Was dit document nuttig?
Samenvatting Observeren en Interpreteren, tentamen 2
Vak: Observeren en interpreteren (1100OBSV14)
26 Documenten
Studenten deelden 26 documenten in dit vak
Universiteit: Hogeschool van Amsterdam
Was dit document nuttig?
Observeren & Rapporteren
Inhoud tentamen 2
Hoofdstuk 4. Cognitieve en emotionele sturing van de observatie
4.1 Gevorderde waarnemingsbewerking
Om informatie te verwerken gebruikt het brein strategieën van hogere orde. Deze houden een
intieme samenwerking van cognitieve en emotionele werking in om de ingewikkelde taak van
gedragsbeoordeling te vereenvoudigen. Die strategieën heten de heuristiek van de observatie.
Heuristiek van de observatie:
De cognitieve en emotionele werking van het brein die samen tot een snelle automatische perceptie,
of interpretatie van de waarnemingen, leidt.
Dit is dus altijd een bewerkt beeld van de prikkels. Begrip van de manier waarop de heuristiek van de
perceptie je observaties beïnvloedt vergt:
- Kennis (van automatische interpretatiestrategieën)
- Inzicht (in je individuele denk- en voelwijzen en –behoeftes)
4.2 Cognitieve en emotionele bias in de gedragsinterpretatie: effecten en bijsturing
Het brein is voortdurend je waarnemingen cognitief en emotioneel aan het verwerken. Hier wordt op
verschillende gebieden de invloed van cognitief-emotionele effecten op professioneel observeren
besproken en wordt uitgelegd hoe je dit kunt tegengaan.
4.2.1 Primacy en recency-effecten
Deze effecten komen voort uit de ongelijke manier waarop het brein waarnemingen bewerkt en
bewaart door de tijd heen.
Primacy-effect:
Houdt in dat je vooral die waarnemingen (in detail) onthoudt die je het eerste observeert.
Recency-effect:
Houdt in dat ook de meest recente, dus de laatst waargenomen, observaties het meest toegankelijk
blijven.
Deze effecten houden verband met je geheugen en aandacht. Het nut hiervan voor het dagelijkse
leven is dat ze de waarnemingen voorzien van langere duur van een herkenbaar begin- en eindpunt.
De waarnemingen tussenin worden samengevat. Voor professioneel observeren zijn deze effecten
echter contraproductief. De oplossing is het maken van notities. Dit is soms lastig omdat de
onmiddellijke registratie de waarnemingen kan beïnvloeden en omdat er niet altijd onmiddellijk kan
worden geregistreerd. Hoe meer je participerend observeert, hoe minder je direct kan registreren.
Probeer systematisch te observeren. Zo kun je van te voren nadenken over de mate waarin de
effecten kunnen optreden. Dit doe je vooral als je gedrag in detail wilt observeren en als je
kwantitatieve uitspraken wilt doen.
4.2.2 Het availability- of toegankelijkheidseffect
Availability-effect:
De selectieve toegankelijkheid van specifieke kennis in het geheugen, volgens de mate waarin je die
kennis actief gebruikt of waarin je er ervaring mee hebt.
Dit effect veroorzaakt overrapportage of onderrapportage van sommige waarnemingen. Je
theoretische referentiekader beïnvloedt welk gedrag je al dan niet opmerkt en hoe je dit
interpreteert. Je kunt dit bijsturen door je kennis bij te scholen, te expliciteren en collegiaal te