Meteen naar document
Dit is een Premium document. Sommige documenten op Studeersnel zijn Premium. Upgrade naar Premium om toegang te krijgen.

Marktonderzoek voorbeeld

Marktonderzoek SM&O
Vak

Marktonderzoek (3100MARK14)

22 Documenten
Studenten deelden 22 documenten in dit vak
Studiejaar: 2018/2019
Geüpload door:
Anonieme student
Dit document is geüpload door een student, net als jij, die anoniem wil blijven.
Hogeschool van Amsterdam

Reacties

inloggen of registreren om een reactie te plaatsen.

Preview tekst

Marktonderzoeksrapport Stichting de Schoor Naam Verslag: Naam: Studentennummer: Klas: HvA-e-mail Opleiding/blok: Stagebegeleider: Docent: Marktonderzoeksrapport XX XX 2 XX Sport, Management & Ondernemen / Blok 3&4 YY Wilko De Graaf Datum: 29-05-17 Voorwoord Marktonderzoeksrapport student XX 2 Marktonderzoeksrapport student XX 4 Samenvatting Team sport is een afdeling van stichting De Schoor, een welzijnsorganisatie in Almere. De afdeling is in 2017 opgericht. Omdat het een nieuwe afdeling is, zijn er weinig kaders en veel onduidelijkheden. Onder andere de specifieke rol van de combinatiefunctionarissen is niet duidelijk binnen het team. Er is gekozen voor een kwalitatief onderzoek onder zeven respondenten. Onder de respondenten waren drie combinatiefunctionarissen, twee buurtsportcoaches, teamleider Sport en een beleidsadviseur sport van het sportbedrijf Almere. De respondenten zijn ondervraagd met een diepte-interview techniek. Aan de hand van open vragen wordt dieper op de vragen in gegaan, zodat het achterliggende antwoord naar boven komt. In dit marktonderzoekverslag wordt naar het antwoord gezocht op de probleemstelling van dit onderzoek, namelijk: wat is de daadwerkelijke rol van de combinatiefunctionaris (nieuwe stijl) binnen het beleid van “heel Almere in beweging?” Door de vragen die gesteld zijn, is er een goed beeld ontstaan over hoe de respondenten de rol zien van de combinatiefunctionaris. De combinatiefunctionaris werkt tegenwoordig voor één organisatie in plaats van voor de vereniging. Hierdoor vertegenwoordigen/promoten zij dit jaar de sport en de bijbehorende verenigingen, maar werken zij niet meer vanuit de verenigingen. Het vertegenwoordigen van de verengingen zal gaan via de activiteiten die gegeven worden. In het takenpakket van de combinatiefunctionaris hoort het contact onderhouden met de verenigingen binnen het cluster dat zij vertegenwoordigen. Marktonderzoeksrapport student XX 5 Inhou Voorwoord......................................................................................................................................... Samenvatting..................................................................................................................................... 1. Inleiding..................................................................................................................................... 1. Aanleiding............................................................................................................................ 1. Organisatiebeschrijving....................................................................................................... 1.2. Aanbod........................................................................................................................... 1.2. Doelgroep....................................................................................................................... 1.2. Missie & Visie................................................................................................................. 1.2. Doelstellingen................................................................................................................ 2. Probleemstelling...................................................................................................................... 2. Probleemstelling................................................................................................................ Marktonderzoeksrapport student XX 7 3. 4. 2. Deelvraag........................................................................................................................... 2. Onderzoeksdoelgroep....................................................................................................... 2. Doelstelling........................................................................................................................ Methoden................................................................................................................................ 3. Uitgevoerde planning........................................................................................................ 3. Verantwoording methodekarakterisering........................................................................ 3.2. Methodekarakterisering............................................................................................ 3.2. Validiteit..................................................................................................................... 3. Kwalitatief onderzoek........................................................................................................ 3. Verzameling data............................................................................................................... 3. Realisatie vragenlijst.......................................................................................................... 3.5. Verantwoording gehanteerde vragen in vragenlijst.................................................. 3.5. Testproces vragenlijst................................................................................................ Resultaten................................................................................................................................ 4. Wat is het verschil tussen de oude en nieuwe combinatiefunctionarissen?.................... 4. Wat zijn de taken van de combinatiefunctionarissen?..................................................... 4. Waar wordt de combinatiefunctionaris op afgerekend?.................................................. 4. Welke verantwoordelijkheden hebben de combinatiefunctionarissen?.......................... 4. De verschillen tussen de buurtsportcoach & de combinatiefunctionaris?....................... 4. Hoe is de communicatie met betrokkenen?..................................................................... 4. Wat kan er beter en wat moet er veranderd worden om de rol van de combinatiefunctionaris beter in kaart te krijgen?....................................................................... 5. Conclusie.................................................................................................................................. 6. Evaluatie realisatie marktonderzoek...................................................................................... Literatuuroverzicht.......................................................................................................................... Bijlagen............................................................................................................................................ Bijlage 1........................................................................................................................................ Bijlage 2........................................................................................................................................ Marktonderzoeksrapport student XX 8 1.1 Dit marktonderzoeksrapport is een opdracht gedurende half jaar vanuit de Hogeschool van Amsterdam uitgevoerd door XX, student van de hbo-opleiding Sport, Management & Ondernemen. Afgelopen jaar is er een verandering geweest binnen de organisatie. Alle combinatiefunctionarissen waren vorig jaar nog in dienst van de verenigingen. Per één januari 2017 zijn de combinatiefunctionarissen opgeheven bij de verenigingen en zijn er twaalf combinatiefunctionarissen aangesteld bij een nieuwe afdeling, te weten Team Sport. De Schoor wil dat de student de nieuwe rol van de combinatiefunctionarissen gaat onderzoeken. 1.2 Stichting De Schoor is een welzijnsorganisatie. De organisatie wil door het organiseren van verschillende activitetein de leefbaarheid en bewonersparticipatie vergroten. De Schoor zet zich op verschillende manieren in. Eén van de middelen is Sport. In heel de stad kunnen de bewoners van alle leeftijden elkaar ontmoeten en deelnemen aan verschillende activiteiten. In buurt- en jongerencentra, speeltuin, scholen en jeugdlanden wordt o. sport aangeboden. Directeur/bestuurder Staff ICT, Facilitair & P&O Manager Welzijn Teamleider Buurtcentra Teamleider Sociaal cultureel werk Manager Jeugd Teamleider Opbouwwerk Buurtsportcoaches Teamleider Sport Teamleider Jeugd Teamleider Jonge kind Teamleider De meester Combinatiefunctionarissen Figuur 1 Organogram Stichting de schoor Marktonderzoeksrapport student XX 10 Toelichting organogram: De organisatie is hiërarchisch opgezet. De afdeling waar dit onderzoek voor wordt gedaan is de afdeling Sport. Hieronder valt de teamleider van team Sport, de buurtsportcoaches en de combinatiefunctionarissen. 1.2. Aanbod Stichting De Schoor biedt bewoners in Almere participatie in de Almeerse samenleving. De veel verschillende afdelingen binnen De Schoor zorgen voor een ruim aanbod. Dit onderzoek is geschreven voor team Sport, vandaar dat het aanbod van team Sport er wordt uitgelicht. Team Sport heeft als slogan: heel Almere in beweging. Door extra beweging in Almere aan te bieden probeert de afdeling zoveel mogelijk mensen in beweging te krijgen. Team Sport bestaat uit drie buurtsportcoaches en twaalf combinatiefunctionarissen. De buurtsportcoaches proberen vraag en aanbod te coördineren en zetten de combinatiefunctionaris in voor de activiteiten. De twaalf combinatiefunctionarissen hebben iedere een sport cluster die hij/zij vertegenwoordigt. 1.2. Doelgroep De doelgroep van Stichting De Schoor is alle mensen in Almere. De leeftijd die zij willen benaderen ligt tussen de 0 en 88 jaar. De jeugd wordt vooral benaderd. In het aanbod van team Sport is al genoemd dat er veel verschillende combinatiefunctionarissen zijn, die verschillende sporten kunnen aanbieden aan verschillende doelgroepen. 1.2. Missie & Visie Missie De schoor is een welzijnsorganisatie, die streeft naar een: - Leefbare en veilige stad, waar het goed wonen is en iedereen zich thuis voelt - Een sociale en zorgzame stad, waar iedereen meedoet en elkaar helpt - Een kleurrijke stad, waar plaats is voor alle culturen - Een vernieuwende stad, met ruimte voor beweging, initiatieven en experimenten - Een betrokken stad, waar iedereen telt en verbonden is met elkaar en met de stad. We vergroten de maatschappelijke participatie en zelfredzaamheid van alle mensen in de stad en bevorderen maatschappelijke inzet en sociale samenhang. (De Schoor, 2017) Visie Eigen kracht leidt tot actief burgerschap. Een samenleving van kwaliteit wordt medebepaald door datgene wat mensen bindt. Het is aan de burgers zelf om invulling te geven aan de wijze waarop zij samenleven en voor binding zorgen. Wij ondersteunen hen bij het ontwikkelen van vaardigheden om mee te kunnen doen in de samenleving, met als doel actief burgerschap. De samenleving wordt gevormd door alle bewoners, van het jongste kind tot de oudste bewoner. Ons doel is het aanboren van de eigen kracht van al deze mensen, altijd in relatie tot de kwetsbare groepen in de samenleving. (De Schoor, 2017) Marktonderzoeksrapport student XX 11 2. Probleemstelling In dit hoofdstuk leest u over de probleemstelling met hierin de hoofdvraag en deelvragen. Tevens wordt de doelstelling van het onderzoek bepaald en de onderzoeksdoelgroep. De Schoor heeft een keuze gemaakt wat betreft de werkwijze. Ze proberen vereniging overstijgende vragen op te lossen per cluster van verschillende sporten. AKT (Almeerse Kenniscentrum Talent) proberen zij clustergericht uit te voeren inclusief leerlijnontwikkelingen. Ondersteuning en uitvoering van buurtsportprojecten i.s. buurtsportcoaches is inbegrepen binnen de werkwijze van de combinatiefunctionarissen. De rol van de combinatiefunctionaris verandert. Voorheen waren er 60 combinatiefunctionarissen in dienst van de verenigingen. Per januari 2017 zijn er 12 combinatiefunctionarissen in dienst gekomen van De Schoor. Verschillende sporten zijn per cluster aan een combinatiefunctionaris gekoppeld, die hij/zij vertegenwoordigt binnen Almere. De rol van de combinatiefunctionaris is gewijzigd, waardoor het zoeken is naar de invulling van de nieuwe combinatiefunctionaris. De hoofdvraag wordt daarom als volgt geformuleerd. 2.1 Hoofdvraag Wat is de daadwerkelijke rol van de combinatiefunctionaris (nieuwe stijl) binnen het beleid van “heel Almere in beweging?” De probleemstelling kun je in drie verschillende elementen onderscheiden: Marktonderzoeksrapport student XX 13    Over welke doelgroep gaat het onderzoek? De doelgroep die wordt gevraagd is: de combinatiefunctionarissen, de buurtsportcoaches, de teamleider sport en de gemeente(sportbedrijf). Voor wie is het onderzoek uitgevoerd? De opdrachtgever van dit onderzoek is stichting De Schoor. Welke grenzen worden er aangebracht in het onderzoeksgebied? Er wordt gekeken wat iedereen ervan vindt die te maken heeft met de combinatiefunctionarissen nieuwe stijl. 2.2 Om tot de deelvragen te komen is er gebruik gemaakt van een Critical incidents approach. Dat houdt in dat er eerst gekeken wordt naar positieve en negatieve punten die de respondenten zien bij de nieuwe rol van de combinatiefunctionaris. Aan de hand van de positieve en negatieve punten heeft de onderzoeker de deelvragen geformuleerd.        Wat is het verschil tussen de oude combinatiefunctionaris en de nieuwe combinatiefunctionaris? Wat zijn de taken van de combinatiefunctionaris? Waar wordt de combinatiefunctionaris op afgerekend? Welke verantwoordelijkheden hebben de combinatiefunctionaris? De verschillen tussen de buurtsportcoach en de combinatiefunctionaris? Hoe verloopt de communicatie met betrokkenen? Wat kan er beter en wat moet er veranderd worden om de rol van de combinatiefunctionaris beter in kaart te krijgen? 2.3 De doelgroep die onderzocht zal gaan worden zijn meerdere doelgroepen. Combinatiefunctionaris De combinatiefunctionarissen die ook nog in de rol van oude combinatiefunctionarissen gewerkt hebben zullen onderzocht worden. Buurtsportcoach Buurtsportcoaches die de verandering hebben meegemaakt, zij hebben een goede kijk op wat er speelt. Teamleider & beleidsadvieseur sport De teamleider en iemand van het sportbedrijf Almere (sportafdeling van de gemeente). Zij hebben een goede kijk hoe de verandering tot stand is gekomen en hebben dit ook in werking gezet. Marktonderzoeksrapport student XX 14 3. Methoden In dit hoofdstuk wordt er gekeken naar de planning, welke methoden gebruikt zijn en naar de realisatie van de vragenlijst. 3.1 planning Vanaf het begin is er in overleg afgestemd dat de student de dinsdag gebruikt voor zijn onderzoek en de woensdag functionele taken uitvoert. Er is begonnen met kijken naar wat het probleem was om te onderzoeken. Er is gekozen voor een kwalitatief onderzoek, omdat dan door de vraag bij de ondervraagde beter naar boven komt wat het verschil is. Allereerst wordt vooral gewerkt aan de opzet van het onderzoek en worden de vragen geformuleerd. Het formuleren van de vragen voor verschillende functies kostte meer tijd dan verwacht werd. Na het opstellen van de vragen worden de interviews afgenomen. De vervolgstap is het analyseren van de gegevens uit de interviews. Uit die analyse wordt een conclusie getrokken. De conclusie kan leiden tot een adviesvraag voor de organisatie, die verwerkt wordt in het adviesrapport. Zie bijlage 1 voor de planning. 3.2 methodekarakterisering 3.2. Methodekarakterisering Om de functie van de nieuwe combinatiefunctionaris beter in kaart te krijgen is er gekozen voor een kwalitatief onderzoek. Doordat gekozen is voor een kwalitatief onderzoek, kan beter gekeken worden naar wat mensen er van vinden die er nauw betrokken bij zijn. De functie is sinds dit jaar nieuw binnen het team, daarom is er nog geen onderzoek gedaan naar de functie van de nieuwe combinatiefunctionaris. Voor het onderzoek gebruiken we de methode diepte interview. We spreken met de respondenten die wat met de combinatiefunctionaris te maken hebben. In het interview wordt dan gekeken naar wat de ideeën en meningen zijn van de respondent. In het gesprek zal de interviewer de vragenlijst gebruiken en zonodig doorvragen. 3.2. Validiteit Geldigheid is het andere woord voor validiteit. Meet ik tijdens het onderzoek wel wat ik wil meten, om de hoofdvraag goed te achterhalen. Doordat er een diepte interview techniek wordt toegepast, mag de interviewer de antwoorden niet beinvloeden van de respondent. De interviews gaan tussen een interviewer en respondent. Als er een derde bij zit, kunnen de antwoorden beïnvloed worden. Marktonderzoeksrapport student XX 16 Ondervrager De ondervrager mag met een diepte-interview techniek de respondent niet sturen en beinvloeden in zijn/ haar antwoord. De ondervrager moet neutraal blijven en moet doorvragen op de antwoorden die gegeven worden. De vragen zullen als hulpmiddel gebruikt worden, maar gaan wel alllemaal beantwoord worden. Respondent De ondervrager verwacht eerlijke antwoorden tijdens het interview over het onderwerp. Door open vragen te stellen verwacht ik de eerlijke antwoorden te krijgen. De respondenten zijn werkzaam binnen de organisatie en moeten uiteindelijk te weten komen wat de rol is van de combinatiefunctionaris. Daarom zullen zij zich open stellen om er achter te komen wat de daadwerkelijke rol is. Steekproeftrekking Er worden respondenten geïnterviewd die wat te maken hebben met de combinatiefunctionarissen. Er worden zes á zeven mensen geinterviewd. Het kunnen er ook meer worden als het antwoord nog niet boven water is. Wanneer deze zes á zeven mensen het zelfde antwoord geven, hoeft er niet verder onderzocht te worden. Meetmethode In het onderzoek wordt gebruikt gemaakt van een diepte-interview met open vragen. De ondervrager laat vooral de respondent antwoorden en stelt tussendoor vragen om meer te weten te komen over het onderwerp. 3.3 onderzoek Er is gekozen voor een diepte interview tijdens dit kwalitatief onderzoek. Een diepte interview is een manier van interviewen dat plaats vindt tussen de interviewer en respondent. Met een diepte interview methode krijg je beter de mening en ideeën van de respondent, omdat je door kan vragen op de vragenlijst. De verschillende punten kun je makkelijker behandelen en dieper ingaan op bepaalde punten. 3.4 data De mensen die benaderd zijn voor dit onderzoek zijn betrokken bij de combinatiefunctiorissen. Mensen met verschillende functies die met de combinatiefunctionaris te maken hebben, worden benaderd om deel te namen aan dit onderzoek. De personen die zijn gevraagd zijn: Edgar Donkervliet (Combinatiefunctionaris Lange lijnen) Britta Minke (Combinatiefunctionaris Gymnastiek) Jolanda Gudde (Combinatiefunctionaris Aangepast Sport) Frank Timmerman (Buurtsportcoach Almere-Poort) Sebastiaan Kempers (Buurtsportcoach Almere-Stad Oost) Micheal Buth (Teamleider Team Sport) Yvonne Wolff (Sportbedrijf Almere, beleidsadviseur Sport) Marktonderzoeksrapport student XX 17 Vragen Teamleider Sport gekoppeld aan de deelvragen:  Wat zijn de taken van de combinatiefunctionaris? 1. Hoe denk jij over de taken die zij hebben? 2. Wanneer moeten de CFS iets uitvoeren?  Waar wordt de combinatiefunctionaris op afgerekend? 3. Waarop worden ze door jou afgerekend?  Welke verantwoordelijkheden hebben de combinatiefunctionaris? 4. Welke verantwoordelijkheden hebben de combinatiefunctionarissen volgens jou?  Wat is het verschil tussen de oude combinatiefunctionaris en de nieuwe combinatiefunctionaris? 5. Zie jij verschil tussen de oude CFS en de nieuwe CFS? 6. Hoe zie jij de rol van de combinatiefunctionarissen?  De verschillen tussen de buurtsportcoach & de combinatiefunctionaris? 7. Hoe zie jij de verschillen tussen de buurtsportcoach en de combinatiefunctionaris? 8. Waar wordt de grens qua organisatorische gedeelte gescheiden tussen BSC en CFS?  Hoe is de communicatie met betrokkenen? 9. Wat vind jij van de aantal uren per cluster en de daadwerkelijke uren? Is dit haalbaar? 10. Hoe vind jij de communicatie binnen het team? Wat kan er beter en wat moet er veranderd worden om de rol van de combinatiefunctionaris beter te krijgen? 11. Loop jij ergens tegen aan m.b. de combinatiefunctionarissen/druk van bovenaf? 12. Wat kan verbeterd worden volgens jou?  Vragen buurtsportcoach gekoppeld aan de deelvragen:  Wat zijn de taken van de combinatiefunctionaris? 1. Hoe denk jij over de taken die zij hebben? 2. Wanneer moeten de CFS iets uitvoeren?  Waar wordt de combinatiefunctionaris op afgerekend? 3. Waarop worden zij afgerekend volgens jou?  Welke verantwoordelijkheden hebben de combinatiefunctionaris? 4. Wat is de verantwoordelijkheid van de combinatiefunctionarissen volgens jou?  Wat is het verschil tussen de oude combinatiefunctionaris en de nieuwe combinatiefunctionaris? 5. Zie jij verschil tussen de rol van de oude CFS en de nieuwe CFS? 6. Hoe zie jij de rol van de combinatiefunctionarissen?  De verschillen tussen de buurtsportcoach & de combinatiefunctionaris? 7. Hoe zie jij de verschillen tussen de buurtsportcoach en de combinatiefunctionaris? 8. Waar wordt de grens qua organisatorische gedeelte gescheiden tussen BSC en CFS? Marktonderzoeksrapport student XX 19  Hoe is de communicatie met betrokkenen? 9. Hoe is de communicatie met de combinatiefunctionarissen en de buurtsportcoach? Wat kan er beter en wat moet er veranderd worden om de rol van de combinatiefunctionaris beter te krijgen? 10. Loop jij ergens tegen aan m.b. de combinatiefunctionarissen 11. Wat kan er anders volgens jou?  Vragen sportbedrijf gekoppeld aan de deelvragen:  Wat zijn de taken van de combinatiefunctionaris? 1. Wat zijn de taken volgens jullie van de CFS nieuwe stijl i.v. de oude stijl? 2. Wanneer moeten de CFS iets uitvoeren?  Waar wordt de combinatiefunctionaris op afgerekend? 3. Waar worden ze op afgerekend?  Welke verantwoordelijkheden hebben de combinatiefunctionaris? 4. Welke verantwoordelijkheden hebben de CFS?  Wat is het verschil tussen de oude combinatiefunctionaris en de nieuwe combinatiefunctionaris? 5. Hoe zie jij het verschil tussen de oude CFS en de nieuwe CFS? 6. Hoe zien jullie als sportbedrijf de rol van de combinatiefunctionarissen?  De verschillen tussen de buurtsportcoach & de combinatiefunctionaris? 7. Welke verschillen zien jullie tussen de buurtsportcoach en de combinatiefunctionaris? 8. Waar wordt de grens qua organisatorische gedeelte gescheiden tussen BSC en CFS volgens jou?  Hoe is de communicatie met betrokkenen? 9. Wat vind jij van de aantal uren per cluster? Is dit haalbaar? 10. Is de communicatie tussen jullie en de CFS anders ten aanzien van vorig jaar? Wat kan er beter en wat moet er veranderd worden om de rol van de combinatiefunctionaris beter te krijgen? 11. Lopen jullie nog ergens tegen aan wat er veranderd moet worden?  Marktonderzoeksrapport student XX 20

Was dit document nuttig?
Dit is een Premium document. Sommige documenten op Studeersnel zijn Premium. Upgrade naar Premium om toegang te krijgen.

Marktonderzoek voorbeeld

Vak: Marktonderzoek (3100MARK14)

22 Documenten
Studenten deelden 22 documenten in dit vak
Was dit document nuttig?

Dit is een preview

Wil je onbeperkt toegang? Word Premium en krijg toegang tot alle 44 pagina's
  • Toegang tot alle documenten

  • Onbeperkt downloaden

  • Hogere cijfers halen

Uploaden

Deel jouw documenten voor gratis toegang

Ben je al Premium?
Marktonderzoeksrapport
Stichting de Schoor
Naam Verslag: Marktonderzoeksrapport
Naam: XX
Studentennummer: XX
Klas: 2
HvA-e-mail XX
Opleiding/blok: Sport, Management & Ondernemen / Blok 3&4
Stagebegeleider: YY
Docent: Wilko De Graaf
Datum: 29-05-17

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.