Meteen naar document

Analyse Hema - Grade: 8

Een analyse over de Hema, waarbij er gekeken wordt naar de cijfers en...
Vak

Recht in Bedrijf 1 (3100RIB111)

95 Documenten
Studenten deelden 95 documenten in dit vak
Studiejaar: 2016/2017
Geüpload door:
0volgers
10Uploads
1upvotes

Reacties

inloggen of registreren om een reactie te plaatsen.

Preview tekst

Individuele opdracht Project Recht in bedrijf 2 Naam: Klas: RV3J Studentennummer: 500718005 Docent: L. Wilod Versprille Datum: 18 mei 2017 Inhoudsopgave 1 a. Missie en visie b. Doelstellingen c. Strategieën 2. Naamsbekendheid / marketing a. Bekendheid organisatie b. Voorbeeld naamsbekendheid 3. Financiële resultaten a. Recent financieel jaarverslag b. Omzet, winst en marge c. Grootste baten en lasten kosten 4. Analyse en advies a. Waard disciplines Treacy en Wiersema b. Argumentatie marketing voorbeeld c. Advies marketing strategie Bijlage 1 Bijlage 2 Bijlage 3 Bijlage 4 Bronnenlijst - We winnen samen. Niemand van ons is zo slim al wij allemaal samen. Daarom moet er worden samengewerkt. Alleen als een team kan de HEMA een verschil maken. ‘Samen zijn we HEMA’. - Elke cent telt. Wanneer er geld wordt uitgegeven, moet er zich worden afgevraagd of en hoe het voordeel heeft op het bedrijf. Er mag geen enkele kans gemist worden om meer verkoop te genereren. HEMA is kostenbewust en gedreven door de verkoop. 1. c Strategieën Om duurzame groei te stimuleren heeft de HEMA een strategie ontwikkeld op basis van drie groeizones. De pijlers richten zich op het groeien van de HEMA in een nog meer algemeen bekend internationaal merk. - De Benelux vernieuwen. Het revitaliseren van de Benelux is een cruciale factor voor het succes. In de komende jaren zullen zij nieuwe en verbeterd bereik realiseren. In 2016 begon de HEMA met kinderkleding, seizoensgebonden producten en eten. HEMA heeft ook bestudeerd hoe zij de meest logische en klantgerichte winkelontwerpen kunnen bereiken. HEMA blijft de beschikbaarheid verbeteren en vergroten, allen mat als doel de groei in de Benelux te optimaliseren. - Internationale expansie versnellen. De internationale winkelformaat blijkt opmerkelijk succesvol te zijn in Frankrijk. De eerste resultaten in Duitsland zijn veelbelovend. Gerichte groei in deze landen stimuleert de algemene groei ambities van de HEMA. - E-commerce groeien. Er is een reden waarom de eerste doelstelling is ‘onze klant eerst’. Omdat de klant is waar het om draait. De winkel van vandaag eist het gemak en het gemak van online winkelen. De e-commerce platform is daarom een belangrijk gebied voor potentiele groei. En samen met het winkelnetwerk maakt HEMA winkelen nog makkelijker voor haar klanten. HEMA zal ook doorgaan met de verbeteringsstrategie die in 2015 begon. Deze strategie bestaat uit vermindering van de totale voorraadniveaus, zodat ze de kosten kunnen verlagen en haar klanten kunnen belonen met producten voor een lage prijs. Evenals consistentie in de beschikbaarheid van onze producten. Zij zal haar winkels zo blijven vereenvoudigen en verbeteren, zo kunnen zij de ervaring van haar klanten gemakkelijker en beter maken. Ze zullen verder gaan met investeren in hun mensen en het verbeteren van haar klantgerichte cultuur. De strategie die HEMA ook gebruikt is het winnen van de harten van haar klanten. Het HEMA-hart klopt sterker en luider dan in lange tijd. Door haar focus voortdurend op haar waarden en haar inzet voor kwaliteit te leggen, zullen zij de harten van haar klanten winnen en houden. Immers, het dagelijks leven makkelijker en leuker te maken voor haar klanten is haar passie elke dag. 4 2. Naamsbekendheid/ marketing cdn.businessinsider/wp-content/uploads/2017/04/HEMA-AnnualReport-2016.pdf p 16. 4 2 Bekendheid organisatie HEMA wil bekend staan als een merk voor iedereen, ongeacht sociale, religieuze en politieke achtergrond. HEMA wil bovendien bekend staan om haar makkelijk gebruiken artikelen die van goede kwaliteit zijn en een voordelige prijs hebben. 2 Voorbeeld naamsbekendheid In bijlage 2 is het voorbeeld opgenomen van de naamsbekendheid. De HEMA maakt gebruik van bannering en heeft haar site geoptimaliseerd op vindbaarheid. Als voorbeeld heb ik de banner genomen welke getoond wordt bij de Telegraaf. 3. Financiële resultaten 3 Recent financieel jaarverslag In bijlage 4 is het jaarverslag van het jaar 2016 van HEMA opgenomen. 3 Omzet, winst en marge De omzet van de HEMA was in 2016: 1,193 miljoen euro De winst van de HEMA was in 2016: 535 miljoen euro De marge was van de HEMA was in 2016: 44.9044 euro ( 535 / 1,193 x 10 ) 3 Grootste baten en lasten posten De grootste lasten post waren de personeelskosten in 2016, deze bedroeg namelijk 228 miljoen euro. Van de totale 506 miljoen euro die werd besteed aan de vasten lasten, zoals onder andere ook de panden (deze bedroeg 136 miljoen euro). De grootste baten zijn gehaald uit de verkoop van huishoudelijke goederen en persoonlijke verzorging, namelijk 446 miljoen euro. Gevolgd door de verkoop van kleding, dit bedroeg 400 miljoen euro. De totale verkoop (omzet) bedroeg 1,193 miljoen euro, zoals eerder genoemd. 4. Analyse en advies 4 Waarde disciplines van Treacy en Wiersema Er zijn volgens Treacy en Wiersema drie verschillende waarde strategieën die organisaties kunnen gebruiken. Via deze strategieën kunnen organisaties onderscheidend vermogen creëren en waarde toevoegen wat een voordeel kan opleveren tegenover haar concurrenten. De drie verschillende waarde strategieën zijn: De bovengenoemde informatie is afkomstig uit het jaarverslag van 2016 van de HEMA. In dit jaarverslag is te lezen dat HEMA sinds 2015 weer elk jaar meer omzet en winst maakt. In 2014 is te zien dat het bedrijf verliezen leed. Naar mijn mening heeft de HEMA zich na de verliezen zichzelf weer goed op de markt gezet en weer weten winst te maken, wat ik een mooie prestatie vind. Een soort gelijk bedrijf is de V&D, die gelijke producten verkocht als de HEMA, echter is het de V&D niet gelukt om een goed lopende organisatie te blijven en zijn zij in 2016 failliet verklaard. HEMA weet zich na de geleden verliezen weer goed op de markt te brengen. HEMA is al met al goed bezig met het verbeteren van de marketing strategie. Online en op papier wordt zeer veel reclame gemaakt. Het pakket diensten dat de HEMA aanbiedt is ook uitgebreid. HEMA verkoopt nu bijvoorbeeld ook verzekering en toegangskaartjes. Mijn advies aan de HEMA in het bijstellen of verbeteren van de strategie is om zich meer te richten op de jongeren doelgroep. Naast de actie ‘Back to school’, met de verkoop van schoolartikelen lijkt mij het leuk als ze bijvoorbeeld festival kaartjes in de zomer gaan verkopen en hiervoor reclame gaan maken op social media, zodat de HEMA de jongeren doelgroep ook nog meer bereikt. Dit levert door de publiciteit dan ook meer naamsbekendheid op van HEMA. Voor nog extra publiciteit zouden zij een HEMA-festival kunnen organiseren. Dit voorstel is zeker haalbaar. HEMA heeft nu al toegangskaartjes in de verkoop voor bijvoorbeeld musea en dierenparken. Hiernaast zullen zij ook kaartjes voor festivals kunnen verkopen. Om de verkoop van de festival kaartjes bekend te maken, zullen zij reclame moeten maken. Gezien de HEMA dit al veel doet op de TV en social media, zal dit geen probleem zijn. Voor een HEMA-festival zal er misschien via bijvoorbeeld aan de hand van een enquête gekeken dienen te worden of er genoeg aanloop is om dit te kunnen organiseren. Bijlage 1 Bijlage 2 Bijlage 4 Bijlage 5 Bronnenlijst: cdn.businessinsider/wp-content/uploads/2017/04/HEMA-AnnualReport-2016.pdf strategischmarketingplan/treacy-en-wiersemawaardestrategieen/ hema/documents/2181707/2200208/HEMA+heart++values+ENG/8c6ccfde-a9c6-4dfc-be9b-d930e1e4d0c6

Was dit document nuttig?

Analyse Hema - Grade: 8

Vak: Recht in Bedrijf 1 (3100RIB111)

95 Documenten
Studenten deelden 95 documenten in dit vak
Was dit document nuttig?
Individuele opdracht
Project Recht in bedrijf 2
Naam:
Klas: RV3J
Studentennummer: 500718005
Docent: L. Wilod Versprille
Datum: 18 mei 2017