Meteen naar document

Verplichte opgaven, vragen en antwoorden

Vak

Geschiedenis van het economisch denken (MAN-BCU302)

155 Documenten
Studenten deelden 155 documenten in dit vak
Geüpload door:
Anonieme student
Dit document is geüpload door een student, net als jij, die anoniem wil blijven.
Universiteit van Amsterdam

Reacties

inloggen of registreren om een reactie te plaatsen.

Preview tekst

CHAPTER 1

INTRODUCTION

  1. Historically, four mechanisms have been used to mediate the problem of scarcity. What are these four methods? Do they all fall under the purview of economics?

  2. Brute force - die bestond in een aantal vroegere samenlevingen en wordt nog steeds gebruikt.

  3. Traditie - wordt een grote nadruk gelegd op het verleden bij de manieren van toewijzing van middelen.

  4. Autoriteit - in de instellingen van de overheid en de kerk.

  5. De markt – deze in de loop van de tijd ontwikkeld beginnend in West-Europa door het feodalisme en ontwikkeld tot een industriële markt. Deze mechanismen vallen onder de bevoegdheid van de economie om dat zich primair focussen op hoe je om moet gaan met schaarste problemen.

  6. Is the division of economics into micro- and macroeconomics a natural division? Which should one study first? Why? Ja het is een natural vision sinds ze zich op andere dingen richten en op verschillende manieren kijken naar problemen rondom schaarste. Micro economie houdt zich bezig met allocatie en distributie, macro economie houdt zich bezig met stabiliteit en groei. Het is niet duidelijk welke je als eerste moet bestuderen. Sommige beweren dat je eerst micro-economie moet bestuderen, je analyseert dan eerst het individuele voordat je de hele maatschappij analyseert.

  7. Some people argue that one should study the history of thought because it is interesting in its own right. Others argue that it should be studied because it sheds light on the present. Which of the arguments is correct? Are they incompatible? Beide argumenten zijn correct en kunnen naast elkaar bestaan.

  8. What is the difference between a relativist and an absolutist approach to the history of economic thought? Een relativistische benadering richt zich op historische, economische, sociologische en politieke krachten die mensen ertoe bracht om bepaalde economische vraagstukken te onderzoeken, en hiermee een nieuwe theorie kunnen ontwikkelen. Zij zien de geschiedenis als belangrijk. Een absolutistische benadering benadruk interne krachten en ziet de voortgang van een theorie niet alleen maar gegeven de historische omstandigheden maar deze hangt ook af van de ontdekking en uitleg van onopgeloste problemen. Het is progressief, nieuwe theorieën zijn over het algemeen beter dan oudere theorieën.

  9. Discuss how heterodox economists play an important role in the evolution of economic theory. Heterodoxe economen bekijken en mainstream en houden het eerlijk door te wijzen op tekortkomingen en inconsistenties. Wat eerste heterodox is kan later worden opgenomen in de mainstream economie.

  10. Why is it important to study some of the ideas of heterodox economists as well as those of orthodox theorists? (This is a good question to answer again after you have read all the chapters.). Het is belangrijk om onderzoek naar een aantal ideeen van de heterodoxe economen te doen want heterodoxe economen hebben vaak een bredere kijk en hebben duidelijke vragen over wat de mainstream doet. Op de lange termijn is dit ook belangrijk want deze bredere kijk geeft inzicht in hoe een waarom een theorie veranderd.

  11. The authors of this book admit having a bias toward interest in the history of thought as a means to gain better understanding of recent thought. How might that have influenced their treatment of H. Gossen? Vanuit een puur historisch perspectief, Gossen’s bijdrage aan de economische literatuur met betrekking tot verplaatsing van de relatieve prijzen gebaseerd op marginaal nut of de vraag is zeer belangrijk omdat hij hier veel eerder mee kwam dan andere. Maar zijn prestaties komen niet terug in dit boek vanwege zijn relatieve onbekendheid. Zijn ideeën zijn in de toekomst namelijk niet heel invloedrijk gebleken.

  12. Histories of ideas must be selective. Write an essay about some of the issues of

selection that must be faced by people writing a history of economic thought. Selectie is belangrijk in een werk over de geschiedenis van het denken. Eerste selectie beïnvloed door vooroordelen van de auteur, vooroordelen en waarde-systemen. Dit is geen groot probleem wanneer de auteur gewetensvol en diepgaand is. Andere ideeen met betrekking tot selectie is de weg die gevolgd wordt bij het schrijve van een boek, waar school zich op concentreren, waar economen krediet voor geven, het uitwerken van standpunten en waar minder krediet voor wordt gegeven. Een overschat idee is de consistentie. Welke ‘weg’ er ook gevolgd wordt, het is belangrijk dat deze wordt uitgevoerd tot het einde van je werk. Ten slotte is het belangrijkste idee van de selectie is het ‘wieden’ uit een berg kennis, de belangrijke dingen eruit selecteren.

  1. Distinguish between positive economics, normative economics, and economics as an art. Positieve economie bekijkt de krachten de de economie sturen en stelt vragen zoals: hoe werkt de ecnomie? Wat zijn de krachten die bepalend zijn voor de verdeling van de economie? Economie bekijkt hoe dingen werkelijk zijn, economie wordt dan bestudeerd als een soort wetenschap. Normatieve economie probeert waardeoordelen gebaseerd op waarnemingen. Het vragen wat er zou moeten zijn, niet perse wat er is. Het wordt als filosofisch gezien, het integreren van de economie met de ethiek. De kunst van de economie heeft betrekking op vragen over het beleid. Er wordt hierbij gebruik gemaakt van positieve en normatieve economie. Positieve economie maakt gebruik van een formele en abstracte methodologie, terwijl de kunst van de economie maakt gebruik van een meer informele methodologie, zij is van mening dat andere factoren zoals politiek en maatschappelijke krachten ook meegenomen moeten worden.

1 0. What are some of the benefits to be gained by studying the history of economic thought? Door de geschiedenis te bestuderen leer je van fouten die in het verleden zijn gemaakt en wordt daardoor misschien onze eigen feilbaarheid erkent. De student kan ook veel waardevolle dingen uit de praktijk leren zoals het gebruik van theoretische en logische vaardigheden. Tenslotte kan het bestuderen van oude ideeën ervoor zorgen dat er sneller nieuwe ideeën geproduceerd worden.

CHAPTER 2 EARLY PRECLASSICAL ECONOMIC THOUGHT

  1. Why might studying Guan Zhong be more relevant than studying Adam Smith for a modern Chinese economist? China is bezig met het transformeren van een gecontroleerde en gecommandeerde economie naar een socialistische markt economie. Het Westen heeft een klein beetje ervaring met hoe de socialistische markt economie werkt. Guan Zhong schreef voornamelijk over het gebruik van markten in staat of controle van de bevolking. Omdat het gebaseerd is op de chinese cultuur, en heeft het belangrijke inzichten in de markten is het relevanter om Guan Zhong te bestuderen.

  2. What is the meaning of the assertion that neither the Greeks nor the scholastics understood the full meaning and the implications of scarcity? Het feit dat beide weinig afweten van schaarste komt doordat beide nonmarket-allocating mechanism onderzochten. I would say that the lack of comprehension on the part of the Greeks and the Scholastics when assessing the concept of scarcity stems from the fact that both groups examined nonmarket-allocating mechanisms. Ze slaagden er niet in om schaarste te onderzoeken voor de economische inhoud, ze zagen schaarste eerder als een toestand die de kwaliteit van leven zal beïnvloeden. Ze vonden dat schaarste werd geregeld via de morele discipline, terwlijl ze negeerden dat schaarste misschien wordt veroorzaakt door economische problemen zoals onjuiste toewijzing van middelen of prijsfluctuaties.

  3. Explain the difference between the use of tradition, authority, and a market system as allocators of scarce resources. Wanneer je middelen toekent met betrekking tot traditie of autoriteit, worden eisen van de consument genegeerd. In deze situatie wordt een goed niet geproduceerd door de vraag van de consument maar alleen omdat zij aan tradities voldoet of de wensen van de staat.

een normatief probleem is, is het moeilijk om te beslissen wat de juiste manier is om de prijs te bepalen, het kan afhankelijk zijn van de arbeidskosten, utiliteit of de productiekosten.

  1. Explain the evolving concept of usury and show how this idea is still used in our society. The concept of usury was closely related to the just price. While usury is now defined as taking an excessive rate of interest the biblical and Aristotelian concept of usury meant taking any interest. Usury was condemned because money was not productive in and of itself. The Bible maintains that allowing usury would allow the strong to take control of the weak. This was again a normative issue. Today, we still use the idea of usury, defined as an excessive rate of interest, in society. It is no longer a purely normative concept. An excessive rate of interest will tend to stifle investment and output growth. It can also be seen as an ethical issue, if, in the pursuit of equity, we demand that the poor face a lower rate of interest than the wealthy, or corporations. Under such an understanding, charging corporations the prime rate while charging individuals (especially poor individuals) a higher rate would be usury.

CHAPTER 3

MERCANTILISM, PHYSIOCRACY, AND OTHER PRECURSORS OF CLASSICAL

ECONOMIC THOUGHT

  1. Explain the economic ideas of the mercantilists. Mercantilisten zijn er mee bezig om hun landen economisch sterker te maken. Ze vinden dat de welvaart van een land wordt bepaald door de hoeveelheid die een land produceert en hoe groot de export is in plaats van de hoeveelheid consumptie van een land. In mercantilistische landen wordt er meer geëxporteerd dan geïmporteerd, hierdoor verbeterd hun welvaart en macht. Lonen moeten laag zijn om consumptie te ontmoedigen en om er voor te zorgen dat arbeiders meer werken dan ze normaal zouden doen zodat de output wordt vergroot. Welvaart moet worden gemeten in edelmetalen en er moet altijd een positieve handelsbalans zijn. Verder moet je ervan uit gaan dat de welvaart fixed is.

  2. Some writers are neither mercantilist or classical but somewhere in between. Write an essay explaining the notion of a liberal mercantilist and illustrate by example. David Hume is een voorbeeld van een liberaal mercantilist. Mercantilisten zeggen dat veranderingen in het aanbod van geld de reële output kan beïnvloeden. De klassieke zeggen de reële output niet afhankelijk is van de hoeveelheid geld maar van real forces zoals het aanbod van werk, natural resources, kapitaalgoederen en institutionele structuur. Veranderingen in het geld aanbod veranderen alleen het niveau van de prijzen. Een liberaal mercantilist gelooft dat het absolute niveau van geld in een land geen invloed heeft op de reële output, een geleidelijke stijging van het geld aanbod zorgt voor een stijging van de output. Een liberaal mercantilist volgt de hoofd ideeën van het mercantilisme maar weerlegt sommige belangrijke ideeën over de economie zoals de positieve handelsbalans.

  3. Explain the economic ideas of the physiocrats. Fysiocraten zijn ontstaan in de 18e eeuw in Frankrijk. F. Quesnay is de intellectuele vader. Fysiocraten geloven dat de natuurlijke wetten de economie controleren. Alleen productiviteit van landbouw creëert een surplus, je kunt alleen winst behalen uit land. Wat wordt er fysiek geproduceerd, het moet meer opleveren dan er wordt ingestoken. Bij landbouw gaat dat vanzelf: kapt een boom 20 jaar later is er een nieuwe boom. Je er een stoel van maken maar dat kost mankracht. Ze zijn voor laissez-faire, de natural law zal alles goed regelen. Ze zijn voor export want dit verhoogt de hoeveelheid productie landbouw, belasting allen over land.

  4. The assumption that total wealth in the world is fixed had important consequences for the analysis of both the mercantilists and the scholastics. Explain. Scholaticisten en mercantilisten gaan ervan uit dat de totale welvaart in de wereld fixed is. Dit heeft grote gevolgen voor de manier waarop ze de economie bestuderen. Ze denken dat de grootte van de appeltaart vast staat, en onderzoeken niet hoe je de taart kan laten groeien. De scholaticisten waren vooral bezig met de ethiek en religieuze aspecten van de economie. Terwijl de mercantilisten beleid opstelde wat veel meer rekening hield met de fixed totale welvaart. Zij bedachte dat als de een winst maakt, de ander verlies. Daarom

vonden ze het heel belangrijk om een positieve handelsbalans te hebben.

  1. Explain why the goal of a society, production or consumption, has important implications for the analysis of policy. Het doel van de maatschappij was volgens de mercantilisten produceren en niet consumeren, klassieke economen vinden het precies andersom. Mercantilisten wilden de totale welvaart verhogen door de productie te verhogen, meer export, en een lage domestic consumptie. Er wordt dus gestreefd naar armoede voor vele, hier kan dus ook het beleid van de overheid op worden aangepast. Bijvoorbeeld ook kinderen laten werken. Armoede van het individu verbeterd de welvaart van een land. Zo zie je wat voor invloed een economische theorie kan hebben op de welvaart van het individu.

  2. Write an essay explaining the economic policies of the mercantilists and relate this to your knowledge of the American colonies and English rule. Mercantilisten vonden dat internationale handel zorgde voor een verhoging van de welvaart van een land aangezien de totale welvaart vast staat. Dus de handelsbalans positief houden is heel belangrijk. Daarom is het belangrijk voor de Engelse om kolonies te hebben, want hoe meer kolonies hoe meer geld.

  3. Contrast and compare the mercantilist and scholastic approaches to analysing an economy. Scholaticisme schreef over de economie zodat het religieuze aspect ook duidelijk werd. Schrijvers zoals Aquinas probeerde mensen duidelijk te maken dat het Europese systeem met onder andere privé bezit niet in strijd was met de bijbel. Scholaticisten bekeken de economie vanuit een moreel en ethisch standpunt. Ze hielden zich er niet mee bezig waarom de prijs van de brood X is. Mercantilisten waren de eerste die hier Anders tegenaan keken en vonden de economie moest worden bekeken zoals in de fysieke wereld. Mercantilisten begonnen met het analyseren van de verbanden tussen economie en de handelsbalans, lonen, prijzen en de hoeveelheid geld.

  4. Write an essay on the pros and cons of an advocacy group’s (e. the mercantilists) producing an objective analysis of the economy. First of all, we can hardly expect the economic analysis of an advocacy group (e. the mercantilists) to be objective. If for some strange reason their analysis is objective, like any other objective analysis, it would be most welcome. Of course, objective analysis of the economy by the mercantilists might call for nonmercantilist solutions to particular problems of the economy, which mercantilists would not like, and would try to obstruct. On the whole, if one is truly objective and not driven by insular private interests, it would lead one to abandon a bulk of the mercantilist proposals (I do not include the neomercantilists in this answer). A benefit of mercantilist analysis is their focus on particular rather than general issues which is important because particular issues may be easier to deal with.

  5. Explain how the use of statistical data might be crucial in establishing knowledge in any scientific discipline. Statistiek is niet altijd belangrijk geweest om een wetenschap de begrijpen. Na de renaissance vinden ze dat een theorie kan worden support door statistiek. Tegenwoordig wordt er geen een theorie geaccepteerd zonder statistische onderbouwing. William Petty was de voorvader van deze manier van analyseren in de economie. Deze verandering van woorden naar nummers, heeft er voor gezorgd dat economie overal te begrijpen is.

  6. Write an essay on the importance to the development of economic thought of the recognition of the inter relatedness of economic activity and how a price system coordinates individual activities. The importance to the development of economic thought of the recognition of the inter relatedness of economic activity cannot be underestimated. By creating a basic system to look at the inter-relationships of an economy, the physiocrats pioneered modern economic logic. One of the first concepts studied in an introductory economics class is the flow chart with households, businesses and the government. This is done because our economy is totally interrelated, and it is important for students to get some idea of how these relationships work. And, maybe more importantly, that students appreciate the fact

gediend. Mercantilisten vonden sterke overheidsinterventie en controle van de handel belangrijk. Zij geloofden dat verstandige wetgeving de economie kan verbeteren. Smith vond dat de overheid moest zorgen voor goederen die niet door de private markt worden gemaakt zoals wegen, scholen en defentie. Verder moest de overheid ook zorgen voor een beleid omtrent internationale handel zodat de binnenlandse industrieën worden beschermd.

  1. Explain how the former Soviet Union was mercantilist rather than Smithian. In de voormalige Sovjet-Unie was de markt sterk gereguleerd door de overheid, er was veel overheidsbemoeienis en weinig prive bezit. Dit is meer mercantilistisch want Smith streefde juist naar weinig overheidsbemoeienis en was een voorstander van privé bezit. Lenin was de politieke leider die zijn ideeen baseerde op Karl Marx

  2. List Adam Smith’s qualifications of his laissez fair policy (reasons for government intervention in the society) and then give your own views on the proper role of the government in society. Adam Smith bepleitte overheidsinterventie in de economie voor de volgende gevallen:

    1. Internationale handel kan worden geregeld dmv tarieven en hiermee kunnnen de binnenlandse industrieën worden beschermd.
    2. Trade regulation is nodig wanneer de nationale defensie kan worden verzwakt door internationale handel.
    3. Overheid moet zorgen voor goederen met een grote sociale bijdrage zoals nationale defensie, scholen en wegen aangezien deze goederen niet worden aangeboden door ondernemers.
  3. The success of Smith is explained by the fact his theories rationalized the activities of the rising capitalist class. Write an essay that supports or refutes this statement. A quick reading of this topic encourages one to either support or criticize Smith’s attempt to rationalize and defend the actions of capitalists. His theories concerning national wealth inevitably depend upon capital accumulation resulting singularly from the actions of capitalists and these ideas invite volumes of debate alone. However, such a discussion would appear academic and pedestrian compared to the real question of why Smith’s approach succeeded. Determining the truth of something accepted for generations presents a dead exercise except to theoreticians. We should concentrate on why his theories were accepted. In simplest terms, Smith’s theories implicitly defended the actions of a new class who controlled vast sums of money and who were gaining increasing influence in society. None should find it surprising that these capitalists would invest in the beneficial advertising that Smith provided. How did they garner support for his theories? Using sheer financial strength, they could directly affect the public through assets like publishing houses and politicians. Indirectly and maybe unknowingly, the capitalists converted academia as well to Smithsonian ideals. Despite claims of independence from the tethers of ‘common thought’, the academic world almost always sails with the winds produced by money in place of tacking against them with no funding. Whether Smith’s arguments about capital accumulation were correct or not is irrelevant. He succeeded because he proposed his ideas at the right time for them to flourish. In contrast, the heretic Galileo sided with the correct faction in the helioethnocentric debate about the solar system, but unfortunately chose the Inquisition to make this news public. Smith’s theories had many merits and his contributions to economics have been immense, but one can find no more compelling reason for his success than the support undoubtedly afforded to him by those with power, the capitalists.

  4. If there is learning by doing, why is it unclear who ultimately will have the comparative advantage? What implications does this have for the argument for free trade? wanneer er sprake is van leren door het te doen, zal het comparatieven voordeel door de tijd heen veranderen, je kunt dus eigenlijk nooit zeggen wie het comparatieven voordeel heeft.

Elke tijd is dus anders, want vandaag top kan zijn kan morgen een flop zijn. Wanneer er sprake is van vrije handel weet je dan ook nooit wie het comparatieve voordeel heeft, dat kan per dag verschillen. Dit maakt de vrije handel ingewikkelder en risicovoller.

  1. Explain Smith’s views of why the rate of profit will fall as capitalism grows older. Smith heeft hiervoor drie redenen:

    1. kapitaal accumulatie zal zorgen voor meer competitie van kapitalisten om arbeid. Hierdoor zullen de lonen stijgen, hogere kosten dus minder winst.
    2. Door de steeds stijgende productie zal er overproductie ontstaan waardoor de prijzen dalen en dus de winsten.
    3. Sinds Smith geloofde dat beperkte investeringsmogelijkheden bestond, concurrentie voor van deze schaarse 'goederen' door het maximaliseren van kapitalisten zal leiden tot hogere investeringskosten en verminderde winst.
  2. What do you think is the relationship between a person’s well-being and his/her possession and consumption of economic goods? Is it possible for an individual as well as society to be better off with fewer goods? Does your answer depend upon where you are in the present distribution of income? The relationship between goods and welfare inevitably varies fore each individual. However, perhaps a general statement is applicable. I submit that a person’s well-being increases through the possession of any economic good which enables him/her to spend more time or effort in those activities he/she finds pleasurable or rewarding. Similarly, well-being is enhanced upon consumption of goods the person finds pleasurable or rewarding. In this broad definition, one must realize that each individual may harbor different conceptions of ‘pleasurable’ or ‘rewarding’ activities. Each may desire different goods and some may have desires left unfilled by existing products. Therefore, a large and growing number of goods will help ensure the highest possible level of well-being for the maximum number of people. This is my opinion. Some may hold otherwise. From a societal context, however, one must acknowledge also that desires of individuals may conflict or bring harm to others. This necessitates a limited amount of government control over economic goods production, procurement, and distribution in order to ensure a ‘fair’ increase in welfare for the maximum amount of people, rather than only a maximum increase in the welfare of few people. My answer, of course, is jaded by my own economic status. As a middle-class twenty two year old with excellent credentials and enough personal ambition to make Marx roll over in his grave, I plan on going only up the ladder from here. In fact, I considered arguing for an economy with no government intervention at all since I know I could maximize my welfare in such a system. Unfortunately, I realized my gains might lead to a lower level of welfare for others and my Catholic upbringing vetoed that idea. My greed is sufficient, however, to have me balk at absolute equality so I suggested limited government intervention to help out the little guy, yet still allow room for the building of my empire.

CHAPTER 5

RICARDO AND MALTHUS

  1. Explain and critically evaluate Malthus’s population theory. Volgens Malthus zijn bevolkings theorie zal de bevolking harder groeien dat het voedsel aanbod. Hij gaat er namelijk vanuit dat wanneer er geen stop op de bevolkingsgroei zit deze geometrisch zal groeien terwijl het voedselaanbod aritmetisch groeit, resultaat zal honger en armoede zijn. Zijn theorie faalde doordat het geboorte aantal niet zo groeide als hij voorspelde en er sprake was van technologische vooruitgang. Zijn theorie was alleen geldig in landen waar minder ontwikkeling, ziektes armoede en oorlog was.

  2. Contrast and compare Ricardo’s and Smith’s methodologies. Smith’s methodologie combineerde een deductieve theorie met historisch materiaal. Zijn theorie had misschien weinig nauwkeurigheid en elegantie maar zijn manier om naar de economie te kijken en zijn manier om historische voorbeelden te gebruiken in zijn analyse zijn ongeëvenaard. Ricordo’s methode abstraheerde

kant terwijl Malthus zich ook bezig hield met de vraag kant. Malthus weerlegde de theorie van Ricardo niet maar deed een stap naar achter van het theoretische model en bekeek de relatie met de echte wereld.

  1. Some historians hold that economic theory can be explained as an intellectual reaction to problems of the times. Use this thesis to explain Malthus’s and Ricardo’s contributions to economic thought. In de tijd dat Malthus en Ricardo hun economische theorie beargumenteerde was er in Engeland sprake van een dalend voedselaanbod en verdeling van de inkomsten. Ricardo zag het probleem van de graantarieven voor de internationale handel en bedacht een model dat de verdeling van inkomsten uitlegde. Malthus concentreerde zich op het voedselaanbod en de bevolkingsgroei.

  2. Labor has always been concerned about being replaced by machines. Why do firms introduce labor-saving machinery? Do you thing the introduction of labor-saving machinery is beneficial to society? Bedrijven introduceerde arbeid besparende machines om hun winsten te verhogen. Op de korte termijn zullen machines zorgen voor werkeloosheid. Mensen worden vervangen door machines. Op de lange termijn zullen machines zorgen voor een lagere prijs van goederen en zal de consument beter af zijn.

CHAPTER 6

J. MILL AND THE DECLINE OF CLASSICAL ECONOMICS

  1. Write an essay about the divergent influences on J. Mill and how they produced his eclectic views on economic theory and policy. J. Mill was a thinker influenced by many different people. This undoubtedly led to his eclectic views upon certain subjects related to economics, which were incorporated into broader social issues as well. His adversity to the pessimistic views forwarded by his father and Ricardo led him toward a guarded optimism that contemplated the development of a “good” society. Another influence was Jeremy Bentham, who was followed by a group known as philosophical radicals or utilitarians. These views, which were based on the premise of people being motivated by the desire to maximize pleasure and minimize pain, led Mill to consider theories that incorporated political, economic and social reform. By doing so, Mill was able propose economic theories which were broad based. Related to these ideas were those of Comte and Harriet Taylor, who also influenced Mill to examine the social aspects of economic policy. Finally, another influence was Adam Smith, from whom Mill established a need to consider economic theory as it relates to policy.

  2. Explain the problems encountered by Ricardian economics in the period from 1820 to

  3. Er waren veel verschillende problemen in die tijd. Als eerste was er een belangrijk verschil ontdekt tussen de Ricardiaanse doctrine en de empirische bewijzen die zijn verzameld over de Engelse economie. Het belangrijkste bewijs is de breakdown van de Malthusiaanse bevolkingstheorie. Door technologische ontwikkelingen was deze theorie niet meer geldig. Ricardo assumptie van populatiegroei van Malthus. De inkomens stegen en door technologische ontwikkeling stijgende landbouwproductie. 2de Economie werd steeds professioneler en kritischer op ontvangen doctrines. Socialisten en humanisten begonnen steeds kritischer te worden op de free market en kapitalisme die Ricardo support.

  4. Critically evaluate Senior’s views on the proper method for economics. Senior vond dat economen wetenschappelijk moeten zijn en stimuleerde dus de positieve economie. Economen moeten voorspellen wat de gevolgen zijn van verschillende economische acties. Maar ze moeten geen waarde oordelen hebben over de handelswijze van een actie. Senior betoogd dat economen dingen moeten vermelden zoals ze zijn en niet zoals ze zouden moeten zijn, verder moet een econoom geen advies geven. Hij vond er je een onderscheid moest maken tussen universele wetten die over de aard van productie gingen en de beginselen van de rijkdom die afhankelijk is van bepaalde gewoonte en instellingen die ten grondslag liggen aan de economie.

  5. Write an essay on J. Mill’s distinction between the laws of production and distribution and give your views on the validity of his distinction.

Laws of production zijn de wetten van de natuur, deze kun je niet veranderen. Laws of distriubution zijn het resultaat van sociale en institutionele regelingen. Wie krijgt welk deel van het inkomen? Belasting heffen bij kapitalisten en dit vervolgens aan andere geven, hierdoor kun je het inkomen herverdelen.

5, How might economics have been different if it followed Charles Babbage rather than Ricardo? Als economen Babbage hadden gevolgd in plaats van Ricardo zouden ze veel meer zijn gericht op meer technologie en een hoger rendament. Daarnaast zouden ze de inductieve beredenering hebben benadrukt in plaats van de deductieve, ze zouden minder op theorie zijn gericht en meer op observatie en redeneringen.

  1. What were J. Mill’s views about competition and private property as causes of social disorder? What are your views? Mill volgde de Smithiaanse traditie en zijn geloof in de voordelen van een competitieve maatschappij. Competitie zou niet verantwoordelijk zijn voor sociale onrust. Hij geloofde dat markten met monopolies, resources would be misallocated. Toch steunde hij de vakbonden om dat machtspositie van arbeid te verbeteren. Mill zag privé-eigendommen ook niet als een oorzaak voor sociale onrust. Er waren inderdaad problemen met de verdeling van privé-eigendommen, wetten zouden deze problemen om moeten lossen en zou moeten zorgen voor een eerlijkere verdeling van de privé-eigendommen, maar hij was streng tegen het communisme. In de tijd na Mill is het duidelijk dat er nog steeds problemen zijn met de herverdeling van privé- eigendommen. De voorstellen van Mill zijn nooit doorgevoerd en daarom is het belangrijk dat er een soort herverdelingssysteem komt dat zorgt voor een eerlijkere verdeling van rijkdommen.

  2. Mill turned the classical notion of a stationary state as a dismal outcome into a utopian vision. Explain. Mill was het eens met Ricardo dat op de lange termijn de winsten zullen afnemen, mill had alleen een andere prognose voor de stationary state voor het individu. Mill erkende een stationaire toestand waarin de rijke alle rijkdommen zullen hamsteren en de armen zullen lijden. hij wilde dit toekomstbeeld laten dienen als een waarschuwing voor een sombere toekomst en bood richtlijnen om dit te voorkomen. Wanneer er een stationaire toekomst zou zijn waarbij het economisch niet slecht maar ook niet goed zal gaan, zou iedereen gelukkig zijn. Want wanneer niemand arm is hoeft ook niemand rijker te zijn.

  3. Write an essay on Mill’s views about women and equality. Do you think the problem of the subjection of women has been solved in the United States? Mill is de eerste vooraanstaande schrijver die het feminisme omarmde. Hij discriminatie van vrouwen als een van de belangrijkste belemmering voor de verbetering van de mens. Maar de vrouw kan niet gelijkwaardig zijn in een maatschappij waar er geen plaats is voor de vrouw om zich te ontwikkelen.

  4. Explain how custom might negate or modify economic predictions based on competitive markets. Concurrentie markten vinden niet altijd plaats in vrije markten zoals in theoritische en abstracte modellen wordt verondersteld. De assumpties zijn niet altijd juist, zoals ook niet iedereen de mogelijkheid heeft om de markt te betreden.

  5. Explain Mill’s theory of value and contrast it with Ricardo’s. Ricardo keek naar de oorzaken van veranderingen relatieve prijzen, terwijl Mill naar de relatieve prijzen zelf keek. Ricardo keek naar de utility dat zij voor de verandering zorgen. Mill keek naar cost of production en ricardo naar cost of labor op lange termijn. Mill onderscheid drie groepen: 1. De vraagcurve, waar er een beperkte aanbod, waardoor er monopoly heerst. 2. Prijs veranderd niet met de hoeveelheid. Prijs wordt bepaald door cost of production. 3. Alle agrarische bedrijven met stijgende MK. Prijs is in meest ineffienctie situatie.

  6. Write an essay on how Mill was able to extend and improve Ricardo’s theory of comparative advantage. Ricardo ging in zijn theorie over internationale handel ervan uit dat landen zich gaan specialiseren in in de productie van een goed waarin deze een comparatief voordeel heeft. Dat betekend dat verschillende landen verschillende goederen produceren tegen lage opportuniteitskosten. Mill was het hier mee eens, maar ging nog een stap verder. Hij ging ervan uit dat de prijzen ongeveer halverwege de twee domestic prijzen ligt. Mill

kapitaalaccumulatie dalen en ontstaat er een depressie. Hierdoor zal de output dalen en de vraag naar labor. Dalen de laborprijzen weer en stijgt de kapitaalacuumalitie weer enz...

  1. It can be argued that modern microeconomic search theory explanations of unemployment are more consistent with Marx’s concept of a reserve army of the unemployed than are neoclassical theories of unemployment. In what sense is this true, and in what sense is it not? In a sense it is true that modern microeconomic search theory explanations of unemployment are more consistent with Marx’s concept of a reserve army of the unemployed than are neoclassical theories of unemployment since the notion that the reserve army prevents wages from rising so that surplus value and profits are eliminated most closely relates to the modern microeconomic search theory. But in a sense, it is not. For example, a Marxist would consider a part-time worker unemployed, whereas, under modern microeconomic search theory they would be considered employed. De neoklassieke beschouwen parttime medewerkers als werkende, terwijl Marx ze ziet als werklozen.

CHAPTER 8 JEVONS, MENGER, AND AUSTRIAN FOUNDATIONS OF MARGINAL ANALYSIS

  1. Menger and Jevons made an error that might be described as the mirror of the error of the classical economists. Describe. Menger en Jevons gingen slechts van de vraagkant uit en namen de aanbodkant niet mee in hun analyses. De klassieke zagen dat de prijzen bepaald werden door de cost of productions, maar hebben de vraag niet meegenomen. Beide zagen de relaties niet tussen vraag en aanbod.

  2. Explain how Jevons used the phrase bygones are forever bygones to criticize the labor theory of value. Jevons attacked the classical theory of value on the grounds that factors of production are price determined and therefore inconsequential in price determination. Bygones are forever bygones refers to costs of production existing only in the past and therefore not affecting current pricing decisions. Market price depends upon the utility the buyer expects to receive.

  3. How does marginal utility explain the diamond-water paradox? Though total utility of water is clearly greater than that of a diamond, its marginal utility may not be greater. Suppose at the margin one is consuming eight units of water and no diamonds. The marginal utility for the ninth unit of water may be less than the utility of the first diamond unit, thereby revealing diamonds to have a greater utility than water at the margin. At that margin diamonds are more valuable than water.

  4. What difference does it make if one can make interpersonal comparisons of utility? Door interpersoonlijke vergelijkingen van het nut kun je kijken wat de mate van het nut is van een goed. Vergelijken van de nut van verschillende personen. Deze resultaten kun je gebruiken voor het welzijn van de economie of public policy.

  5. Are factors of production price-determined or price-determining? What difference does it make? Klassieke zeggen pricedetermining, want factoren van productie bepalen de prijs. Price determined is marginal, want Jevons en Menger hebben geoordeeld dat de waarde van factoren bepaald de prijs bepalen.

  6. Contrast the scope and method of economics according to Jevons, Menger, and Walras. Jevons gebruikte de marginale analyses op huishoudniveau en gebruikte hiervoor statistiek. Menger focusde op huishoud en firm niveau, gebruikte hiervoor abstracte en deductieve modellen. Tot slot Walras die gebruikte voor zijn algemeen evenwichtsmodel wiskunde.

  7. Using Gossen as an example, discuss the criteria one should use in selecting people to

study in a course on the history of ideas (the first to express an idea versus the developer of an idea that influenced subsequent thought). Gossen was misschien de eerste die over marginale utiliteit begon, maar hij was niet echt revolutionair, hij heeft er geen grote veranderingen mee te weeg gebracht. Jevons en Menger daarintegen wel.

  1. Write an essay on this statement: classical value theory explains what determines prices in the long run, whereas marginal utility theory explains prices in the short run. Productiefactoren zijn prijs bepalend. Als de marginale kosten van productie constant zijn op de lange termijn, de aanbod curve is plat en de vraag heeft geen invloed, de marginale kosten bepalen de prijs. Op de korte termijn zijn de marginale kosten niet constant en de vraag (bepaalt door de marginale utiliteit van een goed) speelt een belangrijke rol bij de prijs bepaling. Je kunt dus zeggen dat de marginale utiliteitstheorie de prijzen uitlegt in de korte termijn.

  2. Marginal utility theory is an example of a broader principle of going to the margin in order to understand economic activity. Explain this statement and give other examples of marginal analysis used by economists. In de marginale analyse wordt er gekeken naar het laatste product, transactie, en de omstandigheden romdom deze transactie. Een voorbeeld van een marginale analyse is de productietheorie en hoe je winst moet maximaliseren.

  3. Write an essay in which you evaluate the claim that a revolution in economic theory took place during the 1870s. Jevons, Menger en Walras hadden 5 onderscheidingen binnen de economische theorie.

  4. De vraagkant werd bekeken, marginal utility 2. Er werd door Walras wiskunde gebruikt. 3. Jevons gebruikte statistiek. 4 Algemeen evenwichtsmodel van Walras. 5. Marginale analyses werden gebruikt op grote schaal voor bredere toepassingen. Deze verschillende dingen hebben allemaal een grote rol gespeeld voor de toekomst van de economische theorie.

CHAPTER 9 THE TRANSITION TO NEOCLASSICAL ECONOMICS: MARGINAL ANALYSIS EXTENDED

  1. The classical theory of distribution is not concerned with the issue of product exhaustion as is the marginal productivity theory of distribution. Explain. De klassieke was een residu benadering. Rente bleef over na winst en lonen. Het totale product wordt uitgegeven of automatisch uitgeput. De neoklassieke zeiden dat het niet altijd zo is dat de waarde van het totale product gelijk is aan de waarde van de marginale producten, waardoor het niet automatisch uitgeput wordt.

  2. Write an essay in which you explain the distribution of income in the US, using marginal productivity theory. What are some of the weaknesses of using marginal productivity theory to explain the distribution of income in the US? J. Clark concluded that each factor of production would receive a return equal to the value of its marginal product in a perfectly competitive market. The return compensates for the factor’s contribution both to the particular product being produced and to society. When applying this theory to income distribution in the US, the first task involves definition of the ‘product’. For present purposes, the product of the US shall be defined as the GDP. Given the product, how is it distributed amongst the various factors of production? Perhaps some simple examples will help illustrate the answer. For instance, the rent landowners receive is a return for the productivity of the land used in farming, industry, etc. The wages paid to farmers and autoworkers compensate them for their contribution in the production of food and cars, respectively. Critics will find two aspects of this approach troubling immediately. First, some note that it is impossible to measure the marginal product of a factor of production. How should the relative contributions between farmer and landowner be determined in the production of

delighted voice of a child; Marshall too had seen the kettle boil and sat down silently to build an engine.” Jevons had zoals Marshall gezien dat de klassieke economie niet de real World beschreef. Hij vond dat door naar de vraagkant te kijken hij de klassieke theorie van waarde verdreef en hij schreewde het meteen uit. Marshall daarentegen constateerde hetzelfde maar werkt 20 jaar aan de uitwerking ervan en teste het met de studenten. Zijn partiële evenwichtsmodel zag dat iedere situatie opzich was en dat het afhangt van de omstandigheden. Als resultaat zag hij dat zowel vraag als aanbod de prijs bepaalde.

  1. Marshall is essentially irrelevant because all he ever says is, “It depends.” Do you agree or do you disagree? It depends. (I have been influenced by Marshall.) This answer summarizes in two words the complexity of economics. Price is not simply dependent upon supply, or simply upon demand. Each instance has its own unique conditions, hence the need for an engine of analysis aware of the innumerable interdependencies, that can be applied to each unique instance. Marshall believed that the most important element of accurate analysis is knowledge of those things upon which that particular situation depends. In other words, if a particular situation arises, it arises because of the way certain other things act. If those other agents act differently, that situation will not arise. Thus, the answer to whether an economic phenomenon will occur is “it depends.” On the other hand, to answer “It depends” is often the equivalent to giving no answer at all. So whether I agree or disagree depends.

  2. In what way was it ironic that Marshall started using the term economics rather than political economics? Politieke economie is meer een normatieve economie met meningen enz.. Terwijl economics gerelateerd is aan wetenschappelijke economie. Marshall zei dat hij vond dat economie dus op een positieve manier benaderd moest worden. Ironisch genoeg nam hij afstand van de hele wetenschappelijke, positieve benadering van Walras. Hij betoogde de art of economics, dat gelijk wordt gesteld aan politieke economie.

  3. Most modern economists regard tastes as outside the purview of economics; how would Marshall be likely to view this development? Marshall zou het hier niet mee eens zijn, want utility is toch op basis van voorkeuren van de mensen. Vraag is dus gebaseerd op voorkeuren van mensen. Moderne economen stellen dat voorkeur moeilijk statistisch is vast te leggen.

  4. Marshall stated that his entire life had been and would be given to presenting in realistic form as much as he could of a certain mathematical note. What was that note, and was Marshall accurate? Hij was zeker accuraat, want voordat hij een theorie invoerde teste hij deze eerst bij zijn studenten. In zijn theorie werden de relaties goed weergeven. Vraag en aanbod voor het product, vraag en aanbod van de productiefactoren. Goed voorbeeld is Mathematical XX1. Hij deed zijn theorien ook steeds update, 20 jaar duurde het voordat principle werd gepubliceerd.

  5. In what way is Marshall’s analysis different in its treatment of time? Tijd speelde een belangrijke rol in productie. Hij onderscheidde vier tijdsmomenten.

    1. Market period: Aanbod is fixed
    2. short run Productie kan veranderd worden, maar productiecapaciteit niet. onderscheid tussen 2 kosten: variable(prime cost) and fixed (supplementary cost. Aanbod hangt af van de prijs
    3. Long run: run (ook plant size kan veranderen  alle kosten zijn variable) supply veel elasischer. Prijzen veranderen mee met de prijs.
    4. secular period (very long run  technology en population grootte kan varieren.
  6. What are two limitations of Marshall’s analysis of consumer’s surplus? Surplus is het verschil tussen wat consumenten willen betalen en wat ze daadwerkelik betalen. Marshall zegt dat kleine prijsveranderingen geen invloed hebben en dat de substitutieproducten dat ook niet hebben. (Nut zou dan niet gemeten kunnen worden met nutsfuncties.

  7. Marshall said, “it is wisest not to say that ‘Rent does not enter into cost of production’: for that will confuse many people. But it is wicked to say that ‘Rent does enter into cost of production,’ because that is sure to be applied in such a way as to lead to the denial of subtle truths.” Discuss. Voor de landeigenaar is rent prijsbepalend en geen cost of production. Voor de boer heeft het wel invloed op cost of production en prijsbepalend.

  8. Draw supply and demand curves that will be Marshallian stable and Walrasian unstable. Explain why. Marshall hoeveelheid is prijsbepalend dus de aanbod bepaald de prijs en bij Walras vraag bepaald de prijs. Hoeveelheid aanbod is meer dan de hoeveelheid vraag. Aanbieders minder produceren, waardoor hoeveelheid aanbod gelijk komt aan hoeveelheid vraag. Walras zegt dat ze de prijs gaan verlagen en verder van het evenwicht afgaan.

Say for some reason that the market is in disequilibrium at price P1. Quantity supplied exceeds quantity demanded. Suppliers cut back output, bringing the quantity closer to equilibrium. Given the Walrasian assumptions, suppliers will cut price, moving the price further from equilibrium, which would be unstable.

CHAPTER 11

WALRAS AND GENERAL EQUILIBRIUM THEORY

  1. Which is preferable: general or partial equilibrium analysis? Why? Het ligt eraan, want partiële is gemakkelijker om een complexe probleem gemakkelijker te maken door factoren constant te houden, hierdoor wordt de relatie tussen de sector en de rest genegeerd. General om verschillende sectoren in de economie tegelijk te onderzoeken. Voor contextuele argumentatie is partiële beter, maar voor de realworld informatie is general beter. Micro-economisch partiële.

  2. Are Quesnay and the physiocrats more related to Walras or to Marshall? Why? Walras, want zij bekeken de economie ook als algemeen evenwicht en de relaties in de economie.

  3. Distinguish between Walras’s general equilibrium approach and Marshall’s partial equilibrium approach. Walras ging van macro economie naar micro economie. Marshall omgekeerd. Marshall zag veel beperkingen in de walras model, waarin hij voelde dat het kwam door teveel exactheid. Marshall is uitgegaan van zijn wat vagere model.

  4. “For Walras, utility was only something he needed to assume to obtain the demand results he wanted.” Discuss this statement. Walras heeft in zijn algemeen evenwichtsmodel zowel vraag als aanbod nodig. Voor zijn vraagkant had hij utility nodig. Echter zag hij deze niet centraal in tegenstelling tot Menger.

  5. What difference would the existence of multiple equilibria make for general equilibrium analysis?

Walras, vanwege de abstracte benadering jegens de real World. De gelijkenis hebben ze in de methodologische benadering. Ze zien beiden het verleden als referentie voor toekomst. Marshall zegt economie zowel positief als normatief. Zij zeggen alleen normatief. Toch zijn beiden niet geaccepteerd in de historische school.

  1. How would current economic theory be different if the historical school had won the Methodenstreit? Dan zou het historisch benaderd worden. Het verleden als referentie voor de toekomst. Er zou een inductieve benadering zijn. Eerst informatie verzamelen en dan pas analyseren. Ook zouden er sneller sociale hervormingen hebben plaatsvinden.

  2. Who are the “captains of erudition,” and how might Veblen’s use of such terms have influenced his career? Dat zijn de universiteitsdirecteuren, die hem niet toelieten als hoogleraar, vanwege zijn school die anders was.

  3. Mitchell often used Veblen as the best example of why one should eschew theory. Why? Was Mitchell correct? Mitchell had kritiek op Veblen, omdat hij nooit de theorien heeft getoetst. Mitchell was anti theoritisch.

  4. Summarize the recurring themes in the Institutionalist thought of Veblen, Mitchell, and Commons. Veblen theorie is goed maar klassieke voerde het slecht uit. Michell zag de huidige theoretici als niet in staat te testen of bewijzen hun theorieën. Commons was alleen bezig met maatschappelijke welzijn. Veblen ziet bussinesscycle als antwoord van bussinesactiviteiten, het corrigeert zichzelf. Michell is het eens met veblen en ondersteunde het met empirische data. Commons zegt ook dat ze bestaan, maar ze kunnen door de overheid gecorrigeerd worden. Veblen deed weinig om overheidsinterventie te promoten. Mitchell wilde informatie verzameling om ze welzijn te verbeteren en was voor overheidsinterventie om schommelingen in de bussinescycle onder controle te houden. Commons voor overheidsinterventie overheid kan helpen om bestaande omstandigheden te verbeteren.

  5. Distinguish the Institutionalist thought of Veblen, Mitchell, and Commons. Veblen had wantrouwen ten opzichte van de bestaande sociale en economische instellingen, vanwege het egoisme van de directie. Mitchell vond dat de instellingen veranderlijk waren. Commens overheid kan de instelling wijzigen voor welzijn.

  6. How would Veblen respond to the argument that the market directs self-interest toward societal interest? Het eigenbelang van de markt zal reageren in de richting van maatschappelijk belang. Dat zou echter maatschappelijk belang zijn dat van de hogere klasse. Ze zullen alleen voor zichzelf zorgen en de rest erbij laten zitten.

  7. Why was Mitchell’s anti theoretical position more successful than Veblen’s alternative theoretical position? Vanwege de logica was Mitchell succesvoller, hij wilde de real World onderzoeken en abstracte theoretische modellen. Hij zag de noodzaak van onderzoek, voor het bewijs van waaruit hij kon conclusies te trekken, en daarna diagnose van de economie. Veblen had alleen kritiek en geen alternatief.

  8. What part, if any, of neoclassical theory would Hobson be willing to accept? Hobson zou slechts enkele accepteren, want hij vond de laissez faire ontoereikendheid. Hobson was het eens dat alle besparingen wordt teruggegeven aan de inkomstenbron als investeringen.

Institionele, Oostenrijkse en duitse school wilden grotere rol voor de overheid. Veblen zette zich af tegen de heersende neoklassieke economie, die naar zijn mening veel te abstract was en geen historisch besef had Zo onstond zijn idee van de countervailing power , de tegenmacht. Vakbonden, consumentenorganisaties, overheidscontrole op de prijzen zouden de macht van de grote oligopolisten in toom moeten houden. (Gailbraith)

CHAPTER 13

AUSTRIAN CRITIQUES OF NEOCLASSICAL ECONOMICS AND THE DEBATE

ABOUT SOCIALISM AND CAPITALISM.

  1. Write an essay in which you describe some of the difficulties of defining capitalism and socialism. Het kapitalisme is een zelfstandige markt met zo min mogelijk overheids ingrijpen terwijl het socialisme economische middelen wil verdelen onder zijn publieke eigendom, de verdeling van deze middelen is onder controle van de overheid.

  2. One can construct a convincing argument for an economic system by comparing a theoretical system to an existing system. Explain. On many occasions the theoretical definition of some subject is different from its manifestations in reality. For example, the theoretical definitions of capitalism and socialism are such that if the theoretical definition of these two economic systems were to be followed rigidly, no system in the world would match either completely. On one hand we have a theoretical idea as to what capitalism and socialism are, and on the other hand, we have systems that have elements of both theoretical capitalism and socialism. Supporters of both beliefs argue for their system based on theoretical terms, but attack one other based on how the other’s system works (poorly) in existing societies. They don’t structure their argument supporting their system based on existing systems because existing systems are all too often far from being perfect, or even inconsistent with the theoretical definition. Thus their argument for the system they advocate is prone to attacks. If however an argument for a system is based on comparing a theoretical system to an existing system, and if the existing system follows the theory, then their argument becomes more cogent because it can neither be attacked theoretically, nor can it be attacked based on reality.

  3. The recent dramatic changes in some formerly socialist countries have given us greater insight into the stabilizing role that democracy plays in any system. Explain. Democracy is important because it permits change while preserving the underlying political and institutional structure of a state. Markets coordinate a person’s economic activities given an existing property rights structure. Markets do not set up the property rights structure. Democracy sets up a legitimate and just property rights structure, and by doing so ensures that market outcomes are not unacceptable or unjust. Under a democratic system, people are allowed to vote to determine government policy and modify existing property rights to keep the system fair enough that people accept it. Under capitalism such conditions have held true for the large part— the basic framework of property rights has been maintained while it has been modified through taxation, regulation, and empowerments. The debacle of the formerly socialist countries has pointed out to us clearly the merits and the staying power of a democratic system. The socialist system was intolerant of small changes because even small change would challenge the viability of the system. On the flipside, democracy has been and is conducive to small change while maintaining its institutional integrity. Democracy’s strength is less in the fact that it facilitates new arrangements without tearing the basic fabric of the society. The former socialists countries need to restructure their property rights system, and democracy can ensure that the distribution will not be unjust and overly tumultuous.

Democratie is belangrijk omdat het toelaat te veranderen met behoud van de onderliggende politieke en institutionele structuur van een staat

  1. What were the key issues in the debate about socialism that began in the 1920s? Albert Schafle en Hayek stelde twee vragen namelijk hoe zal het socialisme de allocatie van resources regelen? rationele verdeling van middelen onmogelijk is onder het socialisme door het ontbreken van marktprijzen, en
Was dit document nuttig?

Verplichte opgaven, vragen en antwoorden

Vak: Geschiedenis van het economisch denken (MAN-BCU302)

155 Documenten
Studenten deelden 155 documenten in dit vak
Was dit document nuttig?
CHAPTER 1
INTRODUCTION
1. Historically, four mechanisms have been used to mediate the problem of scarcity.
What are these four methods? Do they all fall under the purview of economics?
1. Brute force - die bestond in een aantal vroegere samenlevingen en wordt nog steeds gebruikt.
2. Traditie - wordt een grote nadruk gelegd op het verleden bij de manieren van toewijzing van middelen.
3. Autoriteit - in de instellingen van de overheid en de kerk.
4. De markt – deze in de loop van de tijd ontwikkeld beginnend in West-Europa door het feodalisme en
ontwikkeld tot een industriële markt.
Deze mechanismen vallen onder de bevoegdheid van de economie om dat zich primair focussen op hoe je om
moet gaan met schaarste problemen.
2. Is the division of economics into micro- and macroeconomics a natural division?
Which should one study first? Why?
Ja het is een natural vision sinds ze zich op andere dingen richten en op verschillende manieren kijken naar
problemen rondom schaarste. Micro economie houdt zich bezig met allocatie en distributie, macro economie
houdt zich bezig met stabiliteit en groei. Het is niet duidelijk welke je als eerste moet bestuderen. Sommige
beweren dat je eerst micro-economie moet bestuderen, je analyseert dan eerst het individuele voordat je de
hele maatschappij analyseert.
3. Some people argue that one should study the history of thought because it is
interesting in its own right. Others argue that it should be studied because it sheds
light on the present. Which of the arguments is correct? Are they incompatible?
Beide argumenten zijn correct en kunnen naast elkaar bestaan.
4. What is the difference between a relativist and an absolutist approach to the history of
economic thought?
Een relativistische benadering richt zich op historische, economische, sociologische en politieke krachten die
mensen ertoe bracht om bepaalde economische vraagstukken te onderzoeken, en hiermee een nieuwe theorie
kunnen ontwikkelen. Zij zien de geschiedenis als belangrijk. Een absolutistische benadering benadruk interne
krachten en ziet de voortgang van een theorie niet alleen maar gegeven de historische omstandigheden maar
deze hangt ook af van de ontdekking en uitleg van onopgeloste problemen. Het is progressief, nieuwe
theorieën zijn over het algemeen beter dan oudere theorieën.
5. Discuss how heterodox economists play an important role in the evolution of economic
theory.
Heterodoxe economen bekijken en mainstream en houden het eerlijk door te wijzen op tekortkomingen en
inconsistenties. Wat eerste heterodox is kan later worden opgenomen in de mainstream economie.
6. Why is it important to study some of the ideas of heterodox economists as well as
those of orthodox theorists? (This is a good question to answer again after you have
read all the chapters.).
Het is belangrijk om onderzoek naar een aantal ideeen van de heterodoxe economen te doen want heterodoxe
economen hebben vaak een bredere kijk en hebben duidelijke vragen over wat de mainstream doet. Op de
lange termijn is dit ook belangrijk want deze bredere kijk geeft inzicht in hoe een waarom een theorie
veranderd.
7. The authors of this book admit having a bias toward interest in the history of thought
as a means to gain better understanding of recent thought. How might that have
influenced their treatment of H.H. Gossen?
Vanuit een puur historisch perspectief, Gossen’s bijdrage aan de economische literatuur met betrekking tot
verplaatsing van de relatieve prijzen gebaseerd op marginaal nut of de vraag is zeer belangrijk omdat hij hier
veel eerder mee kwam dan andere. Maar zijn prestaties komen niet terug in dit boek vanwege zijn relatieve
onbekendheid. Zijn ideeën zijn in de toekomst namelijk niet heel invloedrijk gebleken.
8. Histories of ideas must be selective. Write an essay about some of the issues of