Meteen naar document

Samenvatting - Opzet en uitvoering van marktonderzoek

Opzet en uitvoering van marktonderzoek
Vak

Marktonderzoek

36 Documenten
Studenten deelden 36 documenten in dit vak
Universiteit

Fontys

Studiejaar: 2015/2016
Boek in lijstWat is Onderzoek?
Geüpload door:
0volgers
14Uploads
11upvotes

Reacties

inloggen of registreren om een reactie te plaatsen.

Preview tekst

Opzet en uitvoering van marktonderzoek 1. steekproef van populatie naar steekproef de groep waarover je uitspraken wilt doen Wanneer je een voldoende groot en zorgvuldig deel van je populatie onderzoekt dan ben je instaat om over je volledige populatie uitspraken te doen. het deel van de populatie dat je gaat onderzoeken een onderzoek onder een steekproef als je de volledige populatie onderzoekt element uit respondent het selecteren van de respondenten voor je steekproef je kan beschikken over een lijst of bestand waarin alle elementen uit de onderzoekspopulatie staan. steekproefkader ( alle elementen uit de populatie moeten op de lijst voorkomen) eisen aan steekproefonderzoek je doet onderzoek onder een steekproef om uitspraken te kunnen doen over de volledige populatie. steekproefonderzoek moet valide zijn (je moet met je onderzoek daadwerkelijk meten wat je wilt meten) steekproefonderzoek moet betrouwbaar zijn (als bij herhaling onder dezelfde omstandigheden iedere keer dezelfde uitkomsten komen) steekproefonderzoek moet representatief zijn (steekproef moet een goede afspiegeling zijn van de onderzoekspopulatie) gouden standaard (cijfers CBS gedrag van Nederlandse maatschappij steekproeftrekken kiezen van de respondenten voor je steekproefonderzoek verschillende methoden, hangt af informatie omvang en aard van je populatie doel van je onderzoek 2 typen: select en aselect select: niet iedereen uit de populatie heeft dezelfde kans om in de steekproef terecht te komen aselecte iedereen uit de populatie heeft dezelfde kans om in de steekproef terecht te komen. verloop steekproefonderzoek: hieruit trek je een steekproef in response bruikbare response gegevens analyseren 2. kwantitatief onderzoek met vragenlijsten vragenlijsttechnieken 1. straatinterviews voordeel: relatief eenvoudig opzetten nadeel: niet representatief 2. CATI (computer assisted telephone interviewing voordeel: vragen verduidelijken als dat nodig is persoonlijker nadeel: irritatiefactor is groot duur je kan geen beeld, of geluid materiaal tonen wegvallen huistelefoon, mobiele nummers moeilijk te achterhalen 3. PAPI (paper and pencil interviewing), papieren vragenlijst per post voordeel: respondent kan in alle tijd en rust vragenlijst invullen relatief goedkoop nadeel: verwerking is lastig (respondenten zoeken het niet, lage respons) 4. aided self interviewing voordeel: respondent kan op ieder gewenst moment de vragenlijst invullen nadeel: niet ieder vraagtype is geschikt 5. WAPI (web assisted personal interviewing) voordeel: goedkope techniek grote steekproeven reminders versturen beeldmateriaal nadeel: respons laag Panelonderzoek bekende panels: consumentenpanel GfK Opiniepanel van EenVandaag panels bestaan uit representatieve steekproef van de Nederlandse maatschappij. eenmaal uitgebreide vragenlijst voor waarmee je allerlei demografische kenmerken achterhaalt (leeftijd, inkomen, baan, opleidingsniveau) vervolgens kun je bij ieder nieuw onderzoek de benodigde panelleden selecteren en ondervragen. en die vergoed je dan pilot van je vragenlijst zo weet je zeker dat je vragenlijst goed is achterhaal ik met deze vragenlijst de informatie die ik nodig heb om mijn centrale onderzoeksvraag te beantwoorden? van de steekproef de rol van de persoon die de kwantitatieve vragenlijst afneemt bij de respondent onderzoeken steeds vaker online geen nodig voordeel: respondent kan niet onbedoeld gestuurd worden nadeel: als respondent een vraag niet begrijpt, kan deze niet worden verduidelijkt de instructie: de marktonderzoeken zal de een instructie geven: het doel van het onderzoek, de centrale onderzoeksvraag (en eventueel de deelvragen) sites waarmee je eenvoudig vragenlijsten kan samenstellen en versturen naar respondenten SurveyMonkey, LimeSurvey, Thesistools

Was dit document nuttig?

Samenvatting - Opzet en uitvoering van marktonderzoek

Vak: Marktonderzoek

36 Documenten
Studenten deelden 36 documenten in dit vak

Universiteit: Fontys

Was dit document nuttig?
Opzet en uitvoering van marktonderzoek
1. steekproef
van populatie naar steekproef
populatie= de groep waarover je uitspraken wilt doen
Wanneer je een – voldoende groot en zorgvuldig samengesteld- deel van je
populatie onderzoekt dan ben je instaat om over je volledige populatie uitspraken
te doen.
steekproef= het deel van de populatie dat je gaat onderzoeken
steekproefonderzoek= een onderzoek onder een steekproef
populatieonderzoek= als je de volledige populatie onderzoekt
één element uit steekproef= respondent
steekproeftrekking= het selecteren van de respondenten voor je steekproef
- je kan beschikken over een lijst of bestand waarin alle elementen uit de
onderzoekspopulatie staan. -> steekproefkader ( alle elementen uit de populatie
moeten op de lijst voorkomen)
eisen aan steekproefonderzoek
stelregel; je doet onderzoek onder een steekproef om uitspraken te kunnen doen
over de volledige populatie.
- steekproefonderzoek moet valide zijn (je moet met je onderzoek daadwerkelijk
meten wat je wilt meten)
- steekproefonderzoek moet betrouwbaar zijn (als bij herhaling onder dezelfde
omstandigheden iedere keer dezelfde uitkomsten komen)
- steekproefonderzoek moet representatief zijn (steekproef moet een goede
afspiegeling zijn van de onderzoekspopulatie) -> hulpmiddel; gouden standaard
(cijfers CBS gedrag van Nederlandse maatschappij
steekproeftrekken
; kiezen van de respondenten voor je steekproefonderzoek
verschillende methoden, hangt af van;
-beschikbare informatie
- omvang en aard van je populatie
- doel van je onderzoek
2 typen:
select en aselect
select:
; niet iedereen uit de populatie heeft dezelfde kans om in de steekproef terecht te
komen
aselecte
; iedereen uit de populatie heeft dezelfde kans om in de steekproef terecht te
komen.
verloop steekproefonderzoek:
-onderzoekspopulatie
- hieruit trek je een steekproef
-resulteert in response
- bruikbare response
- gegevens analyseren