Dit is een Premium document. Sommige documenten op Studeersnel zijn Premium. Upgrade naar Premium om toegang te krijgen.
Was dit document nuttig?
Dit is een Premium document. Sommige documenten op Studeersnel zijn Premium. Upgrade naar Premium om toegang te krijgen.
Oefententamen sociale psychologie
Vak: Sociale psychologie (200300157)
176 Documenten
Studenten deelden 176 documenten in dit vak
Universiteit: Universiteit Utrecht
Was dit document nuttig?
Dit is een preview
Wil je onbeperkt toegang? Word Premium en krijg toegang tot alle 8 pagina's
Toegang tot alle documenten
Onbeperkt downloaden
Hogere cijfers halen
Ben je al Premium?
Voorbeeldtentamenvragen (goede antwoorden vind je onderaan deze file)
1. Hoe verschillen sociaal psychologen van filosofen, literaire schrijvers, en politici in hun
beschouwingen over hoe de mens in elkaar zit? Sociaal psychologen:
a. zijn het zelden met elkaar eens
b. negeren de rol van het menselijk bewustzijn
c. gebruiken wetenschap om hun hypotheses over de sociale wereld te toetsen
d. vertrouwen voornamelijk op hun inzicht in de menselijke natuur
2. Volgens het boek van Aronson e.a. is een belangrijk bezwaar tegen het teveel gebruik
maken van het "alledaagse verstand" ("common sense") dat:
a. het onmogelijk is om overeenstemming te krijgen over wat het alledaagse verstand
inhoudt
b. het alledaagse verstand vaak een foute of te eenvoudige stand van zaken weergeeft
c. het alledaagse verstand van geen enkel nut is voor sociaal psychologen
d. journalisten en anderen die van het alledaagse verstand gebruik maken hopeloos
gebiased zijn
3. Ap eet alleen maar repen met veel granen en vezels, en eet geen chocoladerepen, ook al
bevatten granenrepen gewoonlijk 50% meer vet en 15% meer zout dan chocoladerepen.
Volgens een sociale cognitie-benadering komt dit omdat Ap:
a. gemotiveerd is om zichzelf als een gezonde persoon te zien
b. gemotiveerd is om zijn vrienden te overtuigen dat hij een gezonde persoon is
c. nagelaten heeft om alle relevante voedingsfeiten over de verschillende repen uit te
zoeken
d. zichzelf moet rechtvaardigen omdat hij meer voor granen- dan voor chocoladerepen
moet betalen
4. Waarom gebruiken we schema's?
a. We worden ermee geboren
b. Schema's worden tijdens onze kindertijd en ons opgroeien aangeleerd
c. Zonder schema's zou de wereld moeilijk te verklaren zijn en onbegrijpelijk zijn
d. Schema's zorgen ervoor dat we de wereld op een accurate wijze kunnen interpreteren
5. In onderzoek van Higgins, Rholes en Jones (1977) werd proefpersonen gevraagd het woord
"roekeloos" of het woord "avontuurlijk" te onthouden. Vervolgens lazen proefpersonen een
ambigu verhaal over een stimuluspersoon Donald. In dat verhaal werd Donald afgeschilderd
als iemand die in zijn vrije tijd een aantal gedragingen vertoont die tot ernstige ongelukken
hadden kunnen leiden. Het onderwerp van dit onderzoek was:
a. priming
b. attribution formation
c. representativeness
d. counterfactual thinking
6. Self-fulfilling prophecies zijn vaak het gevolg van:
a. weloverwogen pogingen om schema's te gebruiken
b. de niet-intentionele en onbewuste invloed van schema's
c. weloverwogen pogingen om anderen op een niet-bevooroordeelde manier tegemoet te
treden
Waarom is deze pagina onscherp?
Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.
Waarom is deze pagina onscherp?
Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.