFORM ATI EV AAR DI GHEDEN

 Handvatten 1. Definieer het probleem: welke informatie heb je al? 2. Kies de juiste zoekstrategie: trefwoorden 3. Bepaal waar je gaat zoeken 4. Bestudeer de informatie en selecteer 5. Organiseer de informatie (op relevantie) 6. Evalueer het resultaat

4 .6 HET CONCE PTUEE L MODE L

 Visuele weergave van het theoretisch kader o Schematisch eenheden, eigenschappen en kenmerken weergeven o Transparant maken en operationaliseren

5 .1 .2 V ORM V AN DE ON DE RZ OEKSSTR ATE GI E

 Survey o Mening, houding en kennis van grote groepen meten o Mixed-methods: open en gesloten vragen o Case study  Experiment o Effectmeting: oorzaak-gevolgrelaties vinden o Groep + controlegroep en geen omgevingsinvloeden

5 .2 ONDE RZ OEKSME TH OD E N KI EZEN

 Vraagtype → onderzoeksstrategie → onderzoeksmethode  Zorgvuldige keuze maken (tabel 5) o Steekproef, enquête, meten en testen, interview, diepte-interview, observeren, literatuuronderzoek, documentenonderzoek, inhoudsanalyse en actieonderzoek  Triangulatie o Driehoeksmeting → betrouwbaarheid en validiteit o Op meerdere manieren onderzoeken

5 .3 STEEKPROE F

 Aantal eenheden onderzoeken die representatief zijn  Randomselectie: elk element heeft een even grote kans  Stratificeren: verhoudingen (strata) toekennen

5 .4 ENQUÊ TERE N

 Pilot voeren met vragen → aanpassingen doen  Doel: hoge respons  Schaal met 4 tot 7 punten

5 .5 METE N E N TE STE N

 Meten: aan de hand van vaste procedure getallen aan verschijnselen toekennen o Zorgvuldig onder gelijkblijvende omstandigheden o Vastleggen van meetprocedure + controleerbaar  Testen: bijzondere vorm van meten o Moet voldoen aan eisen van efficiëntie, etc. (blz 87)

5 .6 I NTE RVI EWEN

 Specifieke informatie verkrijgen door middel van voorbereide vragen o Bij kwalitatief onderzoek of combinatie van kwalitatief en kwantitatief  Soorten interviews o Volledig gestructureerd: zeer strak en gesloten vragen o Ongestructureerd: open gesprek → diepte-interview o Half gestructureerd: vooraf open vragen opgesteld  Interview voorbereiden o Bepaal de doelstelling en vele andere dingen  Het interview afnemen o Inleiding, kern en afsluiting: opbouw interview  Interview verslag maken o Verwerken van de aantekeningen  Diepte-interview o Doorvragen voor gerichte informatie  Verwachtingen of motivatie achterhalen

5 .7 OB SE RVERE N

 Verschijnselen doelgericht waarnemen en vastleggen

 Soorten observatie o Participerende vs. niet participerende observatie  P: observant neemt zelf ook deel, wordt zelf ook geobserveerd o Open vs. verborgen observatie  O: het is voor iedereen duidelijk dat er geobserveerd wordt o Directe vs. indirecte observatie  D: zonder tussenkomst van apparatuur o Ongestructureerde vs. gestructureerde observatie  G: waarnemingen noteren aan de hand van vooraf opgestelde categorieën  Gestructureerd – observatiesystemen o Checklist, tijdschaal, categorieënsystemen, observatieschaal

5 .8 LI TE R ATUURONDE RZOEK

 Voor een eerste indruk, theoretisch kader of voor het beantwoorden van de deelvragen  Raadplegen van boeken, artikelen en vakbladen o Zoektermen  Onderscheid maken: o Primaire literatuur: voor het eerst behandelt → bedenker theorie o Secundaire literatuur: behandelt door anderen + toevoegingen o Grijze literatuur: niet erkende publicaties (scripties etc.)

5 .9 DOCUME NTE NOND ERZ OEK

 Schriftelijke en digitale documenten o Verslagen en rapporten, foto’s, films, jaarverslagen etc.  Relevant: zijn een aanvulling op de informatie die je al hebt

5 .1 0 I NH OUD S AN ALYSE

 Dataverzamelingstechniek voor het verkrijgen van gegevens o Feitelijke gegevens o Achterhalen van belevingen en betekenissen o Vaststellen van de maatschappelijke richting van de opsteller

5 .1 1 ACTI EONDE RZ OE K

 Voor cyclisch onderzoek  Gericht op praktische problemen in het dagelijks leven → Probleemoplossend onderzoek  Centrale kenmerken o Reflectie en onderzoek – inzicht en verbetering – indicatoren voor verbetering etc.  Action learning: leren en werken gaan gelijk op  Fasen zijn dezelfde als in de handelingscyclus  Werken met critical friends – kritische vrienden die analyseren of jij wel objectief genoeg bent

H6 ONDERZOEKSGEGEVEN S EN AN ALYSE

6 .1 GE GEVE NS E N MEE T NI VE AUS

6 .1 .1 KW ANTI T ATI EVE E N KW ALI T ATI EVE GE GE VENS

 Gegevens op 2 manieren uitdrukken o Met woorden - kwalitatief o Met cijfers - kwantitatief

6 .1 .2 MEE TNI VE AUS

 Meten zorgt voor twee variabelen o De maat/meetlat met kenmerkende regels o De variabele zelf met kenmerken

 Grafiek: laat verandering zien  Puntenwolk: samenhang tussen variabelen

6 .4 AN ALYSEME TH ODE N V OOR ONDE RZ OEKE N ME T MEE RDE RE VARI AB E LE N

6 .4 .1 KRUI ST ABE LLE N

 Overzicht van twee variabelen  Nominaal niveau

6 .4 .2 KE NGET ALLEN, C ORRE L ATI E E N RE GRESSIE

 ??Kengetal?? o Samenvatting van het kenmerk door een eigenschap te benoemen  Correlatie o De ene waarde hangt van de andere waarde af  Regressieanalyse o Oorzaak en gevolg o SPSS

6 .4 .3 P ARETO- RE GEL

 Oorzaak en gevolg snel analyseren

6 .5 DOCUME NTE N- E N LI TER ATUUR AN ALY SE

 Documenten analyse o Doelgerichte beschrijving van het probleem met behulp van vakliteratuur of documenten → Zoekplan voor soorten bronnen  Op basis van eigen kennis en ervaring selecteren

6 .5 .1 AN ALY SE DOOR C ODE RE N OF L ABE LE N

 Coderen o Onderscheiden van gegevens en deze benoemen met een code of label o Samenvattende notatie: code  Stappen (wanneer voldaan aan voorwaarden): 1. Ordenen en reduceren van labels 2. Vaststellen van de geldigheid van labels 3. Definiëren van kernlabels 4. Vaststellen van intersubjectiviteit 5. Het beantwoorden van de vraagstelling  Netwerkanalyse: volgorde/combinatie van labels  Prototypeanalyse: extremen tegen elkaar afzetten  Drie typen coderingen → onderzoeksslang o Open coderen: uiteenrafelen o Axiaal coderen: coderen rond een as  Hoofd- en subcodes o Selectief coderen: structuur aanbrengen  Relaties zien → conclusies trekken en aanbevelingen doen  Valt samen met de totstandkoming van het kernbegrip

6 .6 OVE RI GE H ULPMI D D ELE N BI J HE T AN ALY SE RE N

 Processchema o De aard en omvang van problemen en knelpunten in processen onderzoeken o Volgorde  Selecteer, identificeer en beschrijven van het probleem  Analyseren van oorzaken, verschijningsvorm en gevolgen van probleem

H7 BEVI NDI NGEN, CONC LUSI ES EN AANBEVELI NGEN

7 .1 BEVI NDI NGEN UI T HET ONDE RZ OEK E N TE R UGKOPPE LI NG

 Lineair onderzoek o Bevindingen in de vorm van een conceptrapport  Cyclisch onderzoek o Mening van degene die het rapport heeft geschreven  Bevindingen o Hoe is de kwaliteit van de bevindingen?  L: nauwkeurigheid en onafhankelijkheid zijn belangrijk  C: goede argumentering van de probleemstelling, registratie van de stappen en de methoden die je hanteert, objectiviteit bewaren, triangulatie  Beiden: hoeverre antwoord op deelvragen en hoofdvraag o Terugkoppeling schrijven naar de opdrachtgever: onderzoeksresultaten voorleggen  Goed contact met opdrachtgever is cruciaal

7 .2 DE OPDR ACH TGEV ER ADVI SE REN

 Je onderzoeksrapport is een advies aan de opdrachtgever  De expertbenadering o Het probleem wordt uit de organisatie getild o Lineair onderzoek  De procesbenadering o Probleem in samenhang met de rest van de organisatie bekijken o Cyclisch onderzoek  Kwaliteit van je advies x de acceptatie van de ander x de managementvaardigheid van de adviseur = effectief adviseren

7 .3 I NSTEMMI NG V AN D E OPD R ACH TGEVER EN B E TROKKE NE N

 Van tevoren aan het voorleggen nagaan of de opdrachtgever hiermee zou instemmen  Businesscase o De zakelijke verantwoording en onderbouwing van de voorstellen  Kosten-baten afweging (kwantitatief)  Voordelen-nadelen afweging (kwalitatief)  Risicoanalyse → MAG NIET ONTBREKEN BIJ EEN BEDRIJFSKUNDIG ONDERZOEK!

7 .4 CONCLUSI ES EN AA NBEVELI NGE N

 Zijn onmisbaar en maken deel uit van managementsamenvatting

7 .4 .1 CONCLUSI ES E N EI NDCONCLUSI ES

 Twee etappes conclusies trekken o Voorlopige conclusies – uit je onderzoek o Definitieve conclusies – na gesprek met de opdrachtgever  Hetzelfde geldt voor aanbevelingen of adviezen  Cyclisch onderzoek o Ontwikkelingsfase eindigt met een werkplan op basis van de voorlopige conclusies o Uitvoeren van werkplan  Zijn een logisch gevolg van je bevindingen o Je trekt conclusies op basis van je onderzoeksresultaten o Je geeft antwoord op de centrale vraagstelling o Het antwoord gebruik je om een uitspraak te doen over de doelstelling o Je bediscussieert de hoofdconclusie  Geen nieuwe informatie aanreiken  Hoe? Zo! Wat? Dat! Waar? Daar! Wanneer? Dan of als! Waarom? Om die reden!

Was dit document nuttig?
Dit is een Premium document. Sommige documenten op Studeersnel zijn Premium. Upgrade naar Premium om toegang te krijgen.

Samenvatting - artikel "HAN OnderwijsOnline"

Vak: Onderzoeksvaardigheden 2D

4 Documenten
Studenten deelden 4 documenten in dit vak
Was dit document nuttig?

Dit is een preview

Wil je onbeperkt toegang? Word Premium en krijg toegang tot alle 12 pagina's
  • Toegang tot alle documenten

  • Onbeperkt downloaden

  • Hogere cijfers halen

Uploaden

Deel jouw documenten voor gratis toegang

Ben je al Premium?
1
ONDERZOEKSVAARDIGHEDEN
INHOUDSOPGAVE
H1: Praktijkgericht onderzoek ........................... 2
1.1 Wat is praktijkgericht onderzoek? ... 2
1.2 De handelingscyclus ......................... 2
1.3 De onderzoekscyclus ........................ 2
1.4 kwaliteitseisen aan praktijkgericht
onderzoek ........................................................ 2
1.5 Integraalmodel voor Praktijkgericht
onderzoek ........................................................ 2
1.6 Onderzoekscompetenties ...................... 3
H2 Typen van praktijkgericht onderzoek ....... 3
2.1 Probleemanalytisch onderzoek ............. 3
2.2 Diagnostisch onderzoek .......................... 3
2.3 Ontwerpgericht onderzoek .................... 3
2.4 Verandergericht onderzoek ................... 4
2.5 Evaluatieonderzoek ................................. 4
H4 Onderzoeksvoorbereiding .......................... 4
4.1 Probleemanalyse ...................................... 4
4.2 De centrale vraagstelling........................ 5
4.3 De doelstelling ........................................... 5
4.4 Het theoretisch kader .............................. 5
4.5 informatievaardigheden ......................... 5
4.6 Het conceptueel model ......................... 5
4.7 De deelvragen .......................................... 6
4.8 het onderzoeksontwerp .......................... 6
4.9 Lineair en cyclisch onderzoek ................ 6
4.10 Onderzoeksethiek ................................... 6
4.11 Het onderzoeksplan ............................... 6
H5 dataverzamelingsmethoden ..................... 6
5.1 onderzoeksstrategieën ........................... 6
5.2 Onderzoeksmethoden kiezen ............... 7
5.3 steekproef ................................................. 7
5.4 enquêteren ............................................... 7
5.5 meten en testen ....................................... 7
5.6 Interviewen................................................ 7
5.7 Observeren ............................................... 7
5.8 Literatuuronderzoek ................................ 8
5.9 Documentenonderzoek ......................... 8
5.10 inhoudsanalyse ...................................... 8
5.11 actieonderzoek ...................................... 8
H6 Onderzoeksgegevens en analyse ............ 8
6.1 gegevens en meetniveaus .................... 8
6.2 analyseren ................................................. 9
6.3 analysemethoden voor onderzoeken
met één variabele ......................................... 9
6.4 analysemethoden voor onderzoeken
met meerdere variabelen .......................... 10
6.5 Documenten- en literatuuranalyse .... 10
6.6 Overige hulpmiddelen bij het
analyseren ..................................................... 10
H7 Bevindingen, conclusies en
aanbevelingen ................................................. 11
7.1 Bevindingen uit het onderzoek en
terugkoppeling ............................................. 11
7.2 De opdrachtgever adviseren ............. 11
7.3 Instemming van de opdrachtgever en
betrokkenen .................................................. 11
7.4 Conclusies en aanbevelingen ............ 11

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.