Meteen naar document
Dit is een Premium document. Sommige documenten op Studeersnel zijn Premium. Upgrade naar Premium om toegang te krijgen.

ALIB 2007 - specimen - ALIB Voorwaarden

ALIB Voorwaarden
Studiejaar: 2015/2016
Geüpload door:
0volgers
14Uploads
29upvotes

Reacties

inloggen of registreren om een reactie te plaatsen.

Preview tekst

Algemene Leveringsvoorwaarden

Installerende

Bedrijven 2007

SPECIMEN

A. Algemene bepalingen

Artikel 1 Werkingssfeer en denities

  1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle (rechts)handelingen van de technisch aannemer, zoals aanbiedingen, overeenkomsten of aanvaardingen van opdrachten in het kader van (raam)overeenkomsten, en prevaleren óók boven de algemene voorwaarden van de klant indien de technisch aannemer de toepasselijkheid daarvan niet uitdrukkelijk heeft afgewezen. Een verwij- zing door de klant naar eigen inkoop-, aanbestedings- of andere voorwaarden wordt door de technisch aannemer niet aanvaard.
  2. Naast en in aanvulling op het bepaalde in lid 1 zijn deze algemene voorwaarden van toepassing indien de klant de gelding ervan in eerdere overeenkomsten met de technisch aannemer heeft aanvaard.
  3. De klant aanvaardt de gelding van deze algemene voor- waarden op alle toekomstige transacties met de tech- nisch aannemer.
  4. Aan de volgende in deze algemene voorwaarden met een hoofdletter gebezigde woorden wordt de bijbeho- rende betekenis toegekend: a) Overeenkomst: de overeenkomst tussen klant en technisch aannemer waarop deze algemene voor- waarden van toepassing zijn. b) Werkzaamheden: het geheel van ontwerp-, installatie- en onderhoudswerkzaamheden - met inbegrip van de levering van goederen en dien- sten - dat de technisch aannemer moet verrichten om te bewerkstelligen dat de technische installa- tie bij de oplevering en, indien overeengekomen gedurende de onderhoudsperiode, aan de uit de Overeenkomst voortvloeiende eisen beantwoordt.

Artikel 2 Aanbieding

  1. De aanbieding van de technisch aannemer is vrijblijvend: hij kan zijn aanbieding nog vlak na ontvangst van de aanvaarding daarvan herroepen tenzij die aanbieding een termijn voor aanvaarding bevat en de termijn nog niet is verstreken.

Algemene

Leverings -

voorwaarden

Installerende

Bedrijven 2007

  1. De inhoud van alle aanbiedingsdocumenten, zoals teke- ningen, beschrijvingen of specicaties, is zo nauwkeurig mogelijk, doch is niet bindend.
  2. De klant dient de informatie uit de aanbiedingsdocu- menten vertrouwelijk te behandelen en mag deze niet voor eigen gebruik of gebruik door derden aanwenden of aan derden bekend maken. Het bepaalde in lid 20 van artikel 4 van deze voorwaarden is van overeenkomstige toepassing.
  3. Indien op basis van de aanbiedingsdocumenten geen Over- eenkomst tot stand komt, dienen al deze documenten op eerste verzoek van de technisch aannemer terstond door de klant en voor zijn rekening en risico te worden geretour- neerd aan het adres van de technisch aannemer.
  4. Indien op basis van een aanbieding van de technisch aannemer geen Overeenkomst tot stand komt heeft de technisch aannemer ten laste van de klant recht op een redelijke vergoeding van de aan zijn prijsaanbieding verbonden kosten, zoals de kosten van ontwerpen of begroten, conform artikel 7:405 van het Nederlands Bur- gerlijk Wetboek. Betaling van de verschuldigde aanbie- dingskosten vindt plaats binnen 2 weken na de datum van de betreffende factuur.

Artikel 3 Verplichtingen van de technisch aannemer

  1. Tenzij in de Overeenkomst iets anders is bepaald, dient de technisch aannemer verzekeringen aan te gaan, een en ander voor zover dit naar de aard en omvang van de Werkzaamheden en volgens de conventies in de branche nodig en gebruikelijk is, onverminderd het bepaalde in artikel 5 lid 1 en 2. In de verzekeringen van de technisch aannemer zijn de klant, diens gemachtigde en/of andere door de klant ingeschakelde derden niet als medeverze- kerde opgenomen.
  2. De technisch aannemer zorgt er voor dat de klant tijdig desgevraagd schriftelijk bewijs van het bestaan en de inhoud van de in lid 1 bedoelde verzekeringen ontvangt.
  3. De technisch aannemer is verplicht de klant te waar- schuwen indien de door of namens de klant vervaardigde vraagspecicatie, of opdracht, of overeenkomst, of de informatie, gegevens of goederen die de klant ter beschik- king stelt of de wijzigingen die de klant opdraagt klaarblij- kelijk zodanige fouten bevatten of gebreken vertonen, dat hij in strijd met de eisen van redelijkheid en billijkheid zou handelen als hij zonder waarschuwing bij het verrichten van Werkzaamheden daarop zou voortbouwen.
  4. De technisch aannemer is evenwel niet verder gehouden dan een globale toetsing van door of vanwege de klant verstrekte informatie, ontwerpen, tekeningen, bereke- ningen en bestekken aan de normen van het installatie- vak. De controle door de technisch aannemer van door de klant te leveren goederen zal niet meer omvatten dan een visuele inspectie op uitwendige schade voor zover dat bij verpakte goederen redelijkerwijs mogelijk is, controle van nummers en afmetingen en voor zover mogelijk, de vericatie van de paklijsten.

S P E C I M E N

  1. De klant is verantwoordelijk voor de aansluiting van de installatie op de openbare netwerken. De technisch aannemer zal naar beste vermogen de klant de mede- werking verlenen die noodzakelijk is voor het aanvragen van deze aansluiting.

  2. De klant zorgt tijdig voor informatie over de aard en inhoud van de werkzaamheden van nevenaannemers en andere derden die door hem worden ingeschakeld, het voorziene tijdstip waarop zij worden verricht, alsmede de coördinatie daarvan, zodat de technisch aannemer in zijn aanbieding met deze informatie rekening kan houden. Uitsluitend de klant is verantwoordelijk voor de coör- dinatie van deze werkzaamheden, voor zover niet iets anders is overeengekomen.

  3. De klant is verantwoordelijk voor de vertraging en/of kosten die hun oorzaak vinden in de werkzaam heden van nevenaannemers en die niet aan de technisch aannemer kan worden toegerekend. Schade die door de werkzaamheden van nevenaannemers aan de installatie ontstaat, komt voor rekening van de klant.

  4. De klant is verplicht de technisch aannemer schriftelijk en binnen bekwame tijd te waarschuwen, indien hij een tekort- koming van de technisch aannemer daadwerkelijk heeft opgemerkt of zich daarvan bewust moet zijn geweest.

  5. De klant is aansprakelijk voor de (bodem)verontreinigin- gen, milieubelastende stoffen en/of bacteriën die tijdens de uitvoering van de Werkzaamheden worden aangetrof- fen, zoals asbest of legionella. De klant kan de technisch aannemer opdragen om de aangetroffen verontreinigin- gen, stoffen en/of bacteriën te verwijderen door middel van een wijziging krachtens artikel 13. Ongeacht of de technisch aannemer deze opdracht uitvoert, heeft hij recht op termijnverlenging en/of kostenvergoeding krachtens artikel 12.

  6. De klant is verantwoordelijk voor de goederen die hij heeft voorgeschreven of van een voorgeschreven leve- rancier moeten worden betrokken, alsmede voor hun niet of niet tijdige levering.

  7. De klant is verantwoordelijk voor hulppersonen, zoals onderaannemers of leveranciers die hij heeft voorge- schreven. De technisch aannemer is niet verplicht om deze zelfstandige hulppersonen te contracteren, indien de klant de contractsvoorwaarden van deze hulpperso- nen niet wenst te accepteren. Indien de voorgeschreven hulppersoon niet, niet tijdig of niet deugdelijk presteert, heeft de technisch aannemer recht op termijnverlenging en/of kostenvergoeding krachtens artikel 12.

  8. De klant is buiten de werktijden van de technisch aanne- mer verantwoordelijk voor de goederen en eigendommen van de technisch aannemer, zoals materialen, werktuigen of gereedschappen, die op het werk zijn aangevoerd.

  9. De klant is verantwoordelijk voor de vertragingen en/of kosten als gevolg van de naleving van wettelijke voor- schriften en beschikkingen van overheidswege, alsmede van voorschriften van bijzondere aard, zoals technische en industriële normen, die na de aanbieding worden gewijzigd of in werking treden.

  10. Het is de klant niet toegestaan om de technisch aanne- mer, zijn personeel of diens hulppersonen aanwijzingen te geven die niet in verband staan met de Werkzaam- heden of strijdig zijn met de aard van de Overeenkomst. De klant dient de Werkzaamheden van de technisch aannemer zo weinig mogelijk te verstoren.

  11. De klant staat de technisch aannemer toe om op schut- tingen en afrasteringen, die dienen ter afsluiting van het gebouw of de plaatsen waar de Werkzaamheden worden verricht, alsmede elders op het werkterrein aanduidin- gen van zijn naam en bedrijf of reclame aan te brengen.

  12. De klant is verplicht om zowel alle goederen van de technisch aannemer als de goederen van hemzelf die op grond van de Overeenkomst moeten worden afgeleverd in ontvangst te nemen zodra deze hem ter beschikking zijn gesteld.

  13. De klant is verplicht alle (bedrijfs)gegevens van de tech- nisch aannemer dan wel alle in verband met de Overeen- komst van de technisch aannemer ontvangen informatie vertrouwelijk te behandelen. Het is de klant verboden deze gegevens en informatie voor eigen gebruik of ge- bruik door derden aan te wenden of aan derden bekend te maken. Bij overtreding van de in dit lid opgenomen verplichting verbeurt de klant een onmiddellijk opeisba- re en niet voor rechterlijke matiging vatbare boete ten belope van € 100,00 onverminderd het recht van de technisch aannemer om schadevergoeding te vorderen.

  14. De klant voldoet de door hem aan de technisch aanne- mer verschuldigde bedragen volgens de overeengeko- men betalingsregeling ook wanneer de klant recht heeft op schadevergoeding krachtens artikel 16.

Artikel 5 Verzekering van de klant

  1. De klant is verplicht een gebruikelijke CAR-verzekering of daarmee gelijk te stellen gebruikelijke verzekering(en) aan te gaan en in stand te houden waarin de technisch aannemer (met inbegrip van de door de technisch aannemer voor de uitvoering van de Overeenkomst in te schakelen onderaannemers en hulppersoneel) als me- deverzekerde is opgenomen indien de Werkzaamheden van de technisch aannemer dienen ter uitoefening van het bedrijf van de klant, tenzij schriftelijk iets anders is overeengekomen.
  2. De klant is verplicht - bij export van zijn producten en installaties, die mede bestaan uit door de technisch aannemer ontwikkelde en/of geleverde goederen, naar de VS en Canada of gebieden waarop het recht van deze landen van toepassing is - het voornemen van export tijdig aan de technisch aannemer te melden en de ge- bruikelijke aansprakelijkheidsverzekeringen aan te gaan en in stand te houden, mede ten behoeve van alle bij de ontwikkeling, vervaardiging of totstandkoming van deze producten en installaties betrokken partijen. De klant zal deze verzekeringen niet opzeggen of wijzigen zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de tech- nisch aannemer.

S P E C I M E N

  1. De klant zorgt er voor dat de technisch aannemer zo spoedig mogelijk schriftelijk bewijs ontvangt van het bestaan en de inhoud van de in lid 1 en 2 bedoelde verzekeringen.

Artikel 6 Verbod overname personeel en gedetacheerden

  1. Het is de klant, gedurende de looptijd van de Overeen- komst tot één jaar na beëindiging daarvan, niet toege- staan om medewerkers van de technisch aannemer die bij de uitvoering van de Overeenkomst betrokken zijn geweest in dienst te nemen, dan wel anderszins voor zich te laten werken.
  2. Het is de klant in geval van detachering niet toegestaan deze gedetacheerde personen gedurende de looptijd van de detachering tot één jaar direct na het einde van de detachering in dienst te nemen, dan wel anderszins voor zich te laten werken.
  3. De klant verbeurt een onmiddellijk opeisbare en niet voor rechterlijke matiging vatbare boete ten belope van 3 brutojaarsalarissen van de desbetreffende medewer- ker bij overtreding van de in lid 1 en 2 genoemde ver- plichting.

Artikel 7 Eigendomsvoorbehoud

  1. Alle voor de Werkzaamheden bestemde goederen, zoals materialen of onderdelen, worden eigendom van de klant nadat deze aan ál zijn nanciële verplichtingen uit de Overeenkomt heeft voldaan, met inbegrip van hetgeen de klant wegens zijn tekortschieten in zijn verplichtingen verschuldigd mocht worden.

Artikel 8 Termijnen

  1. De technisch aannemer kan niet eerder gehouden worden om met de uitvoering van zijn Werkzaamheden aan te vangen, dan nadat alle daarvoor noodzakelijke informatie, gegevens of goederen, zoals die genoemd in artikel 4 en 5, in zijn bezit zijn en hij de overeengekomen termijnbetaling heeft ontvangen. Hij is bevoegd eerder aan te vangen en/of op te leveren, tenzij in de Overeen- komst iets anders is bepaald.
  2. Tenzij uitdrukkelijk iets anders is overeengekomen zijn termijnen naar beste weten vastgesteld en zullen zoveel mogelijk in acht worden genomen. De enkele overschrij- ding van een genoemde termijn brengt de technisch aannemer niet in verzuim. Indien overschrijding dreigt zullen technisch aannemer en klant zo spoedig mogelijk in overleg treden.

Artikel 9 Toetsing, aanvaarding en oplevering

  1. De klant is bevoegd om via controles, beproevingen of tests te toetsen of de Werkzaamheden en resultaten van Werkzaamheden voldoen aan de eisen die voortvloeien uit de Overeenkomst.

  2. Toetsing door of namens de klant geschiedt, na overleg met de technisch aannemer, tenzij iets anders is over- eengekomen, voor rekening en risico van de klant. De technisch aannemer zal de klant binnen redelijke gren- zen hierbij de noodzakelijke medewerking verlenen.

  3. De klant dient bij het uitoefenen van zijn toetsingsbe- voegdheid de Werkzaamheden zo weinig mogelijk te verstoren. Hij is verantwoordelijk voor de vertraging en/of kosten die als gevolg daarvan ontstaan en die niet aan de technisch aannemer kunnen worden toege- rekend. Schade die door de toetsing aan de installatie ontstaat, komt voor rekening van de klant.

  4. Zodra de technisch aannemer te kennen heeft gegeven dat de resultaten van de Werkzaamheden gereed zijn voor aanvaarding en de klant deze niet binnen de door de technisch aannemer gestelde termijn keurt en al dan niet onder voorbehoud aanvaardt dan wel onder aanwij- zing van de gebreken weigert, worden de resultaten van de Werkzaamheden geacht stilzwijgend te zijn aanvaard.

  5. Kleine gebreken die vóór een nog volgende betalings- termijn kunnen worden hersteld, mogen geen reden tot weigering zijn, mits zij de ingebruikneming van de installatie niet in de weg staan.

  6. Na de aanvaarding worden de resultaten van de Werk- zaamheden als opgeleverd beschouwd. De technisch aannemer is bevoegd de oplevering te verdelen in een aantal deelopleveringen.

  7. Worden de resultaten van de Werkzaamheden door de klant (stilzwijgend) aanvaard, dan wordt als het tijdstip van aanvaarding aangemerkt de dag van de in lid 4 be- doelde kennisgeving.

  8. Op verzoek van de klant kan de aanvaarding van de resultaten van de Werkzaamheden ook zonder de ken- nisgeving krachtens lid 4 plaatsvinden. Hiertoe deelt de klant de technisch aannemer schriftelijk mee de Werk- zaamheden als aanvaard te beschouwen. De datum van verzending van deze mededeling geldt als het tijdstip van aanvaarding.

Artikel 10 Vervroegde ingebruikneming

  1. Indien de klant de installatie of delen daarvan in gebruik wenst te nemen vóór de geplande oplevering, volgen partijen de in artikel 13 (wijzigingen) vastgelegde proce- dure. De klant dient vóór de datum van deze vervroegde ingebruikneming de Werkzaamheden met betrekking tot de installatie of delen daarvan die hij eerder in gebruik wenst te nemen goed te keuren en voor voltooid te ondertekenen. Indien klant dit achterwege laat en de in- stallatie niettemin in gebruik neemt, wordt de installatie geacht te zijn goedgekeurd en voltooid.
  2. Met betrekking tot artikel 16 (aansprakelijkheid) zal een dergelijke ingebruikneming als oplevering worden be- schouwd. Schade die bij ingebruikneming als bedoeld in lid 1 van dit artikel aan de installatie ontstaat, komt voor rekening van de klant.

S P E C I M E N

  1. De klant kan de in lid 5 bedoelde voorstellen tot wijzi- ging, hetzij zonder opgaaf van redenen weigeren te ac- cepteren, hetzij accepteren. In het laatste geval volgen partijen de in dit artikel vastgelegde procedure.
  2. Indien de procedure in verband met de wijzigingen wordt vertraagd door een omstandigheid die niet aan de technisch aannemer kan worden toegerekend, dan heeft deze recht op termijnverlenging en/of kostenvergoeding krachtens artikel 12.
  3. Het ontbreken van een schriftelijke opdracht met betrekking tot de wijziging laat de aanspraken van de technisch aannemer op betaling onverlet.

Artikel 14 Prijs en betaling

  1. In de tussen partijen overeengekomen bedragen en in de in deze algemene voorwaarden genoemde bedragen is de omzetbelasting niet begrepen. De klant vergoedt de door de technisch aannemer in het kader van de Overeenkomst verschuldigde omzetbelasting.
  2. Alle prijzen en tarieven zijn gebaseerd op een normale werkweek van maandag tot en met vrijdag. Alle Werk- zaamheden die worden verricht buiten de normale ar- beidstijden per kalenderdag worden verrekend tegen de in de Overeenkomst vastgelegde tarieven en toeslagen, uitgaande van de normale werktijden van de technisch aannemer. Alle wachturen resp. uitvaluren voor perso- neel resp. materieel van de technisch aannemer veroor- zaakt door de klant worden verrekend op basis van de in de Overeenkomst vastgelegde tarieven.
  3. De verrekening van wijzigingen van lonen, sociale las- ten, prijzen, huren en vrachten vindt plaats conform de risicoregeling installatietechniek, tenzij iets anders is overeengekomen.
  4. Partijen komen een betalingsschema in termijnen over- een. De technisch aannemer is gerechtigd om de factuur voor de eindafrekening in te dienen zodra de resultaten van de Werkzaamheden zijn opgeleverd, dan wel op de dag waarop de Overeenkomst krachtens artikel 11 is opgezegd of ontbonden. Indiening van deze factuur im- pliceert geen afstand van recht op verdere aanspraken van de technisch aannemer in het kader van de Overeen- komst.
  5. Betaling vindt plaats zonder inhoudingen of verreke- ning, voor zover niet anders is overeengekomen, binnen 2  weken na de datum van de betreffende factuur.
  6. De klant is in geen geval gerechtigd om voor of namens de technisch aannemer betalingen te doen aan diens zelfstandige hulppersonen.
  7. Een betaling strekt in de eerste plaats in mindering op alle verschuldigde kosten en rente en tenslotte in min- dering op opeisbare facturen die het langst openstaan, zelfs al vermeldt de klant dat de betaling betrekking heeft op latere facturen.
  8. De technisch aannemer kan zijn recht op betaling geheel of gedeeltelijk overdragen (cederen) of in pand geven.

Artikel 15 In gebreke blijven van de klant

  1. Indien de klant aan een keuring of aanvaarding van de Werkzaamheden niet tijdig meewerkt of een verschul- digde betaling niet tijdig verricht, heeft de technisch aannemer aanspraak op vergoeding van rente tegen het wettelijk rentepercentage conform artikel 6:119a van het Nederlands Burgerlijk Wetboek met ingang van de dag, waarop de medewerking had moeten worden verleend of de betaling uiterlijk had behoren te geschieden. In dat geval is de technisch aannemer tevens bevoegd om de Werkzaamheden te schorsen.
  2. Vindt de medewerking of betaling niet plaats binnen een maand na de dag waarop dit uiterlijk had behoren plaats te vinden, dan kan de technisch aannemer aanspraak maken op vergoeding van rente tegen het wettelijk rentepercentage verhoogd met twee procent met ingang van de dag waarop deze maand is verstreken, een en ander zonder aanmaning door de technisch aannemer. In dat geval is de technisch aannemer tevens bevoegd om de Overeenkomst te ontbinden krachtens artikel 11.
  3. Als de technisch aannemer vermoedt dat de klant de op hem rustende verplichtingen niet nakomt of niet zal nakomen, is de technisch aannemer gerechtigd om van de klant en voor diens rekening en risico genoegzame zekerheid te verlangen, zoals een bankgarantie. Indien de klant in gebreke blijft met het stellen van de ver- langde zekerheid, is de technisch aannemer bevoegd de Werkzaamheden te schorsen of de Overeenkomst te ontbinden krachtens artikel 11.
  4. Ingeval de klant de op hem rustende verplichting om goederen tijdig op de overeengekomen plaats van aevering af te nemen niet nakomt of niet zal nakomen, is de technisch aannemer bevoegd om deze goederen voor rekening en risico van de klant op te slaan of op een geschikte wijze te verkopen en het hem verschuldigde op de opbrengst te verhalen, mits hij de klant heeft aan- gemaand om de goederen alsnog binnen 5 werkdagen af te nemen. De technisch aannemer is bevoegd het aan de klant uit te keren overschot te voldoen door verrekening, ook gedurende diens surséance of faillissement.
  5. Alle werkelijk door de technisch aannemer gemaakte kosten om tot voldoening van verschuldigde facturen te geraken, zowel gerechtelijke als buitengerechtelij- ke kosten, komen voor rekening van de klant, tenzij de technisch aannemer verkiest om deze kosten forfaitair te bepalen op 15% van het te vorderen bedrag.

Artikel 16 Aansprakelijkheid en garantie

  1. Na het tijdstip van oplevering is de technisch aannemer niet meer aansprakelijk voor gebreken, tenzij: a) die gebreken aan hem zijn toe te rekenen, en bovendien b) de klant die gebreken voorafgaande aan de ople- vering niet heeft opgemerkt, en bovendien c) de klant die gebreken op het tijdstip van opleve- ring redelijkerwijs niet had moeten ontdekken.

S P E C I M E N

  1. Is de technisch aannemer krachtens het bepaalde in lid 1 aansprakelijk, dan is hij slechts gehouden tot vergoeding van de door de klant dientengevolge geleden, directe materiële schade.

  2. Tot directe materiële schade behoren in geen geval: gevolgschade, bedrijfsschade, productieverlies, omzet- of winstderving of waardevermindering of verlies van producten evenmin als bedragen die in de uitvoerings- kosten zouden zijn begrepen als de Werkzaamheden van de aanvang af goed zouden zijn uitgevoerd.

  3. Onverminderd het in dit artikel bepaalde garandeert de technisch aannemer voor eigen rekening de gebreken waarvoor hij aansprakelijk is te herstellen of de schade te beperken of op te heffen, gedurende de in lid 10 bedoelde termijn. In het geval dat de kosten van herstel in geen verhouding staan tot het belang van de klant bij herstel in plaats van schadevergoeding en in het geval dat de installaties niet in Nederland zijn opgesteld, komt de klant niet het recht toe om herstel te vorderen, maar wordt door de technisch aannemer een schadevergoe- ding betaald. Door de technisch aannemer vervangen onderdelen worden zijn eigendom.

  4. Voor vergoeding van andere schade dan in dit artikel genoemd, is de technisch aannemer slechts aanspra- kelijk indien en voor zover de klant bewijst, dat deze te wijten is aan opzet of schuld van de technisch aannemer.

  5. De technisch aannemer is bij Werkzaamheden die die- nen ter uitoefening van het bedrijf van de klant alleen aansprakelijk voor schaden die niet worden gedekt door de in artikel 5 lid 1 bedoelde verzekering(en) en bij Werkzaamheden die betrekking hebben op producten en installaties die door de klant naar de VS en Canada worden geëxporteerd is de technisch aannemer alleen aansprakelijk voor schaden die niet worden gedekt door de in artikel 5 lid 2 bedoelde verzekeringen, onvermin- derd het in dit artikel bepaalde.

  6. Indien en voor zover de klant enig aan de Overeenkomst verbonden risico heeft verzekerd, is hij gehouden even- tuele schade onder die verzekering te vorderen en de technisch aannemer te vrijwaren voor verhaalsaanspra- ken van de verzekeraar.

  7. De omvang van de door de technisch aannemer te ver- goeden schade is beperkt tot het bedrag van de in de Overeenkomst vastgelegde prijs of indien bij het sluiten van de Overeenkomst geen prijs is bepaald, zoals bij regieovereenkomsten, tot het bedrag van de vermoe- delijke prijs. Bij onderhoudscontracten met een looptijd van meer dan één jaar, wordt de prijs gesteld op het totaal aan vergoedingen voor één jaar.

  8. In geen geval zal de schadevergoeding echter meer bedragen dan het totaal van de bedragen van het eigen risico van de verzekering van de technisch aannemer en de door de verzekeraar gedane uitkering tot ten hoogste € 1.000,00.

  9. Elke aansprakelijkheid van de technisch aannemer ver- valt, voor zover niet iets anders is overeengekomen, door verloop van zes maanden vanaf het tijdstip waarop de Overeenkomst door oplevering, ontbinding of opzegging is geëindigd.

  10. De rechtsvordering uit hoofde van een gebrek is niet ontvankelijk indien de klant niet met bekwame spoed nadat hij deze heeft ontdekt of redelijkerwijs had beho- ren te ontdekken, schriftelijk en gemotiveerd de tech- nisch aannemer in gebreke heeft gesteld.

  11. Het vorderingsrecht uit hoofde van een gebrek vervalt door verloop van een maand na de schriftelijke en gemo- tiveerde ingebrekestelling.

  12. De rechtsvordering uit hoofde van een gebrek waarvoor de technisch aannemer krachtens lid 1 aansprakelijk is, is niet ontvankelijk indien zij wordt ingesteld, voor zover niet iets anders is overeengekomen, later dan zes maanden vanaf de dag waarop de Overeenkomst door oplevering, ontbinding of opzegging is geëindigd.

  13. De technisch aannemer is niet aansprakelijk voor vergoeding van schade van de klant of derden (mede) veroorzaakt door ter beschikking gestelde persoon/per- sonen als bedoeld in artikel 6 lid 2.

  14. De klant vrijwaart de technisch aannemer tegen alle aanspraken van derden wegens (producten)aansprake- lijkheid als gevolg van een gebrek in een door de klant aan een derde geleverd product of installatie en dat mede bestond uit door de technisch aannemer ontwik- kelde en/of geleverde goederen, behoudens indien en voor zover de klant bewijst dat de schade is veroorzaakt door die goederen en onverminderd het bepaalde in lid 7 van dit artikel. 16 Voor zover dat niet reeds voortvloeit uit de wet of Over- eenkomst is de technisch aannemer in ieder geval niet aansprakelijk indien een tekortkoming van de technisch aannemer het gevolg is van:

    • arbeidsongeregeldheden bij derden of onder eigen personeel;
    • tekortschieten van hulppersonen;
    • transportmoeilijkheden;
    • brand en verlies van te verwerken onderdelen;
    • maatregelen van enige binnenlandse, buitenland- se of internationale overheid, zoals importverbo- den of handelsverboden;
    • gewelddadige of gewapende acties;
    • storingen in de energievoorzieningen, in commu- nicatieverbindingen of in apparatuur of program- matuur van de technisch aannemer of derden. Indien zich een omstandigheid als bedoeld in dit lid voordoet, zal de technisch aannemer - teneinde daaruit voor de klant voortvloeiende nadelige gevolgen te be- perken - die maatregelen treffen die in redelijkheid van hem gevergd kunnen worden.
  15. De klant vrijwaart de technisch aannemer tegen aan- spraken van derden tot vergoeding van schade, voor zover deze schade krachtens deze algemene voorwaar- den voor rekening van de klant blijft.

S P E C I M E N

B. Bijzondere bepalingen betreffende
onderhoud

De bepalingen in dit hoofdstuk “Onderhoud” zijn naast de Algemene Bepalingen van deze algemene voorwaarden van toepassing indien in een overeenkomst is vastgelegd, dat de technisch aannemer gedurende de onderhoudsperiode onderhoudswerkzaamheden zal realiseren.

Artikel 19 Werkingssfeer en denities

  1. Tenzij iets anders is overeengekomen worden Onderhoudswerk zaamheden alleen aan in Nederland opgestelde installaties verricht.
  2. Aan de volgende in dit hoofdstuk met een hoofdletter gebezigde woorden wordt de bijbehorende betekenis toegekend: a) Onderhoudswerkzaamheden: alle activiteiten, met inbegrip van de levering van goederen, die de technisch aannemer moet verrichten om te zorgen dat de technische staat van de installatie en de door de installatie te vervullen functies gedurende de onderhoudsperiode aan de uit de Overeen- komst voortvloeiende eisen beantwoordt. b) Storing: een plotselinge onverwachte onderbre- king van de prestaties van de installatie.

Artikel 20 Uitvoering van de werkzaamheden

  1. De technisch aannemer spant zich gedurende de on- derhoudsperiode naar vermogen in om met preventieve Onder houdswerkzaamheden de kans op het optreden van Storingen op een acceptabel niveau te houden en, voor zover overeengekomen, met correctieve Onder- houdswerkzaamheden Storingen op te heffen.

  2. De technisch aannemer is bevoegd de Onderhoudswerk- zaamheden op afstand te verrichten door middel van een via telecommunicatie voorziening tot stand gebrachte verbinding met de installatie.

  3. De technisch aannemer maakt na het tot stand komen van de Overeenkomst maar vóór aanvang van de Werk- zaamheden een werkplan met een schematisch over- zicht van de Onderhouds werkzaamheden, de volgorde en tijdsperiode (week, maand, jaarplanning) waarin deze zullen worden uitgevoerd.

  4. Het werkplan is gebaseerd op de beschrijving van de klant van het storingsgedrag van de installatie, van alle taken, frequenties van uitvoering, materialen, hulpmid- delen en eventueel benodigde vaardigheden, alles ten behoeve van de uitvoering van de preventieve Onder- houdswerkzaamheden en het beheersbaar maken van de correctieve Onderhoudswerkzaamheden.

  5. Het werkplan treedt in werking na goedkeuring door de klant. Indien het werkplan past in de beschrijving als genoemd in lid 4 kan de klant zijn goedkeuring aan het werkplan niet onthouden.

  6. De technisch aannemer past het werkplan jaarlijks aan en maakt op basis daarvan een raming van alle onder- houdskosten voor het betreffende jaar. Tussentijds kan het werkplan alleen worden aangepast door middel van een wijziging krachtens artikel 13.

  7. Indien overeengekomen bevat het werkplan de datum van aanvang en oplevering van voorziene en beoogde opdrachten voor de uitvoering van preventieve en/of correctieve Onderhoudswerkzaamheden en/of andere werkzaamheden.

  8. De in lid 7 genoemde opdrachten zullen op basis van het werkplan door de klant tenminste 1 maand van tevoren schriftelijk worden verstrekt. Opdrachten die niet in het werkplan staan worden ten minste 2 maanden van tevo- ren schriftelijk verstrekt. Voorafgaand aan de verstrek- king van een opdracht heeft de technisch aannemer zijn prijs daarvoor afgegeven.

  9. Bij de uitvoering van correctieve Onderhoudswerkzaam- heden dient de klant vooraf schriftelijk een opdracht te verstrekken. Indien dit door omstandigheden niet moge- lijk is, zal de opdracht achteraf worden verstrekt op basis van de door de technisch aannemer werkelijk gemaakte kosten.

  10. Na voltooiing van de Onderhoudswerkzaamheden ver- zoekt de technisch aannemer de klant om de opdracht voor voltooid te ondertekenen. Na ondertekening gelden de Onderhoudswerkzaamheden als opgeleverd.

  11. Indien dat uitdrukkelijk is overeengekomen zorgt de technisch aannemer er voor dat op het terrein of de loca- tie waar de Onderhoudswerkzaamheden worden verricht één exemplaar van de technische informatie aanwezig is, dat deze stukken op alle redelijke tijdstippen kunnen worden geraadpleegd en dat de ‘As Built’ situatie van de uitgevoerde Onderhoudswerkzaamheden daarin is verwerkt tegen een in de Overeenkomst vastgelegde vergoeding.

  12. Indien de prestaties, bedrijfszekerheid en onderhoudbaar- heid van de installatie dit eisen of de regels als genoemd in artikel 3 lid 7 dit voorschrijven informeert de technisch aannemer de klant omtrent te nemen maatregelen. De klant kan door middel van een wijziging krachtens artikel 13 de technisch aannemer de noodzakelijke constructiewijziging dan wel andere (projectmatige) werkzaamheden separaat opdragen.

  13. De technisch aannemer stelt de klant tevoren in kennis van het tijdstip waarop de Onderhoudswerkzaamheden zullen worden verricht. Worden de Werkzaamheden niet op het afgesproken tijdstip verricht en is dit de tech- nisch aannemer niet toe te rekenen, dan heeft hij recht op termijnverlenging en/of kostenvergoeding krachtens artikel 12.

  14. Indien dat uitdrukkelijk is overeengekomen, draagt de tech- nisch aannemer er zorg voor dat Storingen gedurende 24 uur per dag en zeven dagen per week op een bekend gemaakt meldpunt kunnen worden gemeld.

S P E C I M E N

  1. Onverminderd het bepaalde in lid 9 zal de technisch aannemer zich naar vermogen inspannen om spoedei- sende Storingen na opdracht van de klant binnen 24 uur na de melding ervan op te heffen, tenzij een andere ter- mijn is overeengekomen. De overige Storingen worden waar mogelijk in de normale werktijden van de technisch aannemer verholpen.
  2. De technisch aannemer zal de Onderhoudswerkzaam- heden uitvoeren gedurende de onderhoudsperiode die in de Overeenkomst is vastgelegd, bij gebreke waarvan een periode van één jaar geldt.
  3. De onderhoudsperiode wordt telkenmale stilzwijgend voor de oorspronkelijke periode verlengd, tenzij een van de partijen de Overeenkomst schriftelijk beëindigt met inacht- neming van een opzegtermijn van drie maanden voor het einde van de betreffende periode.
  4. De door de technisch aannemer uitgevoerde Onder- houdswerkzaamheden worden verrekend volgens de in de Overeenkomst vastgelegde tarieven, eenheidsprijzen of als vaste prijs die jaarlijks worden geïndexeerd volgens de risicoregeling installatietechniek, tenzij iets anders is overeengekomen.
  5. Betaling van de vergoedingen vindt plaats binnen 2  weken na de datum van de betreffende factuur.
  6. Opzegging van de Overeenkomst door de klant krach- tens artikel 11 lid 6 vereist een schriftelijke kennisgeving. Bij opzegging van de hele Overeenkomst dient de klant een opzegtermijn van tenminste 6 maanden in acht te nemen en bij opzegging van een opdracht tot uitvoering van onderhoudswerkzaamheden een opzegtermijn van tenminste 1 maand.

####### Risicoregeling Installatietechniek

####### behorend bij ALIB 2007

Verrekening loonkostenwijzigingen: (L2L1)/L1 x 100%= ...% L1: loonniveau per datum aanbod L2: loonniveau per datum wijziging Loonniveau: CBS-index cao-lonen per uur inclusief bijzondere beloningen, reeks bouwnijverheid

Verrekening materiaalprijzen: (M2M1)/M1 x 100%= ...% M1: prijsindexcijfer per datum aanbod M2: prijsindexcijfer per datum wijziging Prijsindexcijfer: de door de Commissie Risico- regeling Woning- en Utiliteitsbouw vastgestelde materiaalindex

S P E C I M E N

Was dit document nuttig?
Dit is een Premium document. Sommige documenten op Studeersnel zijn Premium. Upgrade naar Premium om toegang te krijgen.

ALIB 2007 - specimen - ALIB Voorwaarden

Was dit document nuttig?

Dit is een preview

Wil je onbeperkt toegang? Word Premium en krijg toegang tot alle 12 pagina's
  • Toegang tot alle documenten

  • Onbeperkt downloaden

  • Hogere cijfers halen

Uploaden

Deel jouw documenten voor gratis toegang

Ben je al Premium?
Algemene Leveringsvoorwaarden
Installerende
Bedrijven 2007
SPECIMEN

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.