Was dit document nuttig?
Samenvatting - Opzet en uitvoering van marktonderzoek
Vak: Marktonderzoek
36 Documenten
Studenten deelden 36 documenten in dit vak
Universiteit: Fontys
Was dit document nuttig?
Opzet en uitvoering van marktonderzoek
1. steekproef
van populatie naar steekproef
populatie= de groep waarover je uitspraken wilt doen
Wanneer je een – voldoende groot en zorgvuldig samengesteld- deel van je
populatie onderzoekt dan ben je instaat om over je volledige populatie uitspraken
te doen.
steekproef= het deel van de populatie dat je gaat onderzoeken
steekproefonderzoek= een onderzoek onder een steekproef
populatieonderzoek= als je de volledige populatie onderzoekt
één element uit steekproef= respondent
steekproeftrekking= het selecteren van de respondenten voor je steekproef
- je kan beschikken over een lijst of bestand waarin alle elementen uit de
onderzoekspopulatie staan. -> steekproefkader ( alle elementen uit de populatie
moeten op de lijst voorkomen)
eisen aan steekproefonderzoek
stelregel; je doet onderzoek onder een steekproef om uitspraken te kunnen doen
over de volledige populatie.
- steekproefonderzoek moet valide zijn (je moet met je onderzoek daadwerkelijk
meten wat je wilt meten)
- steekproefonderzoek moet betrouwbaar zijn (als bij herhaling onder dezelfde
omstandigheden iedere keer dezelfde uitkomsten komen)
- steekproefonderzoek moet representatief zijn (steekproef moet een goede
afspiegeling zijn van de onderzoekspopulatie) -> hulpmiddel; gouden standaard
(cijfers CBS gedrag van Nederlandse maatschappij
steekproeftrekken
; kiezen van de respondenten voor je steekproefonderzoek
verschillende methoden, hangt af van;
-beschikbare informatie
- omvang en aard van je populatie
- doel van je onderzoek
2 typen:
select en aselect
select:
; niet iedereen uit de populatie heeft dezelfde kans om in de steekproef terecht te
komen
aselecte
; iedereen uit de populatie heeft dezelfde kans om in de steekproef terecht te
komen.
verloop steekproefonderzoek:
-onderzoekspopulatie
- hieruit trek je een steekproef
-resulteert in response
- bruikbare response
- gegevens analyseren