Was dit document nuttig?
Samenvatting kritiek op Leerstijlen
Vak: Pedagogisch didactisch programma lvo (OL)
28 Documenten
Studenten deelden 28 documenten in dit vak
Universiteit: Driestar Hogeschool
Was dit document nuttig?
Kritiek op Leerstijlen
Leerstijl theorieën zijn bekritiseerd door vele wetenschappers en onderzoekers. Sommige
psychologen en neurowetenschappers vinden dat de wetenschappelijke basis voor het
onderscheiden van leerlingen op basis van leerstijl ontbreekt. Volgens Susan Greenfield
is de praktijk "onzin" vanuit neurowetenschappelijk oogpunt: "Mensen hebben zich
ontwikkeld en maken een beeld van de wereld door middel van hun zintuigen. Onze
hersenen bevatten de immense interconnectiviteit waardoor mensen waarnemingen
kunnen koppelen aan begrippen.”
Veel psychologen en onderwijskundigen hebben aangetoond dat er weinig bewijs is voor
de werkzaamheid van de meeste leerstijlmodellen en bovendien dat de modellen vaak
rusten op dubieuze theoretische gronden. Volgens professor Steven Stahl
(onderwijskundige), is het volslagen onzin om te vinden dat de leerstijlen van kinderen
en bijpassende methoden effect hebben op hun leren." Hoogleraar onderwijs Guy Claxton
beweert dat leerstijlen zoals VARK1 nuttig zijn, vooral om leerlingen in te delen in
verschillende groepen om samen te werken. Ook psycholoog Kris Vasquez heeft gewezen
op een aantal problemen als het gaat over leerstijlen, hij zegt ook dat empirisch bewijs
ontbreekt, maar dat leerstijlen wel nuttig kunnen zijn in het bevorderen van de
leerprestaties van leerlingen, maar ze uit ook haar ernstige bezorgdheid dat het gebruik
van leerstijlen in de klas door leerlingen zou kunnen leiden tot de ontwikkeling van
negatieve theorieën over zichzelf. Dan zouden het self-fulfilling prophecies worden die
eerder schaden, dan vormen.
De beide psychologen Scott Lilienfeld, Barry Beyerstein schrijven, dat leerstijlen een van
de "50 grote mythen van populaire psychologie" zijn. Het idee dat "de leerlingen het best
leren als de onderwijsstijl is afgestemd op hun leerstijl ' beschouwen zij als een mythe en
voeren daar dezelfde soort redenen voor aan als de vorige critici.
Coffield et anderen.
Een in 2004 gepubliceerd literatuuronderzoek door auteurs van de Universiteit van
Newcastle upon Tyne (Austalië) heeft kritiek op de meeste instrumenten die gebruikt
worden om de leerstijl van een leerling vast te stellen. Frank Coffield en zijn collega’s
hebben 13 van de meest gebruikte modellen onderzocht. Er zijn in totaal 71 modellen.
Zij onderzochten de theoretische oorsprong en de voorwaarden van elk model, en het
1 Visual learning
Auditory learning
Read/write learning
Kinesthetic learning
Andere studenten bekeken ook
- Developmental Sequence in Small Groups' Bruce W. Tuckman
- Truckman translate - Vertaling van moduleboek bijlage: Developmental Sequence in Small Groups'
- Samenvatting lichaamstaal
- Samenvatting - Handboek voor elke mentor - Hoofdstuk 19-21
- Relatie en Gezag 1 - Samenvatting Tentamen
- Vertaling NL brontekts The transmission of knowledge masterclass Vives