Meteen naar document
Dit is een Premium document. Sommige documenten op Studeersnel zijn Premium. Upgrade naar Premium om toegang te krijgen.

Samenvatting business traject

x32
Vak

E-communication

7 Documenten
Studenten deelden 7 documenten in dit vak
Studiejaar: 2009/2010
Geüpload door:
0volgers
9Uploads
1upvotes

Reacties

inloggen of registreren om een reactie te plaatsen.

Preview tekst

De ondernemer van morgen

1. Ondernemen

  1. Het nut van een ondernemingsplan

Een ondernemingsplan is geen garantie voor succes, maar het helpt je wel je doelen scherp te stellen. Aks he dit combineert met zelfvertrouwen, als je erin gelooft en er voor gaat, doet wat je eigenlijk niet durft, dus uit je comfortzone komt, en je netwerk benut en vergroot, dan kom je al een heel eind.

  1. Entrepreneurship versus intrapreneurship

Ondernemerschap: voor eigen rekening en risico een bedrijf runnen.

Zodra je ingeschreven bent bij de Kamer van Koophandel ben je voor deze instantie ondernemer.

De belastingdienst vindt jou pas een ondernemer als je ondernemersrisico loopt en een minimale hoeveelheid tijd in je bedrijf steekt. Ze hebben de minimale uren vastgelegd in een urencriterium.

Entrepreneurship: het woord staat voor extern dus naar buiten gericht ondernemerschap. Je bent dus de eigenaar van een bedrijf en probeert winst te realiseren door initiatieven en risico’s te nemen.

 Proactief waarde toevoegen voor jezelf en je omgeving door jezelf te volgen, risico’s te nemen en creatief te denken.

Intrapreneurship: intern ondernemerschap. Jezelf ondernemend gedragen binnen een organisatie.

Het gaat altijd om:

  • Passie
  • Kansen zien en creëren
  • Vitaliteit
  • Risicobereidheid
  • Creativiteit
  1. Voor- en nadelen van ondernemen

Voordelen:

  • Vrijheid (bijvoorbeeld in het nemen van beslissingen)
  • Zelfontplooiing
  • Zelfstandigheid
  • Mogelijkheid om meer geld te verdienen dan in loondienst

Nadelen:

  • Regelen van financiën en administratie
  • Eenzaamheid
  • Gebrek aan sparringpartner
  1. Ontwikkelingen ondernemerschap in België
  • Ondernemer wordt steeds meer een lifestyle

  • Hoogopgeleide ondernemers kiezen meestal voor de dienstverlening

  • Meer jongeren kiezen voor ondernemerschap

  • Aantal freelancers en netwerkverbanden neemt toe o Het aantal freelancers is de afgelopen twintig jaar aanzienlijk gestegen. Een zzp’er is een zelfstandige ondernemer zonder personeel. Meer dan de helft van ondernemers zijn freelancer.

  • Webwinkels populairder dan fysieke winkels

  • Personal branding wordt vervangen door business branding o Personal branding is van jezelf een merk maken. Business branding is het inde markt zetten van een bedrijfsnaam.  Je naam kan moeilijk te spellen zijn  Grotere partijen willen niet mee in zee met alleen ik persoon  Als je meer partijen wilt en minder wilt werken moet je mensen inhuren  Je bedrijf is niet te verkopen met personal branding

  • MVO blijft hot

  • Innovatief ondernemen is belangrijk

  • Sociaal media is onmisbaar

  • Nieuwe werken wordt in steeds meer ondernemingen toegepast o Het nieuwe werken stelt werknemers in staat zelf te bepalen hoe, waar en wanneer ze willen werken.

  1. Jij als ondernemer

Vier elementen van ondernemerscompetentie:

  • Motivatie (willen)
  • Persoonskenmerken (zijn)
  • Kwaliteiten (kunnen)
  • Kennis er ervaring (weten) 1.5. Jouw motivatie om te gaan ondernemen

Je gaat proberen te bereiken wat je nodig hebt.

  • Is je motivatie intern of extern gedragen
  • Zie je regelmatig kansen
  • Wat is je passie?
  • Wat is je visie
  • Wat is je strategie

Als je iets wil creëren en je zelf wil onderscheiden zijn je motiveren intern gedreven.

Mensen die ontslagen worden en geforceerd worden om zelfstandig te werken hebben externe motieven.

Passie: liefde voor je werk. Je spendeert graag tijd in je bedrijf en je kan er urenlang over praten.

Kansen

Als ondernemer ben je optimistisch. Je ziet kansen of je creëert kansen, je weet zo ook te benutten.

  1. Jouw missie visie en strategie neerzetten
  • Wat is je missie? (doel)
  • Hoe ziet je visie eruit (je gewenste toekomstbeeld)
  • Welke strategie je toepast (hoe ga je je doel in drie tot vijf jaar bereiken)

Missie:

Wat wil je met jouw onderneming bereiken? Waar sta je voor? Welke waarden en identiteit heb je als onderneming?

Missie bepaalt de organisatiedoelen en het daaruit voortkomende strategische beleid.

Een goede missie beantwoorden de volgende vragen:

  • Waar sta je over vijf jaar? Wat wil je dat mensen dan over jouw bedrijf zeggen?
  • Hoe willen jij en jouw medewerkers met anderen en met elkaar omgaan
  • Hoe duurzaam wil je bedrijf zijn

Belangrijkste kenmerken van verschillende typen ondernemers:

  • De pionier: o Komt met nieuwe ideeën o Ziet kansen en mogelijkheden o Voelt zich prettig in chaos o Zoekt avontuur o Is snel afgeleid en verveelt zich snel o Houdt om nieuwe projecten op te zetten o Is handig bij de start van een bedrijf
  • De verkoper: o Kan goed luisteren o Kan anderen gemakkelijk overtuigen o Heeft invoelingsvermogen o Vindt het proces belangrijker dan het resultaat
  • De vakman: o Wil intellectueel uitgedaagd worden o Is kritisch o Is analytisch o Kent de details o Heeft kennis van zaken
  • De manager: o Kan goed op de winkel passen o Is goed in het bewaken van het proces o Is goed in het aansturen van de dagelijkse gang van zaken o Delegeert de werkzaamheden bij voorkeur o Houdt niet van chaos
  1. Jouw ondernemerskwaliteiten (soft skills)

Je moet veelzijdig zijn: motiveren, netwerken, acquireren, verkopen,, adviseren, presenteren, communiceren, organiseren en plannen. Als je bepaalde dingen niet kan moet je samenwerken met iemand die het wel kan. Elkaar zo aanvullen.

Motiveren

Hoe liever je iets wilt of hoe belangrijker je iets vindt, hoe eerder je in beweging komt. Als ondernemer moet je niet alleen jezelf, maar in veel gevallen ook anderen (werknemers, klanten) kunnen motiveren.

Intrinsiek: motivatie dat van binnenuit komt

Extrinsiek: motivatie dan van buiten komt

Netwerken

Door je netwerk kun je snel actuele informatie rijgen. Deze bron staat vooral tot je beschikking als je zelf zo veel mogelijk deelt. Het kenmerk van netwerken is namelijk dat het gaat om geven en op een later moment ontvangen.

Acquireren

Acquireren is het proces rondom het verkrijgen van opdrachten of het in contact komen met potentiële klanten.

Acquisitie vergt een goede voorbereiding:

  • Welke doelgroep zit op jou te wachten?

  • Welke vragen kunnen klanten jou stellen?

  • Welke behoefte of welk probleem heeft de klant

  • Bel alleen op een moment waarop je goed in je vel zit

  • Zit rechtop en glimlach terwijl je belt

  • Neem de tijd

  • Doe er niets naast

  • Zeg ‘heeft u een moment’ of ‘bel ik gelegen’

  • Spreek duidelijk en niet snel

  • Ken je unieke verkooppunten

  • Luisteren

  • Stel vragen: eerst open dan gesloten

  • Hanteer stiltes

  • Bied iets aan zonder er iets voor terug te willen

  • Negen keer krijg je nee, tiende keer...

  • Stuur dezelfde dag nog een schriftelijke bevestiging met wat er is afgesproken

Verkopen

Was dit document nuttig?
Dit is een Premium document. Sommige documenten op Studeersnel zijn Premium. Upgrade naar Premium om toegang te krijgen.

Samenvatting business traject

Vak: E-communication

7 Documenten
Studenten deelden 7 documenten in dit vak
Was dit document nuttig?

Dit is een preview

Wil je onbeperkt toegang? Word Premium en krijg toegang tot alle 5 pagina's
  • Toegang tot alle documenten

  • Onbeperkt downloaden

  • Hogere cijfers halen

Uploaden

Deel jouw documenten voor gratis toegang

Ben je al Premium?
De ondernemer van morgen
1. Ondernemen
1.1. Het nut van een ondernemingsplan
Een ondernemingsplan is geen garantie voor succes, maar het helpt je wel je doelen
scherp te stellen. Aks he dit combineert met zelfvertrouwen, als je erin gelooft en er voor
gaat, doet wat je eigenlijk niet durft, dus uit je comfortzone komt, en je netwerk benut
en vergroot, dan kom je al een heel eind.
1.2. Entrepreneurship versus intrapreneurship
Ondernemerschap: voor eigen rekening en risico een bedrijf runnen.
Zodra je ingeschreven bent bij de Kamer van Koophandel ben je voor deze instantie
ondernemer.
De belastingdienst vindt jou pas een ondernemer als je ondernemersrisico loopt en een
minimale hoeveelheid tijd in je bedrijf steekt. Ze hebben de minimale uren vastgelegd in
een urencriterium.
Entrepreneurship: het woord staat voor extern dus naar buiten gericht
ondernemerschap. Je bent dus de eigenaar van een bedrijf en probeert winst te
realiseren door initiatieven en risico’s te nemen.
Proactief waarde toevoegen voor jezelf en je omgeving door jezelf te volgen,
risico’s te nemen en creatief te denken.
Intrapreneurship: intern ondernemerschap. Jezelf ondernemend gedragen binnen een
organisatie.
Het gaat altijd om:
- Passie
- Kansen zien en creëren
- Vitaliteit
- Risicobereidheid
- Creativiteit
1.3. Voor- en nadelen van ondernemen
Voordelen:
- Vrijheid (bijvoorbeeld in het nemen van beslissingen)
- Zelfontplooiing
- Zelfstandigheid
- Mogelijkheid om meer geld te verdienen dan in loondienst
Nadelen:
- Regelen van financiën en administratie
- Eenzaamheid
- Gebrek aan sparringpartner
1.4. Ontwikkelingen ondernemerschap in Belg
- Ondernemer wordt steeds meer een lifestyle
- Hoogopgeleide ondernemers kiezen meestal voor de dienstverlening
- Meer jongeren kiezen voor ondernemerschap
- Aantal freelancers en netwerkverbanden neemt toe
oHet aantal freelancers is de afgelopen twintig jaar aanzienlijk gestegen.
Een zzp’er is een zelfstandige ondernemer zonder personeel. Meer dan de
helft van ondernemers zijn freelancer.

Waarom is deze pagina onscherp?

Dit is een Premium document. Word Premium om het volledige document te kunnen lezen.