Meteen naar document

Internet samenvatting

Vak

Internetcommunicatie (CO-INTERNET-13)

7 Documenten
Studenten deelden 7 documenten in dit vak
Geüpload door:
Anonieme student
Dit document is geüpload door een student, net als jij, die anoniem wil blijven.
De Haagse Hogeschool

Reacties

inloggen of registreren om een reactie te plaatsen.

Preview tekst

Internet communicatie Artikel week 1 Aarts, Noelle (2011). Social media, hoe mensen daarmee communiceren. In Desiree van Oss Renee van Zijl (red) Basisboek Social Media pp. Den Haag: Boom Lemma. Vergelijking social media vroeger en nu Vroeger: uitvinding telegraaf, daarna komst telefoon. Verwachting dat samenleving democratischer zou worden, minder en eenzaam verstoring huiselijk leven, schending privacy, afbreuk traditionele regels Nu Verwachtingen van vroeger lijken op nu en er vindt uitbreiding plaats ipv verandering Radio heeft krant niet weggevaagd Komst tv heeft radio niet doen verdwijnen Komst van online sociale netwerk Facebook laat jonge mensen voortdurend bijhouden van profiel Wat doen mensen met social media? 1. Informeren : wat gebeurt er op dit moment in de wereld 2. Organiseren: bv gemeenschap waar mensen zich bij aansluiten met gedeeld probleem, belang of ideaal. Zelforganisatie een systeem dat zichzelf via reeksen van interactie organiseert tot een structuur. 3. Presenteren : Uiten wie je bent. Waarom een andere identiteit? Facilitatie , compensatie, zelfexploratie 4. Communiceren: voeren van gesprekken Piramide van Maslow Behoefte aan sociaal contact waardering en erkenning heb je anderen voor nodig. Hierdoor gaan we opzoek naar anderen, waardoor sociale netwerken ontstaan. Je gaat dit groepsgedrag imiteren en zo ontstaat zelforganisatie. Theorie van de zwijgspiraal Gaat uit van het idee dat mensen niet zo gemakkelijk in het openbaar voor hun mening uit durven komen wanneer ze denken dat deze niet strookt met de mening die in de media erg in is. De harde kern blijft bij hun punt, waardoor dit punt later weer in de media zal komen, wat de rest volgt. Discours maatschappelijk gesprek dat langdurig wordt gevoerd door gezamenlijke media. Bonding het samenbinden van mensen die zich in elkaar herkennen. Dit resulteert in zelfvertrouwen en dat leidt dat je de blik naar buiten vergroot. Bridging het bouwen van bruggen tussen andersdenkenden. Dit voorkomt dat mensen met de ruggen tegen elkaar gaan staan en dat de samenleving een verzameling van opzichzelfstaande groepen wordt zonder enige binding. van social media voor intermenselijke relaties Asocialer worden Eerder eenzaam en depressief worden Op grote schaal nepidentiteiten gebruiken om de zaak te flessen Dik worden vanwege structureel gebruik aan beweging Einstein generatie die is opgegroeid waarin nog geen social media was. Sociaal Maatschappelijk betrokken Functioneel ingesteld Trouw Op zoek naar intimiteit Zakelijk en mediasmart Organisaties opgevat als Open netwerken en processen van intermenselijke communicatie Ketens van interactie die mensen met elkaar verbinden en voortdurend veranderen als reactie op de veranderende omgeving Flagpan netwerken van organisaties die spontaan ontstaan rondom een bepaald doel, ideologie of thema. Verwijs naar 4 kenmerken van deze nieuwe organisatievorm. 1. Fluid de leden en de verbindingen met andere netwerken bepalen de dynamiek in het netwerk 2. Agile door nieuwe com kunnen de netwerken snel reageren en nieuwe verbindingen maken 3. Participative door te participeren ontstaat het netwerk 4. Networked organisaties hebben geen duidelijke grenzen meer Van Angelsaksisch naar Rijnlands Model De geschetste ontwikkeling van organisaties van gesloten instituties in de richting van open netwerken sluit aan bij de verschuiving van het Angelsaksisch model naar het Rijnlands model van organiseren. Angelsaksisch model Meten is weten Gecompliceerd Overzicht door opdelen Verantwoordelijk voor samenhang Organisatie als machine Rijnlands model Inhoudelijk vakmanschap Complex Begrijpen van de som der delen Verantwoordelijk voor ieders deel Organisatie als organisch network Voorbeelden van dit nieuwe werken zijn: de toenemende populariteit van het werken in thuiswerken veranderende werktijden: het werken alternatieve manieren van verantwoording afleggen en nemen inbedding van social media in dagelijkse werkzaamheden. In het algemeen kunnen veranderingen op drie manieren tot stand komen: een centraal aangestuurde strategie waarmee je een vooraf bepaald doel realiseert. Het andere uiterste vormen de veranderingen die het resultaat zijn van blind toeval, van een samenloop van omstandigheden die niemand van tevoren heet bedacht. resultaat van het samenspel tussen ambities van mensen, de omstandigheden die zich voordoen en de interacties tussen mensen die bij het veranderingsproces sturingsmodel model dat uitgaat van 1 zender die vanaf 1 centraal punt de ontvangers beinvloedt participatiemodel gaat uit van het perspectief van 1 zender. Co creatie netwerkmodel gaat uit van perspectief van wat mensen in netwerken met elkaar doen Tentamenvragen: 1. Wat is intiem kapitaal? A. Een ander woord voor geslachtsdelen. B. De kennis die een bedrijf ophaalt via crowdsourcing. C. De persoonlijke informatie die gebruikers op hun profiel op sociale netwerken zetten. D. De kennis die je opdoet uit communicatie met intimi zoals goede vrienden. 2. Welke site hoort niet bij web 2? A. Yahoo B. Amazon C. Wikipedia D. Google Noelle Aarts: Sociale media: informeren organiseren piesaveren communiceren Waarom andere identiteit aanneemen? Sociale facilitatie Sociale compensatie Zelfexploitatie Negatieve effecten: Bedreiging van de privacy Grenzen vervagen tussen massa communicatie en interpersoonlijke communicatie Bonding samenbinden van mensen die zich in elkaar herkennen College 2 Communicaties Groepen van gebruikers die met elkaar zijn verbonden en die zich organiseren op netwerksites Sociale netwerken: Diensten die op het web die individuen instaat stellen om: 1. Een publiek of profiel aan te maken binnen een afgekaderd systeem. 2. Een lijst van gebruikers op te stellen met wie zij verbonden zijn. 3. De connecties van anderen binnen het systeem te bekijken. User generated content: Inhoud die wordt gemaakt door eindgebruikers Redenen voor gebruik 1. Delen van ervaringen 2. Geven van updates van wat je doet 3. Kijken wat je vrienden doen Privacyzorgen: 1. Wie koopt de informatie? 2. Worden gegevens ook opgeslagen, en voor hoe lang dan en door wie? 3. Waarom kun je je eigen persoonlijke gegevens niet zelf simpel traceren? Artikel Boyd Marwick Wat verstaan tieners onder privacy en hanteren zij om sociale privacy te bereiken? Omgang met privacy 1. Hoe zij de sociale situatie 2. Hoe zij staan tegenover privacy en 3. Hun vermogen de technische en sociale omgeving van de site te navigeren. Networkes publics 1. De ruimte die wordt gevormd door 2. De ingebeelde gemeenschap die ontstaat als mensen, technologie en praktijken samen komen. Boundary work 1. Structureel 2. Sociaal Gastcollege 2 Lonneke van der Velden Privacy binnen sociale media: Overheden Prism: NSA verzamelt gegevens via grote internet bedrijven Xkeyscore: Browsergeschiedenis en meta data Tempora: GCHQ tapt onderzeese kabels af Commodificatie persoonsgevens bedrijven verzamelen online date, maken profielen en verkopen deze aan advertentie netwerken. ( onzichtbare buttons, web beacons etc.) Het sociale als software effect : Het gebruik van sociale media wordt een vereiste en organiseert het sociale leven. Paul illustration: Centralized Decentrialized Distributed Samenvatting artikel: Veel verschillende alternatieve platforms Verschillende technologische architecturen: dit impliceert verschillende vormen van vertrouwen Ze geven vormen aan privacy, maar ook aan verschillende sociale werkelijkheden Gast college 3 Chris Aalberts Politiek begrijpelijk voor burgers Burgers begrijpelijk voor politiek 5 punten in dit college Transparantie Interactie Rollen Luisteren Conclusie Transparantie Representatieve democratie Manier waarop Nederlandse politiek werkt Burgers hebben geen directe politieke invloed Burgers kiezen volksvertegenwoordigers Volksvertegenwoordigers nemen de beslissingen Burgers moeten beslissingen kunnen controleren Daarvoor moeten beslissingen transparant zijn Oude politiek Gesloten systeem van partijen en politici Interactie Directe democratie In feite een in Nederland stelsel Burgers hebben directe politieke invloed Burgers nemen beslissingen (deels) zelf Volksvertegenwoordigers hebben kleine rol Oude politiek systeem van partijen en politici interactie met de burger Niet transparant voor de burger Burger kan de politiek niet overzien Documenten zijn onvoldoende openbaar Overzicht krijgen kost te veel moeite Politiek werkt de burger tegen Visie: internet maakt politiek transparanter Pleitbezorgers pushen dit idee Met name: open overheid en open data Door internet meer informatie beschikbaar Daden van politici in beeld brengen Gevolgen van het beleid transparant maken Burgers kunnen politiek beter gaan sturen En door interactiemogelijkheden kan dat ook kan de politiek nauwelijks feedback op besluiten zou die feedback wel willen geven luistert niet naar de burger internet meer interactiemogelijkheden kunnen zelf verantwoording afleggen kunnen vragen beantwoorden krijgen beter beeld van wensen van burgers kunnen politiek beter gaan sturen transparantie en dus burgers Visie: internet maakt politiek interactiever pushen dit idee name: ambtenaar 2 en In de praktijk en apps media door burgers is onbekend valt waarschijnlijk tegen alleen interessant voor politiek In de praktijk media en apps door burgers is zeer beperkt interessant voor politiek Rollen (1) Hoe komen beslissingen tot stand? Voorbereiding door ambtenaren Politieke verantwoordelijkheid van bewindspersoon Debat en controle door volksvertegenwoordigers Vervolgens uitvoering van besluiten Door ambtenaren Door derden (zorginstellingen, woningcorporaties, e.) Bijstelling van beleid is altijd weer mogelijk Rol van ambtenaren Inhoudelijke voorbereiding Onderzoek, overleg, oplossingen bedenken Verantwoorden zich aan hun directeur Rol van coalitievorming partij heeft vrijwel nooit de meerderheid bestaan uit meerdere partijen zijn noodzakelijk beloften niet geheel nakomen Rol van burgers kunnen zien dat er is dit is bij coalities niet te voorkomen Rol van coalitievorming partij heeft vrijwel nooit de meerderheid bestaan uit meerdere partijen zijn noodzakelijk beloften niet geheel nakomen Rol van uitvoerders Als voorbeeld: een hogeschool Hogeschool moet aan wettelijke kaders voldoen Toetsing van kwaliteit door accreditatie en inspectie Mening van studenten is detail Rol van burgers Hogeschool heeft nieuwe studenten nodig PR is belangrijk, maar wetgeving gaat voor Directeur verantwoordt zich aan de bewindspersoon Rol van burgers Burgerbelang is een van de belangen Burger staat hierbij sterk op afstand Rol van bewindspersonen Controle door volksvertegenwoordigers Geen directe controle door burgers Steeds meerderheden nodig Volksvertegenwoordigers moeten hen steunen Rol van burgers Alleen indirecte rol voor bewindspersoon Volksvertegenwoordigers moeten responsief zijn Rol van burgers kunnen zien dat er is dit is bij coalities niet te voorkomen Rol van volksvertegenwoordigers Mogelijke herverkiezing is belangrijk Loyaliteit wordt beloond Partijprogramma en fractiestandpunt belangrijk Veel meningen liggen grotendeels vast Rol van burgers Volksvertegenwoordigers leggen standpunten uit Direct luisteren naar burgers niet belangrijk Stem van de burger is vaak niet belangrijk Ambtenaren luisteren naar directeuren Bewindspersonen naar de volksvertegenwoordiging Volksvertegenwoordigers naar de politieke leiding Uitvoerders kijken naar regels en wetten Burgers staan op afstand Internet verandert daar niks aan Dalende oplagecijfers kranten want: Mensen kunnen makkelijk op een krant bezuinigen en nemen geen krant meer. Saneren en concurreren 1. Schaalvergroting 2 pluriformiteit 3. Lossere banden Boek: Thomas van Aalten: Crossmediale journalistiek Definitie crossmediale journalistiek Vier niveaus hier van opzoeken in artikel!! Journalist moet verhalen vertellen Journalistiek als proces ipv product Journalist als DJ ipv verhalen verteller Benodigdheden 1. Concept 2. Platform 3. Kanalen 4. Gebruikers Digitale piramide: BELANGRIJK opzoeken in boek! Buijs: ontwikkeling journalistiek en nieuwsmedia Van zuilenveld naar vechtmarkt: Beroepsverenigingen ontzuilden en richtte zich meer op belangenbehartiging. 2.2 professionalisering en commercialisering: er kwam een onwenteling van de journalistieke cultuur. Het werd hoogwaardiger. In 1989 ontstond er tv dit was een concurrent voor de krant en tv. daarna daalde de kranten met 13 Henri beunders is hoogleraar en verklaart dat emancipatie van de emotie uit de behoefte van mensen aan houvast komt. De verzuilde groepen werden samengesmeed tot 1 publiek gefinancierd omroepbedrijf. Doscumantoaires en informatieve verhuisden naar slechtere tijden. Dus: De samenling ontzuilde en emancipeerde waardoor de verhouding tussen de consument en media veranderde. De mediamarkt werd een vechtmarkt door gratis nieuws. Veel media leidt tot concurrentiedruk, maar dit leidt niet tot meer verscheidenheid Van Aalten h1 Crossmediale journalistiek journalistiek concept dat zich via verschillende vertelvormen openbaart. Doordat gebruikers hun mening kunnen laten horen. Het wordt een dynamisch geheel. Multimediaal: weinig verband tussen filmpje en artiest Massamedia: verouderderde tem, het is eenzijdig Transmedia: afzonderlijke elementen vanuit verschillende invalshoeken Gary Hayes onderscheidt 4 niveaus: 1. Crossmedia 1 pushes, zelfde inhoud op verschillende platforms 2. Crossmedia 2 inhoud naast hoofdproductie 3. Crossmedia 3 bridget, vb tv show die pushst naar de TV 4. Crossmedia 4: experiences: Facebook of 3Dfilm Veranderde rol gebruiker. De gebruiker speelt zelf grote rol in keuze aanbod Wat het meeste voorkomt wordt voor waar aangenomen Crossmediaal concept Concept: uitgangspunten hoe crossmediaal Platform: omvat alle schakels, het is de thuis basis Kanalen: blogg video, op tv kun je niet twitteren Gebruikers: lezers kijkers Digital media Piramid belangrijkste nieuws staat bovenaan Van boven naar beneden H Bronnen Andere audio of video om het duidelijk te maken Wordt er over gepraat? Fb of Twitter? College 5: overheids communicatie Mensen zijn eerder tevreden met webcare dan klantenservice. Want die kunnen veel meer doen. Webcare makkelijker om online te doen, andere mensen kunnen ook negatief gaan denken ( asymetrich of mouth) Gastcollege 5 Webcare bij de overheid 1. Voorstellen 2. Wat is webcare? 3. Webcare en de overheid 4. Verandering relatie overheid en burger Webcare Het verbeteren van dienstverlening via social media door het online luisteren naar en beantwoorden van vragen van klanten via deze kanalen Verschillen overheid en bedrijfsleven Geen winstoogmerk Van alle Nederlanders Monopolypositie Gelijkwaardig helpen Uitvoeren van de wet is implementatie webcare zo complex? De lastige stap is niet de eerste (luisteren en techniek optuigen) maar de volgende stap: het inrichten van de processen in de Jan Meijer, directeur Voedsel en Warenautoriteit Verandering relatie overheid en burger Kenmerken van een bureaucratie zijn regels, procedures en verdeling van taken. De organisatie is georganiseerd, het bestuur van de organisatie is geformaliseerd. Beslissingen, handelingen en regels worden schriftelijk vastgelegd. Het handelen in de organisatie geschiedt volgens vaste regels en normen. Door precisie, snelheid, helderheid, kennis, en onderverdeling van taken functioneert een bureaucratie beter dan andere systemen die gebaseerd zijn op loyaliteit of informele afspraken (Weber, 1946: 214). Veranderingen relatie overheid en burger Digitalisering Overheid moet kleiner Sneller handelen Nadruk op transparantie Overheid weer persoonlijk? Regie van burgers? Artikel 3 Webcare in praktijk door: 1. Veranderende maatschappij: burgers verwachten persoonlijke benadering 2. Dienstverlening verandert: minder zenden, meer luisteren Wat levert Webcare op? daling calls, drempel tot contact lager v blindspot 5 stappen: 1. Luisteren 2. Duiden 3. Nadenken 4. Kanaalkeuze 5. Dialoog Kruiningen Zijdeveld Artikel Betekenis Kosten: kantoor, traning, tools, website Baten: minder calls, minder marktonderzoek minder imagoschade Organisatie: Organisatie doelstelling communicatiedoelstellingen sociale doelstellingen sociale media middelen Jeremy owyang: 5 manieren 1. Centralized 2. Distributed 3. Coordinated 4. Mutiple 5. Holistic Commitment: zorg dat iedereen mee doet Weten meten: door online buzz, rapporteren Juridisch aspect: hoofdzaken: openbaar actueel en privacy Doen: huisstijl, tone of voice, groot bereik, vindbaarheid Begin: 1 kennis, 2 luisteren, 3 reageren, 4 start Reactie zeggen: zakelijk, empatisc, kort, persoonlijk Er wordt gekeken naar vertrouwen en betrokkenheid Hypotheses onderzoek 1a. klanten die het blad lezen zijn meer betrokken. Klopt! 1b. offline lezers zijn meer betrokken dan online lezers. Klopt niet! 2a. merkimago: klanten die het blad lezen hebben positiever beeld van het imago: klopt! 2b. offline positiever beeld dan online. Klopt niet! 3. Offline doet het beter dan online voor het bereik of wat ze er van vinden. Klopt! 4. Leestijd: offline lezen langer dan online 5. Mensen zijn andere manier bezig met online dan offline: niet waar! Weinig verschillen: alleen dat offline meer bereik heeft en mensen langer lezen. Online kan offline dus nog niet vervangen. Implicaties: gevaar dat je denkt dat je iets nieuws op de oude manier kan gebruiken (voorbeeld lift kan de trap nog niet vervangen) Costumer media wordt gezien om het vermeerderde tegen te gaan Hoop dat internet de kloof verminderd tussen politiek en media Artikel Peter Kerkhof In de afgelopen 4 jaar is er veel veranderd. Veel online, daarnaast iphones en tablets. Functies voorlezer bij media content: 1 informeren 2 vermaken 3 bevestigt levensstijl Print: wordt minder snel opdringerig ervaren. Communiceren via meerdere kanalen wordt aggressief ervaren maar is wel effectiver.

Was dit document nuttig?

Internet samenvatting

Vak: Internetcommunicatie (CO-INTERNET-13)

7 Documenten
Studenten deelden 7 documenten in dit vak

Universiteit: De Haagse Hogeschool

Was dit document nuttig?
Internet communicatie
Artikel week 1
Aarts, Noelle (2011). Social media, hoe mensen daarmee communiceren. In Desiree van Oss &
Renee van Zijl (red) Basisboek Social Media pp. 45-68. Den Haag: Boom Lemma.
Vergelijking social media vroeger en nu
Vroeger: uitvinding telegraaf, daarna komst telefoon.
+ Verwachting dat samenleving democratischer zou worden, minder geïsoleerd en eenzaam
- verstoring huiselijk leven, schending privacy, afbreuk traditionele regels
Nu
Verwachtingen van vroeger lijken op nu en er vindt uitbreiding plaats ipv verandering
Radio heeft krant niet weggevaagd
Komst tv heeft radio niet doen verdwijnen
Komst van online sociale netwerk Facebook laat jonge mensen voortdurend bijhouden van
profiel
Wat doen mensen met social media?
1. Informeren : wat gebeurt er op dit moment in de wereld
2. Organiseren: bv gemeenschap waar mensen zich bij aansluiten met gedeeld probleem, belang of
ideaal.
Zelforganisatie = een systeem dat zichzelf via reeksen van interactie organiseert tot een structuur.
3. Presenteren : Uiten wie je bent.
Waarom een andere identiteit? Facilitatie , compensatie, zelfexploratie
4. Communiceren: voeren van gesprekken
Piramide van Maslow
Behoefte aan sociaal contact & waardering en erkenning heb je anderen voor nodig.
Hierdoor gaan we opzoek naar anderen, waardoor sociale netwerken ontstaan. Je gaat dit
groepsgedrag imiteren en zo ontstaat zelforganisatie.
Theorie van de zwijgspiraal
Gaat uit van het idee dat mensen niet zo gemakkelijk in het openbaar voor hun mening uit durven
komen wanneer ze denken dat deze niet strookt met de mening die in de media erg in is. De harde
kern blijft bij hun punt, waardoor dit punt later weer in de media zal komen, wat de rest volgt.
Discours = maatschappelijk gesprek dat langdurig wordt gevoerd door gezamenlijke media.
Bonding = het samenbinden van mensen die zich in elkaar herkennen. Dit resulteert in
zelfvertrouwen en dat leidt dat je de blik naar buiten vergroot.
Bridging = het bouwen van bruggen tussen andersdenkenden. Dit voorkomt dat mensen met de
ruggen tegen elkaar gaan staan en dat de samenleving een verzameling van opzichzelfstaande
groepen wordt zonder enige binding.
Risico’s van social media voor intermenselijke relaties
-Asocialer worden
-Eerder eenzaam en depressief worden
-Op grote schaal nepidentiteiten gebruiken om de zaak te flessen
-Dik worden vanwege structureel gebruik aan beweging
Einstein generatie = die is opgegroeid waarin nog geen social media was.
-Sociaal -Maatschappelijk betrokken