Meteen naar document

VOPL

Hierbij de aantekeningen van de VOPL lessen tijde het praktijkleren.
Vak

verpleegkunde praktijk les

34 Documenten
Studenten deelden 34 documenten in dit vak
Universiteit

Fontys

Studiejaar: 2021/2022
Geüpload door:
Anonieme student
Dit document is geüpload door een student, net als jij, die anoniem wil blijven.
Fontys

Reacties

inloggen of registreren om een reactie te plaatsen.

Preview tekst

VOPL-lessen

Inhoudsopgave

VOPLa................................................................................................................................................................... VOPLb................................................................................................................................................................... VOPLc...................................................................................................................................................................

VOPLa

Leerdoelen De student:  Maakt kennis met medestudenten, docent praktijkleren en eventuele medewerkers van de stage- en zorg verlenende instelling  Vertelt wat PL inhoudt en kan de gewenste informatie terugvinden in de handleidingen of weet bij wie de student terecht kan  Heeft vanuit het POP helder wat de persoonlijke leerdoelen zijn en ziet de relatie met professionele leerdoelen  Kan in eenvoudige bewoordingen uitleggen wat de verschillende CanMEDS-rollen betekenen  Is op de hoogte van de soorten bewijslast die de student kan verzamelen tijdens de stage  Verwoordt hopes, fears en expectations ten aanzien van de stage  Is op de hoogte van de rol van de docent praktijkleren (DPL)  Heeft enig zicht op de patiëntenpopulatie van de eigen instelling.

Voorbereiding  Neem de CanMEDS-rollen, competenties en gedragscriteria passend bij PL1 door  Bekijk alle informatie die op stagepleinzorg te vinden is  Neem jouw eigen POP door en neem deze mee naar de bijeenkomst  Verdiep je in verschillende reflectievormen en -methoden (5G-model, model van Korthagen, RET, Johns' reflectiemodel etc. Welk reflectiemodel spreekt je aan en waarom?

UitwerkingenDe zorgverlener Als zorgverlener onderzoek je welke vragen en problemen een zorgvrager heeft en wat hij of zij zelf kan. Vervolgens stel je vast welke verpleegkundige zorg daarbij nodig is. Daarnaast ben je bevoegd om het verpleegkundig proces in te richten en vorm te geven in samenwerking met andere zorgprofessionals.

De communicator Als verpleegkundige kijk je welke informatie iemand in zijn/haar ziekteproces nodig heeft. Je houdt in je communicatie rekening met de culturele achtergrond, taalbeheersing, begripsniveau en draagkracht van de zorgvrager en diens naasten. ‘Communiceren op maat’ staat hierbij centraal. Je past technologische zorgondersteuning toe en biedt zorg op afstand (e-health) als aanvulling op het persoonlijk contact met de zorgvrager.

De samenwerkingspartner Als verpleegkundige werk je samen met de zorgvrager en diens naasten. Ook de samenwerking met andere disciplines en leidinggevenden is belangrijk. Je bent er steeds op gericht dat alle betrokkenen over de juiste informatie beschikken zodat de zorg optimaal kan plaatsvinden.

De reflectieve EBP-professional

Voorbereiding op VOPLb Beschrijf de eerste twee weken per CanMEDS-rol welke activiteiten je verpleegkundigen ziet verrichten in de dagelijkse stagecontext. Som de activiteiten op per rol en bespreek ze waar mogelijk met de verpleegkundigen in de praktijk. Zorg dat je per rol minstens drie verpleegkundigen activiteiten plaatst. Het doel van deze opdracht is om meer inzicht te krijgen in de CanMEDS-rollen in relatie tot de verpleegkundige stagecontext. Daarbij wordt duidelijk wat je zelf per rol kunt ondernemen. Neem deze uitwerking mee naar de bijeenkomst.

VOPLc

Leerdoelen De student:  Benoemt ervaringen vanuit stage  Heeft zicht op de opbouw van het pleidooi voor de CanMEDS-rollen  Is in staat om de verkregen feedback op de eigen reflectie op de juiste manier te interpreteren en te verwerken.

Voorbereiding Schrijf een opzet voor je pleidooi voor de CanMEDS-rol 'reflectieve EBP-professional'. Er is gekozen voor deze rol, omdat in de PL1L lessen een start wordt gemaakt met het schrijven van reflecties en deze dus als bewijsmateriaal kunnen dienen voor deze rol. Indien gewenst kan de docent afwijken en de student een rol laten kiezen, dit wordt in de les met de docent afgesproken.

Was dit document nuttig?

VOPL

Vak: verpleegkunde praktijk les

34 Documenten
Studenten deelden 34 documenten in dit vak

Universiteit: Fontys

Was dit document nuttig?
VOPL-lessen
Inhoudsopgave
VOPLa...................................................................................................................................................................2
VOPLb...................................................................................................................................................................2
VOPLc...................................................................................................................................................................2