Meteen naar document
Dit is een Premium document. Sommige documenten op Studeersnel zijn Premium. Upgrade naar Premium om toegang te krijgen.

Probleem 2 Deviant gedrag

probleem 2
Vak

Inleiding in de Sociologie (FSWS-1010)

97 Documenten
Studenten deelden 97 documenten in dit vak
Studiejaar: 2021/2022
Geüpload door:
0volgers
19Uploads
2upvotes

Reacties

inloggen of registreren om een reactie te plaatsen.

Preview tekst

Probleem 2 Deviant gedrag

Wat is deviant gedrag? Wat deviant gedrag is wordt geconstrueerd door leden van verschillende groepen in de samenleving. Deze sociaal geconstrueerde definities over deviant gedrag kunnen over tijd veranderen en hangen af van de sociale context en tijd waarin het gedrag plaats vindt. Als je hetzelfde gedrag neemt maar plaats in een andere sociale context kan het zo zijn dat het gedrag in die context wel als deviant wordt gezien.

Gedrag dat afwijkt van de normen en waarden in een bepaalde groep/samenleving.

Groepen De groep of status van een individu kan ook gelabeld worden als deviant. Sommige individuen hebben een groter kans op gelabeld te worden als deviant door de groep mensen waarmee ze omgaan, of de groep waarin ze zijn geboren. Anderen kunnen hieraan ontsnappen doordat ze bijvoorbeeld een dominante status hebben in de samenleving. Hoe hoger iemand zijn status is, hoe kleiner de kans is dat iemand wordt verdacht van heet overtreden van normen en hoe minder waarschijnlijk het is dat er overtredingen zullen zijn gekenmerkt als crimineel.

Functionaliteit van deviant gedrag voor de gemeenschap

Er zijn twee voordelen van deviant gedrag 1. Functionalisten wijzen uit dat deviance voorbeelden geeft van onacceptabel gedrag en hiermee een richtlijn creëert voor hoe mensen zich moeten gedrag zodat er orde kan blijven bestaan en het bonden van mensen door hun gezamenlijke mening over deviant gedrag. 2. Het draagt ook bij aan banen: zoals politie, rechters, social workers enz.

Kortom deviatie wijst op problemen in de samenleving die moeten worden aangepakt en kunnen daarom positieve veranderingen stimuleren. Soms breken afwijkende individuen het model van conventioneel denken, waardoor samenleving naar nieuwe en creatieve wegen van denken opent. Wetenschappers, uitvinders, activisten en kunstenaars zijn in hun tijd vaak afgewezen, maar zijn geëerd later voor prestaties die de samenleving positief hebben beïnvloed.

Criminaliteit Wanneer leden van een samenleving het over het algemeen eens zijn over de ernst van bepaalde misdrijven, worden deze handelingen consensusmisdrijven genoemd.

Hoe hebben de 4 perspectieven betrekking tot deviant gedrag

Symbolic interaction approach ( Micro)

Symbolisch interactionisme richten zich op hoe onze interacties met anderen van invloed zijn op het al dan niet plegen van afwijkende handelingen.

Differentiël Association theorie : Richt zich vooral op het proces van het aanleren van afwijkend gedrag van mensen met wie we omgaan BV (familie, collega’s enz.). Volgens deze theorie hangt de mogelijkheid om afwijkend gedrag te vertonen af van 4 factoren die verband houden met het omgaan met een afwijkende groep 1. De tijd die met de groep wordt doorgebracht 2. De intensiteit van de interactie 3. De frequentie van de interactie 4. De prioriteit van de groep in iemands vriendschap

Sommige theoretici beweren dat leven in armoede vaak gepaard gaat met onderdompeling in een kenmerkende subcultuur die arme mensen aanleren. De waarden, overtuigingen, normen en praktijken die zich in de loop van de tijd in arme gemeenschappen hebben ontwikkeld kunnen vaak leiden tot overtredingen van wetten. Ze kunnen gedrag aanleren dat hen helpt overleven in hun arme buurten maar die mensen uit de hogere buurten weer als deviant gedrag kunnen zien.

Labeling theorie: Deze theorie legt uit hoe mensen achter kunnen worden bestempeld als deviant na het plegen van een afwijkende handeling. Wat er weer voor kan zorgen dat dit gedrag in de toekomst in stand blijft. Waardoor er uiteindelijk symbolen gegeven kunnen worden voor bepaalde individuen dit beïnvloed hun eigen zelfbeeld maar ook de manier waarop anderen het individu zien.

Twee stages in het proces van deviant worden 1. Primary deviance: is een overtreding van een norm die een op zichzelf staande handeling kan zijn of een eerste daad van regelovertreding, zoals een tiener die wat steelt uit een winkel doordat ze een weddenschap heeft verloren 2. Secondary deviance: Als een persoon een norm blijft overtreden en een afwijkende identiteit begint aan te nemen vanwege het al gelabeld zijn als deviant. Secundaire afwijkingen worden openbaar erkend, en het individu wordt geïdentificeerd als afwijkend. Dit is het begin van een afwijkende carrière. Op een gegeven moment gaat het beginnen te lijken op een vicieuze cirkel, als je er eenmaal inzit is het moeilijk om er weer uit te komen.

Selffulfilling prophecy: voorspelling waarvan de bekendmaking het effect heeft dat de voorspelling waarheid wordt. Labels hebben sterke invloed op mensen en kunnen hen stigmatiseren: iemand ten onrechte een slechte reputatie bezorgen. Iemand krijgt een uitgesproken negatief etiket opgeplakt dat het zelfbeeld en de sociale identiteit van dat individu ingrijpend veranderd.

Wilkinsons paradox: als je een label krijgt ga je je ernaar gedragen (Giddens)

Nadat iemand stigma heeft gekregen kan er retrospective labelling optreden: verleden van iemand wordt opnieuw geïnterpreteerd a.d.h. huidige deviantie  deze vorm van labelen heeft selectief karakter waardoor er een scheef beeld ontstaat van het verleden van een individu. Deviante identiteit wordt hierdoor versterkt.

 Bijv. James is acht jaar, krijgt van zijn moeder en leraren steeds te horen dat hij slecht is, tevens wil hij net als vader belanden in gevangenis. Doordat mensen hem dit laten denken, gaat hij dit ook verwezenlijken.

 Labels zijn machtig en stigmatiseren individuen. Ze definiëren een persoon met negatieve aspecten, waardoor de persoon geen normaal persoon kan zijn

Waarom vertoont de ene groep eerder deviant gedrag dan de andere? Een belangrijke verklaring voor waarom bepaalde individuen en groepen als afwijkend worden bestempeld, heeft te maken met hun status en macht in de samenleving. Dit is een punt van zorg voor de conflicttheorie. Mensen met een lagere status hebben een grotere kans om als afwijkend te worden bestempeld. De mensen met een hogere status hebben de macht om te definiëren wat wel acceptabel is en wat niet. Ze vermijden de label deviant zelfs als hun gedrag een negatieve impact heeft op de samenleving.

  • Strain: stelt dat de kansen of beperkingen die in de structuren van de samenleving zijn ingebed, tegenstrijdig kunnen zijn en ondermijnen de doelen en ambities die de samenleving voor haar leden aanmoedigt waardoor er spanningen ontstaan die leiden tot deviant gedrag.
  • Strain theorie: suggereert dat de kloof tussen de doelen van een individu of een samenleving en de legitieme manieren van het bereiken van die doelen kan leiden tot spanning in de samenleving. Individuen kunnen het eens zijn met de society goals voor succes maar kunnen niet instaat zijn om deze te bereiken door het gebruik maken van de sociaal aanvaardbare middelen.

Om de strain theorie verder te illustreren traceren we de keuzes van een leerling uit een lagere klas die de waarde beseft van een opleiding en weet dat het nodig is om vooruit te komen maar heeft moeite met het vinden van tijd om te studeren omdat ze vele uren per week moet werken om haar gezin te onderhouden

Conformity: dit betekent het omarmen van de definitief van succes van de samenleving en vasthouden aan de gevestigde goedgekeurde middelen om succes te behalen. De student werkt hard ondanks de obstakels die ze tegenkomt probeert ze succes te behalen met haar school en doelen te bereiken die de samenleving waardig vind.  Innovatie: verwijst naar het gebruik van illegale middelen om goedgekeurde doelen te bereiken. BV onze student gebruikt onwettige middelen om haar onderwijsdoelen te bereiken. Zoals spieken bij examens en papieren van internet halen. Succes op school is het enige wat telt, hoe ze dat succes bereikt dat doet er niet toe.  Ritualism: Houdt strikte naleving in van de cultureel voorgeschreven regels, ook al geven individuen hun doelen op die ze hoopten te bereiken. De student kan misschien het idee opgeven van het halen van goede cijfers en het gaan naar de universiteit, maar als een kwestie van trots en zelfbeeld blijft ze toch hard proberen om naar school te gaan. Ze voldoet aan dee verwachtingen maar wel zonder enig doel. Ze doet gewoon wat haar wordt opgedragen.  Retreatism: verwijst naar het opgeven van zowel de doelen als de middelen. De student wacht of wel haar tijd met het niet goed doen of stoppen. Ze verlaat de doelen of trekt zich terug van een professionele positie in de samenleving en de middelen om daar te komen.  Rebellion: Houdt het afwijzen in van sociaal goedgekeurde ideeën over succes en de middelen om dat te bereiken. Het vervangt het met alternatieve definities van succes en alternatieve strategieën voor het bereiken van nieuwe doelen. Een student kan bijvoorbeeld haar familie verlaten, de gedachtes van het studeren en een carrière achter zich laten en het meedoen met een radicale of politieke groep en een terrorist worden.

Deviant gedrag zijn de resultaten van retreatism, rebellion and innovation. Volgens Merton gebruiken individuen deviant gedrag doordat de sociale condities die de kans op succes verkleinen/ blokkeren en niet door hun individuele biologische of psychologische kenmerken. Dus volledig nurture en niet nature.

Conflicttheorie of deviance De conflicttheorie gaat ervan uit dat conflicten tussen groepen onvermijdelijk zijn. Deze theorie focust zich op het meso en macrolevel van deviantie en kijkt naar de resultaten van sociale ongelijkheid of de struggles tussen groepen om macht. - Rijke en machtige elites willen hun controle en hoge posities behouden. Ze hebben de macht om wetten aan te nemen en te definiëren wat afwijkend is. Hoe groter het

culturele verschil tussen de dominante groep en andere groepen in de samenleving, hoe groter de kans op conflicten. Dit komt omdat minderheidsgroepen en subculturen de normen van de dominante groepen ter discussie stellen en de conscensus in de samenleving bedreigen.

Was dit document nuttig?
Dit is een Premium document. Sommige documenten op Studeersnel zijn Premium. Upgrade naar Premium om toegang te krijgen.

Probleem 2 Deviant gedrag

Vak: Inleiding in de Sociologie (FSWS-1010)

97 Documenten
Studenten deelden 97 documenten in dit vak
Was dit document nuttig?

Dit is een preview

Wil je onbeperkt toegang? Word Premium en krijg toegang tot alle 5 pagina's
  • Toegang tot alle documenten

  • Onbeperkt downloaden

  • Hogere cijfers halen

Uploaden

Deel jouw documenten voor gratis toegang

Ben je al Premium?
Probleem 2 Deviant gedrag
Wat is deviant gedrag?
Wat deviant gedrag is wordt geconstrueerd door leden van verschillende groepen in de
samenleving. Deze sociaal geconstrueerde definities over deviant gedrag kunnen over tijd
veranderen en hangen af van de sociale context en tijd waarin het gedrag plaats vindt. Als je
hetzelfde gedrag neemt maar plaats in een andere sociale context kan het zo zijn dat het
gedrag in die context wel als deviant wordt gezien.
Gedrag dat afwijkt van de normen en waarden in een bepaalde groep/samenleving.
Groepen
De groep of status van een individu kan ook gelabeld worden als deviant. Sommige
individuen hebben een groter kans op gelabeld te worden als deviant door de groep mensen
waarmee ze omgaan, of de groep waarin ze zijn geboren. Anderen kunnen hieraan
ontsnappen doordat ze bijvoorbeeld een dominante status hebben in de samenleving. Hoe
hoger iemand zijn status is, hoe kleiner de kans is dat iemand wordt verdacht van heet
overtreden van normen en hoe minder waarschijnlijk het is dat er overtredingen zullen zijn
gekenmerkt als crimineel.
Functionaliteit van deviant gedrag voor de gemeenschap
Er zijn twee voordelen van deviant gedrag
1. Functionalisten wijzen uit dat deviance voorbeelden geeft van onacceptabel gedrag
en hiermee een richtlijn creëert voor hoe mensen zich moeten gedrag zodat er orde
kan blijven bestaan en het bonden van mensen door hun gezamenlijke mening over
deviant gedrag.
2. Het draagt ook bij aan banen: zoals politie, rechters, social workers enz.
Kortom deviatie wijst op problemen in de samenleving die moeten worden aangepakt en
kunnen daarom positieve veranderingen stimuleren. Soms breken afwijkende individuen het
model van conventioneel denken, waardoor samenleving naar nieuwe en creatieve wegen
van denken opent. Wetenschappers, uitvinders, activisten en kunstenaars zijn in hun tijd
vaak afgewezen, maar zijn geëerd later voor prestaties die de samenleving positief hebben
beïnvloed.
Criminaliteit
Wanneer leden van een samenleving het over het algemeen eens zijn over de ernst van
bepaalde misdrijven, worden deze handelingen consensusmisdrijven genoemd.
Hoe hebben de 4 perspectieven betrekking tot deviant gedrag
Symbolic interaction approach ( Micro)
Symbolisch interactionisme richten zich op hoe onze interacties met anderen van invloed zijn
op het al dan niet plegen van afwijkende handelingen.
Differentiël Association theorie: Richt zich vooral op het proces van het aanleren van
afwijkend gedrag van mensen met wie we omgaan BV (familie, collega’s enz.). Volgens deze
theorie hangt de mogelijkheid om afwijkend gedrag te vertonen af van 4 factoren die verband
houden met het omgaan met een afwijkende groep
1. De tijd die met de groep wordt doorgebracht
2. De intensiteit van de interactie
3. De frequentie van de interactie
4. De prioriteit van de groep in iemands vriendschap

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.