Meteen naar document

Samenvatting kritiek op Leerstijlen

er wordt veel met leerstijlen gewerkt en dat is goed, maar je moet alt...
Vak

Pedagogisch didactisch programma lvo (OL)

28 Documenten
Studenten deelden 28 documenten in dit vak
Studiejaar: 2016/2017
Geüpload door:
Anonieme student
Dit document is geüpload door een student, net als jij, die anoniem wil blijven.
Driestar Hogeschool

Reacties

inloggen of registreren om een reactie te plaatsen.

Gerelateerde Studylists

Ontwikkeling en begeleiden

Preview tekst

Kritiek op Leerstijlen

Leerstijl theorieën zijn bekritiseerd door vele wetenschappers en onderzoekers. Sommige psychologen en neurowetenschappers vinden dat de wetenschappelijke basis voor het onderscheiden van leerlingen op basis van leerstijl ontbreekt. Volgens Susan Greenfield is de praktijk "onzin" vanuit neurowetenschappelijk oogpunt: "Mensen hebben zich ontwikkeld en maken een beeld van de wereld door middel van hun zintuigen. Onze hersenen bevatten de immense interconnectiviteit waardoor mensen waarnemingen kunnen koppelen aan begrippen.”

Veel psychologen en onderwijskundigen hebben aangetoond dat er weinig bewijs is voor de werkzaamheid van de meeste leerstijlmodellen en bovendien dat de modellen vaak rusten op dubieuze theoretische gronden. Volgens professor Steven Stahl (onderwijskundige), is het volslagen onzin om te vinden dat de leerstijlen van kinderen en bijpassende methoden effect hebben op hun leren." Hoogleraar onderwijs Guy Claxton beweert dat leerstijlen zoals VARK 1 nuttig zijn, vooral om leerlingen in te delen in verschillende groepen om samen te werken. Ook psycholoog Kris Vasquez heeft gewezen op een aantal problemen als het gaat over leerstijlen, hij zegt ook dat empirisch bewijs ontbreekt, maar dat leerstijlen wel nuttig kunnen zijn in het bevorderen van de leerprestaties van leerlingen, maar ze uit ook haar ernstige bezorgdheid dat het gebruik van leerstijlen in de klas door leerlingen zou kunnen leiden tot de ontwikkeling van negatieve theorieën over zichzelf. Dan zouden het self-fulfilling prophecies worden die eerder schaden, dan vormen.

De beide psychologen Scott Lilienfeld, Barry Beyerstein schrijven, dat leerstijlen een van de "50 grote mythen van populaire psychologie" zijn. Het idee dat "de leerlingen het best leren als de onderwijsstijl is afgestemd op hun leerstijl ' beschouwen zij als een mythe en voeren daar dezelfde soort redenen voor aan als de vorige critici.

Coffield et anderen.

Een in 2004 gepubliceerd literatuuronderzoek door auteurs van de Universiteit van Newcastle upon Tyne (Austalië) heeft kritiek op de meeste instrumenten die gebruikt worden om de leerstijl van een leerling vast te stellen. Frank Coffield en zijn collega’s hebben 13 van de meest gebruikte modellen onderzocht. Er zijn in totaal 71 modellen. Zij onderzochten de theoretische oorsprong en de voorwaarden van elk model, en het

1 Visual learning Auditory learning Read/write learning Kinesthetic learning

instrument dat de leerstijl vaststelt. Zij analyseerden de beweringen van de auteur (s), externe studies van deze modellen, en onafhankelijk empirisch bewijs over de relatie tussen de leerstijl en het daadwerkelijk leren van leerlingen. Coffields’ team vindt dat geen van deze meest populaire leerstijltheorieën bewijzen, dat leerstijlen bestaan. In hun onafhankelijk onderzoek komt zij tot de conclusie dat het idee van een lerende cyclus (KOLB) of de consistentie van visuele, auditieve en kinesthetische voorkeuren(Dunn and Dunn) en ook de uitkomsten van het onderzoek naar andere modellen van leerstijlen allemaal als uitkomst "zeer twijfelachtig" hebben. Een van de meest bekende theorieën beoordeeld door het Coffield team was het leerstijlenmodel van Dunn en Dunn. Dit model wordt veel gebruikt in scholen in de Verenigde Staten en Denemarken. Er zijn ondertussen 177 artikelen over Dunn en Dunn gepubliceerd en in een aantal toonaangevende tijdschriften wordt verwezen naar dit model. Toch concludeert Coffield : "Ondanks een groot aantal onderzoeken en grote pretenties twijfelen wij vanwege vele omissies in deze studies. Er is onderzoek door hen zelf gedaan, maar er is geen onafhankelijk onderzoek geweest.”

Kritiek op het model van Kolb

Mark K. Smith heeft een aantal kritieken over het model van Kolb samengevoegd in het artikel: "David Kolb over ervaringsleren". Volgens onderzoek van Smith, zijn er zes belangrijke vraagstukken met betrekking tot het model:

  1. Het model werkt niet adequaat in het reflectieproces;
  2. De resultaten bij gebruik van de vier leerstijlen zijn overdreven;
  3. Het model houdt geen rekening met de verschillende culturele achtergronden
  4. De vier stappen komen niet altijd overeen met de werkelijkheid;
  5. Er is weinig empirisch bewijs;
  6. De verhouding tussen leerprocessen en kennis is veel complexer dan Kolb het tekent.

Smith heeft onderzoek gedaan in 2005. In 2015 heeft KOLB zijn boek Experiential Learning herschreven.

Verdere kritiek op leerstijlen

Coffield en zijn collega's en Mark Smith staan niet alleen in hun oordeel. Demos, een Britse denktank, publiceerde een rapport over leerstijlen opgesteld onder leiding van David Hargreaves en Usha Goswami, beide van de Universiteit van Cambridge en David Wood van de Universiteit van Nottingham. In het rapport stond dat het bewijs voor

Als de veronderstelde leerstijl juist is dan zouden visuele leerlingen beter moeten leren met de visuele methode, terwijl auditieve leerlingen beter met de auditieve methode zouden moeten leren. Nergens, aldus het panel, is er op deze manier onderzoek gedaan

Bewerking G. Beunk MA

  • Beere, Jackie; Swindells, Maggie; Wise, Derek; Desforges, Charles; Goswami, Usha; Wood, David; Horne, Matthew; Lownsbrough, Hannah; Hargreaves, David (2005). About learning: report of the Learning Working Group. London: Demos.
  • Claxton, Guy (2008). What's the point of school?: rediscovering the heart of education. Richmond: Oneworld Publications.
  • Coffield, Frank; Moseley, David; Hall, Elaine; Ecclestone, Kathryn (2004). Learning styles and pedagogy in post-16 learning: a systematic and critical review London: Learning and Skills Research Centre.
  • Curry, Lynn (October 1990). "A critique of the research on learning styles". Educational Leadership (2): 50–56.
  • Lilienfeld, Scott O.; Lynn, Steven Jay; Ruscio, John; Beyerstein, Barry L. (2010). "Myth #18: Students learn best when teaching styles are matched to their learning styles". 50 great myths of popular psychology: shattering widespread misconceptions about human behavior. Chichester, UK; Malden, MA: Wiley-Blackwell. pp. 92 – 99.
  • Massa, Laura J.; Mayer, Richard E. (2006). "Testing the ATI hypothesis: should multimedia instruction accommodate verbalizer-visualizer cognitive style?". Learning and Individual Differences
  • Revell, Phil (30 May 2005). "Each to their own". The Guardian. Archived from the original on 4 March 2007. Retrieved 9 August 2015.
  • Rohrer, Doug; Pashler, Harold (July 2012). "Learning styles: where's the evidence?". Medical Education(7): 634–635.
  • Smith, Mark K. (April 2013). "David A. Kolb on experiential learning". infed. Archived from the original on 5 July 2015. Retrieved 9 August 2015.
  • Stahl, Steven A. (2004). "Different strokes for different folks?". In Abbeduto, Leonard. Taking sides: clashing views on controversial issues in educational psychology. Guilford, CT: Dushkin/McGraw-Hill. pp. 98 – 107.
  • Vasquez, Kris (2009). "Learning styles as self-fulfilling prophecies". In Gurung, Regan A. R.; Prieto, Loreto R. Getting culture: incorporating diversity across the curriculum. Sterling, VA: Stylus. pp. 53 – 63.
  • Willingham, Daniel T. (2009). Why don't students like school?: a cognitive scientist answers questions about how the mind works and what it means for the classroom. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Was dit document nuttig?

Samenvatting kritiek op Leerstijlen

Vak: Pedagogisch didactisch programma lvo (OL)

28 Documenten
Studenten deelden 28 documenten in dit vak

Universiteit: Driestar Hogeschool

Was dit document nuttig?
Kritiek op Leerstijlen
Leerstijl theorieën zijn bekritiseerd door vele wetenschappers en onderzoekers. Sommige
psychologen en neurowetenschappers vinden dat de wetenschappelijke basis voor het
onderscheiden van leerlingen op basis van leerstijl ontbreekt. Volgens Susan Greenfield
is de praktijk "onzin" vanuit neurowetenschappelijk oogpunt: "Mensen hebben zich
ontwikkeld en maken een beeld van de wereld door middel van hun zintuigen. Onze
hersenen bevatten de immense interconnectiviteit waardoor mensen waarnemingen
kunnen koppelen aan begrippen.”
Veel psychologen en onderwijskundigen hebben aangetoond dat er weinig bewijs is voor
de werkzaamheid van de meeste leerstijlmodellen en bovendien dat de modellen vaak
rusten op dubieuze theoretische gronden. Volgens professor Steven Stahl
(onderwijskundige), is het volslagen onzin om te vinden dat de leerstijlen van kinderen
en bijpassende methoden effect hebben op hun leren." Hoogleraar onderwijs Guy Claxton
beweert dat leerstijlen zoals VARK1 nuttig zijn, vooral om leerlingen in te delen in
verschillende groepen om samen te werken. Ook psycholoog Kris Vasquez heeft gewezen
op een aantal problemen als het gaat over leerstijlen, hij zegt ook dat empirisch bewijs
ontbreekt, maar dat leerstijlen wel nuttig kunnen zijn in het bevorderen van de
leerprestaties van leerlingen, maar ze uit ook haar ernstige bezorgdheid dat het gebruik
van leerstijlen in de klas door leerlingen zou kunnen leiden tot de ontwikkeling van
negatieve theorieën over zichzelf. Dan zouden het self-fulfilling prophecies worden die
eerder schaden, dan vormen.
De beide psychologen Scott Lilienfeld, Barry Beyerstein schrijven, dat leerstijlen een van
de "50 grote mythen van populaire psychologie" zijn. Het idee dat "de leerlingen het best
leren als de onderwijsstijl is afgestemd op hun leerstijl ' beschouwen zij als een mythe en
voeren daar dezelfde soort redenen voor aan als de vorige critici.
Coffield et anderen.
Een in 2004 gepubliceerd literatuuronderzoek door auteurs van de Universiteit van
Newcastle upon Tyne (Austalië) heeft kritiek op de meeste instrumenten die gebruikt
worden om de leerstijl van een leerling vast te stellen. Frank Coffield en zijn collegas
hebben 13 van de meest gebruikte modellen onderzocht. Er zijn in totaal 71 modellen.
Zij onderzochten de theoretische oorsprong en de voorwaarden van elk model, en het
1 Visual learning
Auditory learning
Read/write learning
Kinesthetic learning