Dit is een Premium document. Sommige documenten op Studeersnel zijn Premium. Upgrade naar Premium om toegang te krijgen.
Was dit document nuttig?
Dit is een Premium document. Sommige documenten op Studeersnel zijn Premium. Upgrade naar Premium om toegang te krijgen.
Recensie godinnen middeleeuwen
Vak: Kunst en maatschappij (CMVKEM01RV)
4 Documenten
Studenten deelden 4 documenten in dit vak
Universiteit: Hogeschool Rotterdam
Was dit document nuttig?
Dit is een preview
Wil je onbeperkt toegang? Word Premium en krijg toegang tot alle 2 pagina's
Toegang tot alle documenten
Onbeperkt downloaden
Hogere cijfers halen
Ben je al Premium?
Mariska van der Knaap (0259780)
Opdracht kunstbeschouwing: recensie schrijven
Thema: Maria devotie
De Maagd Maria, verering van een godin
Voortzetting van een godinnencultus
Door Mariska van der Knaap, 27 oktober 2007
In de Middeleeuwen, toen het christendom als godsdienst definitief vaste voet aan de grond had
gekregen in Europa en een groot deel van het Midden-Oosten, ontstond een grote verering voor Maria,
de moeder van Jezus. Dat blijkt wel uit de onnoemelijk vele schilderijen en beelden die er van haar
vervaardigd zijn sinds het begin van het christendom. Vaak zien we haar afgebeeld in een scène van het
levensverhaal van Jezus: de aankondiging, de geboorte in de stal, de aanbidding door koningen of
herders. Maar evenzo vaak zien we Maria met het kind Jezus op haar arm, hem al dan niet zogend aan
haar borst. En juist dit beeld doet ons vermoeden, gesteund door vele voorbeelden van Grote Godinnen
uit andere culturen, dat we de Maagd Maria niet slechts moeten bezien als de moeder van Jezus, maar
dat zij veel dieper geworteld is in de mensheid dan dat we in eerste instantie kunnen vermoeden.
De Maagd Maria in de kunst
Om een voorbeeld te geven van de manier hoe Maria in de Middeleeuwen en in de periode van de
Renaissance werd weergegeven, bekijken we hier een schilderij van Leonardo da Vinci: Madonna Litta
(1490/91). Haar mantel is zoals vaak, ook hier weergegeven in blauw, dat verwees naar de hemel. Haar
rode onderkleed geeft haar een koninklijke status. Haar blik is gericht op het kind op haar schoot dat
gevoed wordt uit haar borst.
Dat de verering voor Maria zulke immense vormen aannam
gedurende de opkomst van het christendom, valt niet alleen te
verklaren doordat zij slechts de moeder van Jezus is.
Het mythische prototype van de verwekking en de geboorte van
Christus bestond in het nabije Oosten al eeuwenlang voor het
christelijke tijdperk. Maria schonk als zo veel moedergodinnen
voor haar, het leven aan een vleesgeworden god die stierf om de
mensheid te verlossen en op de derde dag opstond uit de dood.
De omvangrijke katholieke Mariaverering van verleden en heden
is niet gebaseerd op de Bijbel, die haar degradeert tot een
ondergeschikte positie waarin zij slechts de vrouw is die de
Verlosser het leven schonk. In de Bijbel is haar moederrol vrij
beperkt beschreven. De enorme verering heeft een diepere
oorsprong.
De verering van Isis
Een van de belangrijkste godinnen uit het Egyptische
pantheon is Isis. Haar cultus kwam ca. 3000 v. Chr. tot
ontwikkeling. Doordat Isis als vrouw werd afgebeeld (en niet
als dier zoals de
meeste Egyptische goden) werd zij door de Mediterrane
volken gemakkelijk overgenomen en vereerd. Kenmerken voor een Grote Godin is dat alle facetten van
het menselijk bestaan tot haar domein behoren. Alles komt uit haar voort en alles keert naar haar terug.
Haar zoon Horus neemt op aarde de plaats in van de God Osiris. Hier zien we een directe link naar
Maria die de zoon van God baart. Vaak zien we Isis, net als Maria afgebeeld met haar zoon Horus,
Recensie Maria devotie Opdracht 2 kunstgeschiedenis oktober 2007
Leonardo da Vinci: Madonna Litta
(1490/91)
Waarom is deze pagina onscherp?
Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.