Meteen naar document

Social Media Termen

Termen die veel voorkomen bij online marketing
Vak

Marketing-communicatie (AVA-ABC-044)

25 Documenten
Studenten deelden 25 documenten in dit vak
Universiteit

Avans Hogeschool

Studiejaar: 2014/2015
AuteurMarius Hogendoorn
Geüpload door:
Anonieme student
Dit document is geüpload door een student, net als jij, die anoniem wil blijven.
Avans Hogeschool

Reacties

inloggen of registreren om een reactie te plaatsen.

Preview tekst

Affiliate marketing Deze vorm van online marketing laat zich het best beschrijven als ‘dienst-wederdienst’. Dit betekent dat derden partijen jouw product of dienst promoten (denk aan partners of andere websites of eigenaren van nieuwsbrieflijsten of twitter volgers). Er onstaat hierdoor een win-win situate voor beiden partijen door te betalen voor resultaat waar door de aanbieder (advertiser) van het product de klanten krijgen en de affiliate (publisher) een percentage voor zijn verdiensten door de behaalde omzet. Vaak wordt gebruik gemaakt van een affiliate network op zijn beurt ook een deel van de vergoeding opeist.

Backlinks Backlinks zijn inkomende links van andere website’s. Het aantal inkomende links of verwijzingen zijn een graad- meter voor de populariteit van een website welke weer van belang is voor de vindbaarheid van een website in zoekmachines als Google. Andere benamingen zijn ook wel incoming links, inbound links, inlinks, en inward links.

Big Data Ongeveer 80% van alle beschikbare (digitale) data blijft onbenut. Big Data is de term die staat voor het analyseren van enorme hoeveelheden data in hun samenhang.

CMS CMS staat voor Content Management Systeem. Dit is een systeem wat het mogelijk maakt om een website, webshop of applicatie eenvoudig te beheren zonder technische kennis van het bouwen van een website. Binnen de wereld van CMS systemen bestaan feitelijk 2 stromen:

  1. Open source:
  • Dit wil zeggen dat de bron(code) van het CMS systeem vrij toegankelijk en uit te breiden is.
  • Als website eigenaar ben je minder afhankelijk in de keuze van je webbouwer omdat meerdere bouwers ermee kunnen werken.
  • Een open source CMS bevat veel standaard functionaliteit die (vaak) niet gebruikt worden
  • Een open source CMS is minder eenvoudig uit te breiden met op maat gemaakte functionaliteit
  1. Closed source:
  • Dit wil zeggen dat de bron(code) van het CMS systeem gesloten is en enkel toegankelijk is door de ontwikkelaar van het CMS
  • Als website eigenaar ben je afhankelijk van de ontwikkelaar.
  • Een closed source CMS is geheel naar eigen inzicht en wensen in te richten en uit te breiden.

Compatibiliteit Als internetgebruiker kun je verschillende browserinstellingen gebruiken zoals afwijkende programma’s, versies, kleurinstellingen en resolutie. De compatibiliteit van een pagina laat zien of deze optimaal zichtbaar is met deze verschillende instellingen. In de online wereld worden websites geoptimaliseerd en getest op basis van cross-device (apparaten: pc, mac, tablet, ipad, smartphone etc.) en cross-browser (internet explorer, firefox, safari, chrome, opera).

Conversie Een conversie duidt op het behalen van een bepaald doel op de website. Meestal gaat het om het verzamelen van gegevens van nieuwe of bestaande bezoekers (klanten). Iedere bezoeker bevindt zich echter in een andere fase en/ of heeft een andere behoefte en dient dus op een andere manier ‘verleidt’ te worden om gegevens achter te laten binnen de website.

Conversieoptimalisatie Alle werkzaamheden gericht op optimaliseren van het conversieratio, zowel vanuit kwantitatief als kwalitatief karakter.

Conversieratio De verhouding tussen het aantal keren dat een website is bezocht en het aantal keren dat dit tot het gewenste resultaat heeft geleidt.

Content Marketing Content marketing is het geheel aan activiteiten wat erop is gericht om (nieuwe) bezoekers of klanten te binden met waardevolle en/of relevante content. Door deze content te ontwerpen, ontwikkelen, publiceren én te delen probeer je op een natuurlijke wijze in contact te komen met je doelgroep.

Cookies Kleine tekstbestanden die soms meegezonden worden bij het ophalen van een webpagina. Vaak zijn cookies bedoeld om gebruikers te herkennen / identificeren. Cookies worden bij webshops ook gebruikt om herhalingsaankopen te kunnen meten maar ook om de conversie van bijvoorbeeld een AdWords advertentiecampagne te meten.

CPA Cost Per Acquisition, ook wel Cost Per Action genoemd. Dit zijn de kosten welke gemoeid zijn met het behalen van

één conversie uit online campagnes naar een nieuwe lead of klant. CPC Cost Per Click. De prijs wordt betaald per klik op bijv. een tekst- of beeldadvertentie. Geen kliks, geen kosten.

CPL Cost Per Lead. Hierbij wordt afgerekend op het aantal leads naar de website. Dit kan bijvoorbeeld een informatieaanvraag zijn of een inschrijving op een nieuwsbrief.

CPM Cost Per Mille. Een afgesproken prijs per 1000 vertoningen van een advertentie.

CTR Click Through Rate. De klikfrequentie gemeten tussen zelf te kiezen, variabele data. Twee voorbeelden:

  1. Het aantal vertoningen van een advertentie vs. het aantal kliks
  2. Het aantal weergaves van stap 1 in een checkout van een webwinkel vs. het aantal doorkliks naar stap 2 van de checkout

E-commerce E-commerce is het totale proces van kopen en verkopen via internet. Deze handel vindt plaats via webshops, online marktplaatsen, websites voor aanbiedingen en websites voor (hotel)boekingen.

Google+ Google Plus is het sociale netwerk van Google en is een gratis dienst van Google om uw bedrijfs-vermelding binnen de (lokale) zoekresultaten van Google te beheren. De lokale zoek-resultaten, welke je kunt herkennen aan het kaartje met pins, krijgen steeds vaker een prominente positie op de eerste pagina met zoek-resultaten. Binnen de vermelding kunnen algemene bedrijfs-gegevens, zoekwoorden (o.b. categorieën), openingstijden, foto ́s, video ́s en evt. aanvullende opmerkingen ingevoerd worden. De verificatie per post van deze vermelding duurt doorgaans 2 tot 3 weken. Indien de telefonische verificatie mogelijk is kan dit binnen enkele minuten geregeld zijn.

Google AdSense Programma van Google waarmee je als webmaster tekstadvertenties op je website kunt weergeven. Advertenties welke qua inhoud aansluiten bij de teksten op je website worden weergegeven. Hier kun je als webmaster geld mee verdienen. Dit kan d.m. diverse verdienmodellen: CPM (cost per mille: prijs per 1 vertoningen van banners) of op basis van CPC (cost per click). De meest gekozen vorm is CPC waarbij je dus voor iedere klik een bedrag krijgt uitgekeerd. De inkomsten van variëren van enkele centen tot tientallen centen per klik.

Google Adwords Google Adwords is een programma waarbij je als bedrijf kan adverteren in de zoekresultaten (zoeknetwerk) van Google en websites van derden welke middels Google AdSense zijn aangesloten (displaynetwerk). Deze advertenties in het zoeknetwerk zijn te vinden aan de boven- en rechterzijde van de organische resultaten van de zoekmachine. De advertenties in het displaynetwerk vind je op talloze websites in de vorm van tekst- en beeldadvertenties en kenmerken zich door een groen pijltje met aanvullende informatie van Google.

Google Analytics Google Analytics is een gratis dienst van Google om statistieken van uw website, webshop, applicatie te verzamelen en gedetailleerd weer te geven. Het doel van deze dienst is om u als beheerder van de website een duidelijk beeld te geven van onder andere de bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaves. Op basis van deze informatie kunnen online marketing campagnes of delen van de website worden aangepast aan het gedrag van bezoekers. Binnen de basis installatie zorgen we voor het aanmaken van een account en een profiel voor uw website, webshop, applicatie inclusief het verstrekken van toegang.

Google Webmastertools Met Google Webmastertools beschikt u over gedetailleerde rapporten over de zichtbaarheid van uw pagina ́s in Google. Door het toevoegen van een zogenaamde sitemap (welke beschikbaar is in uw CMS) wordt Google op de hoogte gehouden van ontwikkelingen binnen de website over nieuwe en verwijderde pagina ́s en actuele content. Daarnaast geeft Google Webmastertools interessante tips en inzichten over de indexatie, foutmeldingen, verbeterpunten en het aantal links naar uw website.

Html HyperText Markup Language. Dit is de algemene programmeertaal waarin veel websites geprogrammeerd worden.

http HyperText Transfer Protocol. Deze afkorting staat voor het systeem waarop alle webpagina’s werken.

Interactie ontwerp Het interactie ontwerp beschrijft en laat vooral zien hoe de interactie tussen de bezoeker en de website, webshop, applicatie zal zijn. Hoe werkt de navigatie? Hoe wordt de content gepresenteerd? Hoe worden (complexe) primaire bezoekerstaken uitgevoerd? Hoe worden de doelen gerealiseerd? Kortom: wat staat waar, hoe werkt dat en

teksten, navigatie en functionaliteit passen zich aan naar het schermformaat waarmee de website wordt bekeken.

ROI Return On Investment. De mate en of snelheid waarmee een geïnvesteerd bedrag wordt terugverdiend.

Search Engine Marketing (SEM) Ook bekend als zoekmachinemarketing, dit is een specialisme dat websites en webpagina’s vindbaar maakt bij zoekmachines als Google met als doel deze zo hoog mogelijk te positioneren op een pagina met relevante zoekresultaten. Vind- en zichtbaarheid in zoekmachines is van doorslaggevend belang voor het rendement van een website, webshop of applicatie. Daarbij kan het gaan om betaalde (SEA) en onbetaalde (SEO) resultaten.

Search Engine Optimization (SEO) Bij Search Engine Optimization (SEO) draait het om de zogenaamde organische zoekresultaten. Dit zijn de gratis resultaten van een zoekmachine. Om op dit front goed te scoren, zijn drie componenten van belang:

  1. Techniek (zuiverheid van technische structuur, opbouw HTML en diverse technische aspecten.)
  2. Content (kwaliteit en kwantiteit van aanwezige content, aanwezige zoekwoorden en beelden.)
  3. Populariteit (relevante links (verwijzingen, tweets, likes) van en naar uw website, webshop, applicatie.)

Search Engine Advertising (SEA) Ook bekend als zoekmachine adverteren, oftewel het tegen betaling plaatsen van advertenties boven en naast de natuurlijke zoekresultaten. Bij Search Engine Advertising kunnen 3 doelstellingen worden onderscheiden.

  1. Zoveel mogelijk vertoningen (bereik) genereren.
  2. Zoveel mogelijk kliks realiseren.
  3. Zoveel mogelijk conversies realiseren.

Social media Social media zijn online platformen waarbij de gebruikers verantwoordelijk zijn voor de inhoud. Daarnaast is er sprake van interactie en dialoog tussen de bezoekers onderling; ze wisselen zogenaamde user generated (zelf gemaakte) content uit. Doordat social media alsmaar terrein winnen, in combinatie met nieuwe – veelal mobiele – technologieën, verandert het internet steeds meer in een ‘consumer driven’ omgeving. Rasechte voorbeelden van social media zijn weblogs, forums, tools en sociale netwerken zoals Hyves, Facebook, LinkedIn, en Twitter. Andere voorbeelden van succesvolle social media zijn Wikipedia, YouTube en Zoover.

Vertoningsaandeel Het vertoningsaandeel is een statistiek binnen Google AdWords. Hiervoor worden de vertoningen van al je advertenties berekend als percentage van alle beschikbare vertoningen in de markt waarop je je richt. Deze statistiek is beschikbaar op het campagne- en accountniveau voor zoeken.

UBR Unique Buying Reasons is een mooier en meer klantgerichte term voor de traditionele USP (unique selling point).

URL Uniform Resource Locator. Het wereldadres waarop documenten en andere bronnen te vinden zijn op het Internet.

Web 1. De eerste fase van het internet wordt beschouwd als het web van documenten.

Web 2. Web 2 draait om de volgende fase van internet waarbij sprake is van tweerichtingsverkeer i.p. eenrichtingsverkeer. In plaats van dat websites enkel informatie verschaffen wordt interactie aangegaan met gebruikers. Het gaat dan voornamelijk om (sociale) interactie die via het web op een interactieve en slimme manier wordt ontsloten en gestimuleerd.

Web 3. Web 3 is een term welke duidt op de trend waarbij internettoepassingen steeds meer op elkaar zijn afgestemd, kunnen samengaan of geïntegreerd kunnen worden.

Web Analytics Alle activiteiten rondom het meten, verzamelen, analyseren, interpreteren en rapporteren van gebruikersdata van websites of webshops met als doel de ervaring, het gebruik of het resultaat te optimaliseren.

Webdevelopment Dit zijn alle werkzaamheden en technieken voor het ontwikkelen van websites, webshops en webapplicaties.

Was dit document nuttig?

Social Media Termen

Vak: Marketing-communicatie (AVA-ABC-044)

25 Documenten
Studenten deelden 25 documenten in dit vak

Universiteit: Avans Hogeschool

Was dit document nuttig?
Affiliate marketing
Deze vorm van online marketing laat zich het best beschrijven als ‘dienst-wederdienst’. Dit betekent dat derden
partijen jouw product of dienst promoten (denk aan partners of andere websites of eigenaren van nieuwsbrieflijsten
of twitter volgers). Er onstaat hierdoor een win-win situate voor beiden partijen door te betalen voor resultaat waar
door de aanbieder (advertiser) van het product de klanten krijgen en de affiliate (publisher) een percentage voor zijn
verdiensten door de behaalde omzet. Vaak wordt gebruik gemaakt van een affiliate network op zijn beurt ook een
deel van de vergoeding opeist.
Backlinks
Backlinks zijn inkomende links van andere website’s. Het aantal inkomende links of verwijzingen zijn een graad-
meter voor de populariteit van een website welke weer van belang is voor de vindbaarheid van een website in
zoekmachines als Google. Andere benamingen zijn ook wel incoming links, inbound links, inlinks, en inward links.
Big Data
Ongeveer 80% van alle beschikbare (digitale) data blijft onbenut. Big Data is de term die staat voor het analyseren
van enorme hoeveelheden data in hun samenhang.
CMS
CMS staat voor Content Management Systeem. Dit is een systeem wat het mogelijk maakt om een website,
webshop of applicatie eenvoudig te beheren zonder technische kennis van het bouwen van een website. Binnen de
wereld van CMS systemen bestaan feitelijk 2 stromen:
1. Open source:
- Dit wil zeggen dat de bron(code) van het CMS systeem vrij toegankelijk en uit te breiden is.
- Als website eigenaar ben je minder afhankelijk in de keuze van je webbouwer omdat meerdere bouwers ermee
kunnen werken.
- Een open source CMS bevat veel standaard functionaliteit die (vaak) niet gebruikt worden
- Een open source CMS is minder eenvoudig uit te breiden met op maat gemaakte functionaliteit
2. Closed source:
- Dit wil zeggen dat de bron(code) van het CMS systeem gesloten is en enkel toegankelijk is door de ontwikkelaar
van het CMS
- Als website eigenaar ben je afhankelijk van de ontwikkelaar.
- Een closed source CMS is geheel naar eigen inzicht en wensen in te richten en uit te breiden.
Compatibiliteit
Als internetgebruiker kun je verschillende browserinstellingen gebruiken zoals afwijkende programma’s, versies,
kleurinstellingen en resolutie. De compatibiliteit van een pagina laat zien of deze optimaal zichtbaar is met deze
verschillende instellingen. In de online wereld worden websites geoptimaliseerd en getest op basis van cross-device
(apparaten: pc, mac, tablet, ipad, smartphone etc.) en cross-browser (internet explorer, firefox, safari, chrome,
opera).
Conversie
Een conversie duidt op het behalen van een bepaald doel op de website. Meestal gaat het om het verzamelen van
gegevens van nieuwe of bestaande bezoekers (klanten). Iedere bezoeker bevindt zich echter in een andere fase
en/of heeft een andere behoefte en dient dus op een andere manier ‘verleidt’ te worden om gegevens achter te laten
binnen de website.
Conversieoptimalisatie
Alle werkzaamheden gericht op optimaliseren van het conversieratio, zowel vanuit kwantitatief als kwalitatief
karakter.
Conversieratio
De verhouding tussen het aantal keren dat een website is bezocht en het aantal keren dat dit tot het gewenste
resultaat heeft geleidt.
Content Marketing
Content marketing is het geheel aan activiteiten wat erop is gericht om (nieuwe) bezoekers of klanten te binden met
waardevolle en/of relevante content. Door deze content te ontwerpen, ontwikkelen, publiceren én te delen probeer je
op een natuurlijke wijze in contact te komen met je doelgroep.
Cookies
Kleine tekstbestanden die soms meegezonden worden bij het ophalen van een webpagina. Vaak zijn cookies
bedoeld om gebruikers te herkennen / identificeren. Cookies worden bij webshops ook gebruikt om
herhalingsaankopen te kunnen meten maar ook om de conversie van bijvoorbeeld een AdWords
advertentiecampagne te meten.
CPA
Cost Per Acquisition, ook wel Cost Per Action genoemd. Dit zijn de kosten welke gemoeid zijn met het behalen van