Meteen naar document

Examen eisen NIMA A, online marketing

De exameneisen van NIMA A voor online marketing uitgeschreven.
Vak

Marketing (IFVB14DNS4MKT)

8 Documenten
Studenten deelden 8 documenten in dit vak
Studiejaar: 18/19
Geüpload door:
0volgers
12Uploads
10upvotes

Reacties

inloggen of registreren om een reactie te plaatsen.

Preview tekst

NIMA Exameneisen A2 Online marketing 1. Begrippen uitleggen Online marketing Wanneer organisatie en bestaande of potentiele klanten waarden en producten en met elkaar uitwisselen via internet. Verkoop producten en of diensten via internet Ondernemen met behulp van digitale technieken. Het gaat om de voorkant en de achterkant van de organisatie. Het gene waar de gebruiker niet te maken mee krijgt. Dit zorgt voor het inrichten van alle processen die ervoor zorgen dat er producten en diensten verleend kunnen worden. Voorkant is bijvoorbeeld het contact met de markten. Maakt gebruik van een (ERP) Enterprise resource planning. Computerprogramma dat wordt gebruikt ter ondersteuning van alle processen in het bedrijf. Elektronisch laten verlopen van processen en transacties in verband met grote aankoopopdrachten. media Klein interactief programma computersysteem. Platform waarbij gebruikers zonder tussenkomst de inhoud verzorgen Intranet Is een besloten netwerk van een organisatie. Dit is bedoeld om informatie tussen de organisatie te delen. 2. Onderdelen waaruit een concept bestaat Verkoop producten en of diensten via internet Business intelligence: Informatie verzamelen over onderdelen van de organisatie. Bijvoorbeeld over klanten, beslissingsprocessen, concurrentie etc. Costumer relation management: Strategie waarbij je bezig bent met het behouden van relaties en contact. Grote winst wordt hierdoor geboekt. Supply chain management: Het gebruiken van een digitaal systeem waardoor bedrijven en leveranciers beter in contact staan met elkaar. Denk bijvoorbeeld aan de horeca. 3. Knelpunten met betrekking op benoemen en herkennen in praktische situatie Weinig ervaring en niet veel weten van Veel aandacht voor de website, weinig voor de markt Fulfilment problemen, problemen op het gebied van registratie na contact met de klant Kosteneffectiviteit, gaat niet altijd samen. Het minimaliseren van de kosten en maximaliseren van de opbrengsten De verwisseling van fysieke verkoop naar internet verkoop Communicatie in real life naar virtueel. NIMA Exameneisen A1 1. Uitleggen wat online marketingcommunicatie inhoudt o Communicatie via internet vanuit marketingdoeleinden. 2. Uitleggen wat online marketing inhoudt. o Online marketing betreft alle bedrijfsactiviteiten die zijn gericht op het afzetten van producten en diensten en het ontwikkelen van klantrelaties via het internet. 3. Uitleg geven van de onderstaande begrippen Als we spreken van online meten van de resultaten hebben we het over digital analytics. Het verschil met online marketing is dat offline marketing te meten is. Dit wordt gedaan aan de hand van Bereik: Aantal mensen dat een medium of een reclameboodschap bereikt Bezoek: Diepte: Hoeveel bezocht Duur: Hoe lang werden deze bezocht Conversie (lead verkoop): Verkoop aan de hand van informatie van de klant, informatie de klant achterlaat waarop ingespeeld kan worden. (Klantgegevens) Het moment waarop een bezoeker van de website overgaat tot actie, bijvoorbeeld een aankoop doen of het afsluiten van een verzekering of telefoonabonnement. Retentie: Het behouden van bestaande klanten door ze op de hoogte te houden van nieuwe ontwikkelingen, status en levering. 4. Doel van een website Website waar producten kunnen worden besteld en bekeken. Lead generation Zijn websites die meer informatie geven over een product of een organisatie. Verder wijzen ze websites aan waar het product gekocht kan worden en gebruiksaanwijzingen. We spreken van Lead generation wanneer deze website als specifiek doel heeft het in contact komen met de potentiele afnemer. Branding site Hebben als doel merkkennis en merkperceptie te verbeteren. Zijn vaak interactieve websites met eventueel spelletjes die het terugkomen bevorderen. Publicatie inhoud site Geeft de gebruiker informatie. Bijvoorbeeld vijftigplussers of zoover (vergelijkingssite) Zijn websites met een doel. Dienstverleningswebsite, Marktplaats, United wardrode. Je doet iets op de website. 5. Betekenis van een landingspagina Webpagina waarop een bezoeker terecht komt na het aanklikken van een advertentie Houdt in dat de website zo is ingericht dat de gebruiker in staat is om op een eenvoudige en snelle manier hetgeen te vinden waar opzoek naar is. Goede Usability zorgt voor meer conversie. (Gebruiksvriendelijk) Het gaat om de Het inspelen op de verwachtingen van de bezoeker. Broodkruimel navigatie: Het laten zien waar de gebruiker naar toe moet of is geweest Optimale usability Hyperlinks maken verwachtingen waar en zorgen voor een vlot klikgedrag. Zoek box verminder probleem van dingen die niet gezocht kunnen worden Review en feedback, om een objectieve mening van andere aan de bezoeker te tonen Video, dit geeft een extra dimensie aan de website. 10. Verschillende mogelijkheden van content marketing Content marketing bestaat uit alle soorten marketing waarbij wordt Deze content kan zowel visueel, tekstueel als audiovisueel zijn. Een computersysteem bestaat uit de content en de interface (interactieve koppeling) Infographic, Video, Persberichten Webinars: Lezing, workshop, college of presentatie Whitepaper: waarin een probleem of een oplossing wordt beschreven. 11. Verschillen owned, paid en earned media Paid media: Media waarvoor je moet betalen om te verschijnen. Commercials, SEA, Printadvertenties, digital advertenties etc. Owned media: Zijn alle communicatiekanalen die volledig in eigen bezit zijn. Bijvoorbeeld je website, winkel, apps, brochures etc. Earned media: Is media die niet betaald is, media die ontstaat. Denk bijvoorbeeld aan verwijzing van jouw merk of product of dienst op een blog of retweet, online review en mond tot mondreclame. 12. Wat houdt CPM, CPL, CPS, CPC en cost per download in CPM: De kosten die betaald moeten worden aan de hand van het aantal vertoningen van de advertentie Nadeel hierbij is dat elke vertoning geld kost en niet elke vertoning gezien wordt. CPL: Dit houdt in dat er kosten betaald moeten worden aan de webmaster nader er klantgegevens zijn ingevuld (leads) CPC: De kosten die betaald moeten worden aan de hand van het aantal kliks die worden gedaan op de advertentie. Het nadeel hierbij is dat een gebruiker heel vaak op de advertentie kan klikken en jou hiermee veel kosten bezorgd. CPS: Dit zijn de kosten die betaald moeten worden nadat er een aankoop bij jou is gedaan. Nadeel hierbij is dat de webmaster een zo groot mogelijke verkoop wil realiseren die niet relevant zijn voor jouw website. CPD: Dit zijn de kosten die betaald moeten worden aan de webmaster nadat een bestand gedownload is. 13. Wat is user generated content? (K) Dit is informatie die een gebruiker zelf plaatst op een website. Er vindt vervaging tussen redactie en gebruiker plaats op het internet. Denk hierbij aan Blogs Reviews Forums 14. Wat is click trough rate? Doorklikratio (K) Ook wel doorklikratio genoemd. Het CTR geeft aan welk percentage van de mensen die jouw boodschap gezien hebben ook daadwerkelijk op de link hebben geklikt. Wanneer de pagina evenveel gezien wordt als dat er op geklikt wordt is het doorklikratio: Heeft een banner impressies en is er 10 keer geklikt dan is de CTR Aan de hand van de CTR kan worden bepaald welke advertenties en zoekwoorden succesvol zijn en welke nog verbeterd moeten worden. Het aantal impressies : door het aantal kliks CTR 15. Wat is conversieratio? (K) Conversieratio is het aantal bezoekers op je website dat overgaat tot uiteindelijke koop. Er is onderscheid in deze conversie, dit kan zijn een aankoop maar ook een download, contactaanvraag of een afspraak. Het aantal conversies: door het aantal website bezoekers x conversieratio Online advertising 1. Hoe werkt display advertising? (B) Display advertising is een online advertentiemthoden waarbij gebruik wordt gemaakt van een Deze uitingen zijn zichtbaar op websites en sociale netwerken. Display marketing bereiken de juiste personen op het juiste moment met de juiste boodschap. Dit heet targeting. Omdat het mogelijk is om het resultaat van een onlinemarketingkanaal te meten is targeting mogelijk. Het helpt door verschillende fases van de customer journey te intergreren in je display marketing. Er zijn minstens twee partijen nodig voor het tot stand brengen van een bannercampagne. De adverteerder en de website eigenaar. Ook wel website exploitant en Publisher genoemd. Er is een mogelijkheid om de website eigenaar direct te vragen, maar ook via netwerken die de display advertising regelen. Ad exchanges Naamsbekendheid vergroten en conversie verhogen. 2. Hoe werkt video advertising? (B) Video advertising is het plaatsen van advertenties voor, tijdens of na of andere content. Dit kan op youtube, maar ook op RTL. 3. Hoe werkt richmedia advertising? (B) Dit zijn mooiere en complexere banner met combinatie van bijvoorbeeld tekst en bewegend beeld. Takeovers: Bij een take over wordt een webpagina overgenomen door een banner. Prerollss: Is een die de gebruiker te zien krijgt voordat hij het aangeklikte filmpje kan zien. Expandables: Dit is een banner die uitklapt Floorads: Dit zijn langgerekte banners, vaak onderaan de pagina. 4. Hoe werkt realtime bidding? (B) Dankzij nieuwe technieken is het mogelijk voor adverterteerders om via ad exchanges direct en realtime te bieden op de beschikbare advertentieruimte. Ad exchanges zijn platformen die het kopen van online media mogelijk maken. Zowel Publisher als exploitant kan hier terecht. Het bieden op advertentieruimte wordt real time bidden genoemd. (RTB) Dit is als ware een beursvloer waarin realtime via een veilingmodel voor adverteerders op advertentiemogelijkheden kan worden geboden. 5. Wat is retargeting? (K) Targeting: Manier om met online advertising altijd om de juiste persoon, het juiste moment en juiste boodschap te bereiken. Een onderdeel van Targeting is Retargeting. Zijn actieve producten van merk gerelateerde informatie, reviews, vlogs etc. 2. Waar kan een bedrijf social media voor gebruiken? (B) Social media monitoring: Hoevaak bepaalde begrippen worden genoemd. Een bedrijf kan sociale media gebruiken om te adverteren. Naamsbekendheid Een bedrijf kan social media gebruiken voor het vergroten van de naamsbekendheid. Door sociale media vergroot je de online aanwezigheid van je bedrijf en hierdoor zullen consumenten jouw merk eerder herkennen. Klantenbinding Hierdoor kun je in contact komen met je doelgroep en kun je het dialoog aangaan. Door in gesprek te gaan en voor oplossingen te zorgen kweek je vertrouwen Reputatiemanagement Door sociale media kun je als ondernemer snel reageren op reacties van potentie klanten en negatieve feedback op te volgen. Toegevoegde waarde voor de SEO Wanneer iemand iets liked of tweet gaat google ervan uit dat je die informatie waardevol vindt. Dit kan ervoor zorgen dat jouw bedrijf beter gaat scoren bij google Meer bezoekers naar de website Wanneer bezoekers de sociale media waardevol vinden kunnen ze via de link naar de website Nichemarkt Je kunt via de platformen specifiek zoeken naar demografische kenmerken en interesses. 3. Hoe kan sociale media adverteren op specifieke doelgroepen? Sociale media kan adverteren op specifieke doelgroepen door Facebook: download en de klanten vinden op facebook, hierbij kan je een look doelgroep maken. Dit is een doelgroep waarbij de kenmerken grotendeels overeenkomen met de kenmerken van de doelgroep van de huidige klanten. Wanneer je instelt beide te bereiken wordt de groep mensen die je wil bereiken een stuk groter. Ook kun je filters in de doelgroep toevoegen Twitter Ook op Twitter kun je een doelgroep selecteren op basis van geografische kenmerken, geslacht, de interesses of de volgers. Je kunt jouw doelgroep zelfs vinden op basis van de die de mensen kijken. Geavanceerde zoekfunctie: Welke klanten zijn in de beurt LinkedIn: Zoeken op functie en plaats Youtube: Zoekbalk? 4. Social media benoemen Conversieratio: Aantal reacties per post Versterkingsratio: Aantal retweet Applausratio: Aantal Economische waarde: Opbrengst achterlaten, review 5. Waarom leidt een tot meer engagement en websitebezoek? Wanneer er op een bericht gereageerd of geliked vindt er interactie plaats. Hoe meer interactie met de post hoe meer de engagement wordt verhoogd. Hoe hoger de engagement is hoe groter de kant dat het bericht in de tijdlijn terugkomt. Dit zorgt ervoor dat de advertentie vaker te zien is en in het brein van de bezoeker een plaats krijgt wat er uiteindelijk voor kan zorgen dat de gebruiker de website gaat bezoeken. 6. Unieke targetingopties van social media zijn? Externe targeting: Partijen die een advertentienetwerk opzetten en data verzamelen. Zij gaan samenwerken met andere sociale media en hierdoor kunnen de andere sociale media gebruik maken van deze data. Custom audience targeting: Dit is een bestand met gebruiksgegevens die ingezet kunnen worden. Deze lijst kan ook worden gebruikt om een similiar audience doelgroep aan te maken. Retargeting: Het vertonen van advertenties aan de hand van websitegedrag. 7. Wat is het verschil tussen een persoonlijk en een bedrijfsaccount? Een bedrijfsaccount is voor ieder vrij om te volgen Bij een bedrijfsaccount heb je inzicht in statistieken 8. Hoe kan social media worden ingezet voor webcare? Reputatiemanagement Door sociale media kun je als ondernemer snel reageren op reacties van potentie klanten en negatieve feedback op te volgen. Verder wordt webcare tegenwoordig ook vaak gebruik voor een positieve houding rondom een bedrijf. Hierbij worden vaak berichten gedeeld en gaan berichten viraal. Zoekmachinemarketing 1. Wat is zoekmachinemarketing? Zoekmachinemarketing definieer ik als het tonen van elk willekeurig aanbod (informatie, producten, diensten, etc.) aan iemand die een expliciete intentie heeft uitgesproken middels een zoekvraag in een zoekmachine. Zoekmachinemarketing is een vorm van pullmarketing. Doordat het prospect vragen hebben vullen ze deze vraag in via de zoekmachine. Op basis hiervan komen zij in aanraking met een product of een dienst. Welke vorm van zoekmachinemarketing het beste is hangt af van de site, de populariteit (page rank) en het budget. We maken onderscheid uit SEO: Zoekmachineoptimalisatie SEA: Zoekmachine adverteren 2. Wat is het verschil tussen SEO en SEA? SEO: Dit houdt in dat je website geoptimaliseerd wordt voor vindbaarheid binnen de organische, onbetaalde zoekresultaten van Google. Om te bepalen welke website bovenaan wordt weergegeven, gebruikt Google een zoekalgoritme. Dit algoritme bepaald aan de hand van criteria welke website het meest relevant is om weer te geven. SEO is de kunst om je website zodanig naar deze criteria te optimaliseren, dat Google jouw website relevant vindt voor belangrijke zoektermen. SEA: Een combinatie van twee afrekenmodellen is ook mogelijk. Dit wordt een hybride model genoemd. Om de verschillende kosten met elkaar te vergelijken worden de kosten vaak omgerekend naar een resultaat per doorklik. Dit wordt ook wel (eCPC) genoemd. Het is ook mogelijk dat affliates een extra vergoeding krijgen. 7. Hoe is een advertentie van google adwords opgebouwd? De advertentie van google adwords is opgebouwd uit. Kop Dit bestaat uit slechts drie koppen waarbij het handig is woorden te gebruiken die mensen mogelijk in de google zoekopdracht gebruiken 3x 30 tekens URL De zichtbare URL is meestal groen weergeven en toont het adres van de website. Beschrijving Ruimte om meer informatie te geven. Maak gebruik van call action, een slogan die oproept mensen wat te doen. 2x 90 tekens. Lengtelimiet Er is een lengte limiet. 8. Wat zijn sitelinks in organische resultaten en in adwords? De vermelding in de resultaten lijst van een SEO noemen we ook wel organische resultaten. Sitelinks zijn de linksonder aan een advertentie die naar dieper gelegen advertenties verwijzen. 9. Wat betekenen de onderstaande begrippen? Google shopping: Oftewel een uitbreiding op adwords. Aan de reclames zijn beschrijvingen en prijzen toegevoegd. Google Shopping werkt niet zoals Adwords op basis van zoekwoorden, maar met een product feed. Deze product feed bestaat uit bijvoorbeeld een foto, een beschrijving en een aantal attributen. Google matched jouw product feed met zoekopdrachten van gebruikers. Google flights: Met Google Flights kun je in een paar stappen eenvoudig zoeken naar de goedkoopste vliegtickets. Het zoeken en boeken van de goedkope vliegtickets gaat via een soort vergelijkingssysteem waarmee Google zelf aangeeft wat de beste datum en de beste luchtmaatschappij is om uiteindelijk de goedkoopste tickets eruit te kunnen halen. We zullen de stappen in het kort voor je toelichten. Google Google Maps is de online kaartendienst van Google, bestaande uit kaartenmateriaal, en op straatniveau (Google Street View). Gebruikers van Google Maps kunnen de weergave van kaarten aanpassen door deze te verslepen en in te zoomen. Er kan worden gezocht naar plaatsen, points of interest en bedrijven. Tevens bevat Google Maps een routeplanner. 10. Wat betekent het voor de consument gebruiken van meer devices voor de zoekmachinemarketing? Dat reclame lastig op jou is af te stemmen wanneer er geen match is gemaakt tussen orientatiegedrag op een smartphone en een tablet. Website 1. Leg de 4 contentstylen uit en onderscheid ze. Contentstijlen zijn verschillende informatiestijlen die gebruikt worden om te voorzien in de verschillende informatiebehoeftes per fase in de costumer journey. Deze informatiebehoefte verschil per fase. Informeren Het doel is om de lezer informatie te verschaffen die helpt bij het maken van keuzes. Denk bijvoorbeeld aan artikelen, nieuwsberichten, blogs, vlogs etc. Motiveren Is bedoeld om de bezoeker in beweging te brengen. Dit kunnen verschillende activiteiten zijn, vergelijken, berekenen of meer informatie laten opzoeken. Verkoopgericht Heeft als doel de lezer een keuze te laten maken voor een product, dienst of gedachtegoed. Denk hierbij aan het maken van een afspraak, iets plaatsen in het winkelmandje etc. Service gericht Content dat gericht is voor webbezoeker die al iets gekocht hebben. Vaak gaat het om montagevoorschriften, garantie, gebruiksaanwijzingen en dergelijke. 2. Hoe kan de leesbaarheid van een tekst online verhoogd worden? Tekstbreedte: Een niet te breed tekstblok Lengte van de tekstblokken: Tekstblokken mogen niet lang zijn, dit zorgt ervoor dat de gebruiker niet de moeite neemt om lange teksten te gaan lezen. Gebruik tussenkopjes en bullets: door boven elk stukje tekst een tussenkopje te plaatsen snel de lezer in de gelegenheid te tekst te scannen. Ook een opsomming met bullets lees gemakkelijker dan achter elkaar geplaatste zinnen. Lettertype en grootte: Je moet zorgen voor een consistent lettertype Kleurgebruik: Je moet rekening houden met de leesbaarheid en de kleur van blokken en achtergronden Printbareversie: Zorg ervoor dat de tekst zowel op internet als in print makkelijk te lezen is. Nog drie korte tips: Maak de tekst oprolbaar, dit houdt in dat je eerst de teasende kopregel geeft, dan de confronterende headline en daarna de essentie. Korte zinnen, zodat de tekst niet te lang wordt en bezoeker niet stoppen met lezen. Optimale opmaak 3. Hoe wordt de website Usability verbeterd volgens het model van Hasen Abuelrub HA zochten uit dat de kwaliteit van een website in de ogen van de bezoeker samenhangt met de kwaliteit van de inhoud (content), het ontwerp van de website, de structuur en de gebruiksvriendelijkheid. Door gebruik te maken van de elementen hiernaast wordt de Usability van een website verbeterd. 4. Uitleggen wat het gebruik door de consument van meerdere devices betekent voor de ontwikkeling van website (responsive, adaptive design, design) je Wanneer je gebruik maakt van verschillende devices, maak je ook gebruik van meerdere designs van het web. We maken hierin onderscheid in een Facturen worden weergeven via de mail, dit scheelt veel in kosten. Denk bijvoorbeeld aan energieleveranciers, telecombedrijven. Interne communicatie Een binnen het bedrijf. Zodat alle werknemers van bijvoorbeeld een afdeling op de hoogte zijn van verjaardag. Eventmails Denk bijvoorbeeld aan een felicitatie van de winkel waar je zojuist geshopt hebt. Hier staat verder niks tegenover dat is erg belangrijk voor een eventmail! 2. Wat zijn de hoofdoelstellingen van marketing? Veel zijn bedoeld om klanten te werven of bij bestaande klanten meer te verkopen. Retentie Kan worden gebruikt om bestaande klanten te behouden. Door ze op de hoogte te houden van ontwikkelingen, nieuwe producten en status en levering. Ook kunnen zij worden beloond, door extra kortingen. Kostenbesparing Bestaande post inruilen voor scheelt enorm veel kosten. (Duurzamer) Websitebezoek stimuleren leent zich er perfect voor om websitebezoek te stimuleren. Door hyperlinks aan te brengen is de ontvanger slechts een klik verwijderd. 3. Wat zijn de eisen van een effectieve emailcampagne? Effectieve zijn kort en persoonlijk en bevatten een duidelijke call to action en ze gaan uit van voordelen voor de doelgroepen. Specifieke Afzendadres: Bepaalt of de ontvanger de opent of niet. Dit adres moet herkenbar zijn, consistent, betrouwbaar. Onderwerp regel Duidelijk aangeven wat de ontvanger kan verwachten van de Let hierbij op spamwoorden, daar gaat een spamfilter overheen wat ervoor kan zorgen dat de email niet wordt verstuurd. Headline Het gebruik van een headline bovenaan de moet een aanvulling zijn op de onderwerp regel en niet hetzelfde zijn. Adresseer Spreek alsof je de ontvanger kent Bodycop De uiteindelijk boodschap plaatsen in de bodycop, deze moet kort en krachtig zijn. Om de bezoeker meteen aan te spreken in de eerste woorden. Een duidelijke call to action Gebruik zoveel mogelijk verschillende klikmogelijkheden, om de doorklikratio te verhogen. Afzender Het plaatsen van de afzender onderaan zorgt voor het gevoel van persoonlijke aandacht. 4. Wat houden de onderstaande begrippen in? Bij heeft de eigenaar van een expliciet en aantoonbaar toestemming gegeven voor het ontvangen van van een bepaalde mailinglist. De zijn gewenst, in tegenstelling tot spam. Bij het worden ontvangers automatisch ingeschreven voor een waarna zij de mogelijkheid hebben zich hiervoor uit te schrijven. Een bedrijf kan zo bijvoorbeeld verspreiden onder klanten. is niet geheel onomstreden. Doordat de ontvanger vooraf geen toestemming heeft gegeven voor het ontvangen van berichten, kunnen deze als ongewenst worden ervaren. Optout wordt ook veel toegepast door spammers , die uit allerlei bronnen verzamelen voor hun bulkmail. Bijvoorbeeld: Direct mail, telemarketing Partnermailing: Een merk kan onder de aandacht worden gebracht door een ander merk. In de Nederlandse telecomwet wordt het versturen van ongewenste sinds enkele jaren als strafbaar aangemerkt. 5. Hoe worden de juiste adressen voor een campagne geworven? ! Abandoned cart campagne: Een campagne die je richt op mensen die producten in hun winkelwagen deden maar niet bestelden. 6. Uitleggen hoe de juiste data (adressen) verrijkt kunnen worden.! Aan de hand van statische gegevens. Dit zijn gegevens die opgeslagen zijn met betrekking op de naam, woonplaats etc. Daarnaast worden de adressen opgeslagen aan de hand van dynamisch gegevens. Dit heeft te maken met het gedrag van gebruiker. Open en klik gedrag van een gebruiker over een lange periode. Dit is afhankelijk van de interesse en kan dus worden afgestemd op campagnes. Of p Basisgegevens Profielgegevens Gedragsgegevens 7. Wat zijn onderdelen van een Spam, geen toestemming van de ontvangers van jouw Identiteit verhullen Het moeilijk (evt) kosten maken wanneer iemand wil afmelden gebruiken van andere bestanden Net doen of je email geen reclame is 8. Welke partijen spelen een rol bij een Manager: Stelt het op. (strategie) Direct verkeer: Zijn bezoekers die direct het webadres van de website invullen. Of via favorieten. Een bezoeker die van het bestaan van de website afweet. Verwijzende sites (referral) Het bezoek dat via een link op een andere website komt, noemen we verwijzend verkeer of referral. Interessant is via welke bron een bezoeker op de website is gekomen. Not provided bij Dit houdt in dat zoektermen die in jouw website gebruikt worden niet worden vrijgegeven aan webanalytics pakketten. Annotaties: In google analytics zijn annotaties belangrijke gebeurtenissen die gemarkeerd zijn in de tijdlijn. Zo zijn veranderingen en gebeurtenissen makkelijk terug te vinden. Wanneer je op een annotatie klikt zie je een korte boodschap. Verschil bouncepercentage uitstappenpercentage Bouncepercentage: Is het percentage van het aantal bezoeken die slechts 1 pagina bekijken gedeeld door het aantal bezoeken. Uitstappenpercentage: Is het percentage van een specifieke pagina. Het aantal bezoekers dat via de site deze pagina verlaat gedeeld door het aantal keer dat deze pagina is bekeken. 3. Hoe worden de onderstaande berekend? Click throug rate: Dit is het aantal kliks: aantal impressie Verhouding dus tussen het aantal impressies en aantal clicks. Conversieratio: Het totaalaantal bestellingen: door het totaalaantal website bezoeken on investment: (Opbrengsten van een investering) : kosten Wat is de verhouding tussen wat ik er in stop wat ik er uit krijg? ROAS: 4. Hoe wordt in analytics het begrip bezoeker gehanteerd? In analytics wordt het begrip bezoeker als gebruiker gehanteerd. 5. Wat zijn de verschillende verkeersbronnen van analytics? Direct verkeer: Zijn de bezoekers die direct het webadres van een website invullen inde adresbalk van een browser. Ook zijn favorieten een voorbeeld van direct verkeer. Valkuil: Wanneer een bezoeker de naam van de website in een zoekmachine invult wordt dit niet gezien als direct verkeer. Verwijzend verkeer: Dit zijn bezoekers die via een link op een andere website komen. Ook wel referral genoemd. Zoekmachines: De vekeersbron zoekmachine kan uitgesplitst worden in groepen die via organische resultaten (SEO) of via betaalde resultaten (SEA). Via organische resultaten Je ziet in de resultaten vaak dat er ook direct verkeer is opgenomen. Bezoeker gebruiken namelijk het zoekvenster om de bedrijfsnaam in te vullen. Dit wordt gezien als organisch verkeer terwijl dit eigenlijk ook direct is. Bedrijven die niet veel aan SEO doen zullen beter scoren dan bedrijven die niet veel aan SEO doen. Wanneer je aan SEO doet zul je meer bezoek gaan genereren met longtail dit zijn bezoekers die zoeken op specifieke termen. Wanneer een website niet veel aan SEO doet zal de website doorgaans op de bedrijfsnaam of een variant daarvan gevonden worden. Bezoekers hebben echt de intentie om de website te bezoeken. Valkuil: Het is van belang de bezoekers niet als uniforme groep te zien. Gerichte zoekers, en bezoekers die zich uitgebreid Betaald zoekemachineverkeer Spreekt voor zich. Valkuil: Marketeers geven vaak te veel uit aan adwords. Een hele lage kosten per click of een hoge CTR zijn dan de enige indicatoren om door te gaan met een campagne. De marketeer verhoogt bijvoorbeeld de kosten per klik in de veronderstelling dat er op de site meer omzet gegeneerd gaat worden. Meer geld uitgeven aan advertenties is in die zin vaak makkelijker dan het gedrag op de site te analyseren. Dat erdoor adwords meer bezoekers zullen komen klopt, maar zijn dit de geschikte bezoekers? 6. Uitleggen hoe conversie aan diverse kanalen kan worden toegekend? Conversie kan worden toegekend aan verschillende kanalen. Dit wordt gedaan door bijvoorbeeld assisted conversies. Dit zijn kengetallen die laten zien welke onlinekanalen een rol hebben gespeeld in het voortraject van de conversie. Ook wordt via universal analytics het gedrag van gebruikers over diverse browsers, apparaten en kanalen gemeten. Ook kan er gebruik gemaakt worden van een conversieattribuutmodel van de conversiewaarde wordt daarbij toegerekend aan de laatste klik. 7. Wat is Het komt erop neer dat je een conversie niet aan een verkeersbron toekent, maar aan meerdere die waarde hebben in het proces tot aan conversie. Kijken naar websites die waarde hebben en een bijdrage hebben geleverd aan het koopproces. Deze bedrijven ontvangen conversie. Kijken naar de bijdrage en daarbij het toekennen van waarde aan de verschillende kanalen noemen we conversie attributie. Een conversie attribuut wordt gebruik bij het toekennen van waarde aan verschillende marketingkanalen. Dit wordt gedaan op basis van bijdrage zie hebben geleverd. Dit geeft inzicht in welke kanalen ervoor zorgen dat de bezoekers van je website uiteindelijk converteren.

Was dit document nuttig?

Examen eisen NIMA A, online marketing

Vak: Marketing (IFVB14DNS4MKT)

8 Documenten
Studenten deelden 8 documenten in dit vak
Was dit document nuttig?
NIMA Exameneisen
A2
Online marketing
1. Begrippen uitleggen
Online marketing
- Wanneer organisatie en bestaande of potentiele klanten waarden en producten creëren en
met elkaar uitwisselen via internet.
E-commerce:
- Verkoop producten en of diensten via internet
E-business
- Ondernemen met behulp van digitale technieken. Het gaat om de voorkant en de achterkant
van de organisatie. Het gene waar de gebruiker niet te maken mee krijgt. Dit zorgt voor het
inrichten van alle processen die ervoor zorgen dat er producten en diensten verleend kunnen
worden. Voorkant is bijvoorbeeld het contact met de markten.
Maakt gebruik van een (ERP) Enterprise resource planning. Computerprogramma dat
wordt gebruikt ter ondersteuning van alle processen in het bedrijf.
E-procurement
- Elektronisch laten verlopen van processen en transacties in verband met grote
aankoopopdrachten.
Apps/sociale media
- Klein interactief programma computersysteem.
- Platform waarbij gebruikers zonder tussenkomst de inhoud verzorgen
Intranet
- Is een besloten netwerk van een organisatie. Dit is bedoeld om informatie tussen de
organisatie privé te delen.
2. Onderdelen waaruit een E-business concept bestaat
E-commerce:
- Verkoop producten en of diensten via internet
Business intelligence:
- Informatie verzamelen over onderdelen van de organisatie. Bijvoorbeeld over klanten,
beslissingsprocessen, concurrentie etc.
Costumer relation management:
- Strategie waarbij je bezig bent met het behouden van relaties en contact. Grote winst wordt
hierdoor geboekt.
Supply chain management:
- Het gebruiken van een digitaal systeem waardoor bedrijven en leveranciers beter in contact
staan met elkaar. Denk bijvoorbeeld aan de horeca.
3. Knelpunten met betrekking op E-Business benoemen en herkennen in praktische
situatie
- Weinig ervaring en niet veel weten van E-business
- Veel aandacht voor de website, weinig voor de markt
- Fulfilment problemen, problemen op het gebied van registratie na contact met de klant
- Kosteneffectiviteit, gaat niet altijd samen. Het minimaliseren van de kosten en maximaliseren
van de opbrengsten