tentamen november 2004
Statica (WB1630-16)
Technische Universiteit Delft
Aanbevolen voor jou
Reacties
Preview tekst
Delft Instellingspakket Mechanica:
Statica
AE1-914-I
1 November 2004, 14:00–17:
Dit is het Nederlandstalige tentamen.
Alleen het antwoordformulier inleveren Losse bladen en andere papieren worden niet ingenomen.
Vermeld uw naam en studienummer! Zonder naam en studienummer wordt het werk niet geaccepteerd.
Benut controlemogelijkheden om rekenfouten te vermijden
Opgave 1(Gewicht 1, ongeveer 30 min.)
Het onderstaande vakwerk wordt belast door een kracht van 80kN in knooppunt E.
✁✁✁✁✁✁✁✁✁✁✁✁✁✁✁
✁✁✁✁✁✁✁✁✁✁✁✁✁✁✁ ✂✁✂✁✂✁✂✁✂✂✁✂✁✂✁✂✁✂✂✁✂✁✂✁✂✁✂
✂✁✂✁✂✁✂✁✂✂✁✂✁✂✁✂✁✂✂✁✂✁✂✁✂✁✂
✄✁✄✁✄✁✄✁✄✄✁✄✁✄✁✄✁✄✄✁✄✁✄✁✄✁✄
✄✁✄✁✄✁✄✁✄✄✁✄✁✄✁✄✁✄✄✁✄✁✄✁✄✁✄ ☎✁☎✁☎✁☎✁☎☎✁☎✁☎✁☎✁☎☎✁☎✁☎✁☎✁☎
☎✁☎✁☎✁☎✁☎☎✁☎✁☎✁☎✁☎☎✁☎✁☎✁☎✁☎
2 m
2 m 80 kN
A B C
E
F
G
D
H I
2 m 2 m 2 m 2 m
a)Bepaalgrafischde richting van de oplegreactie in A.
b)Bereken de oplegreacties in de scharnieren A en G.
c)Welke staven zijn nulstaven?
d)Bereken de krachten in alle staven.
e)Teken de krachtenveelhoek van knooppunt F.
Opgave 3(Gewicht 1, ongeveer 30 min.)
Een zweefvliegtuig wordt in een horizontale vlucht voortgetrokken en bevindt zich 120 m achter en 30 m onder de Cessna. De raaklijn aan de kabel ter plaatse van het zweefvlieg- tuig is horizontaal. De massa van de kabel wordt gemodelleerd als een uniforme verticale verdeelde belasting van 8 N/m gemeten in horizontale richting. De belasting op de kabel ten gevolge van luchtweerstand dient te worden verwaarloosd.
30 m
120 m
8 N/m
glider
cessna
a)Bereken de kracht in de kabel ter plaatse van het zweefvliegtuig.
b)Bereken de maximale kracht in de kabel. Waar treedt deze op?
Opgave 4(Gewicht 2, ongeveer 40 min.)
Een balk met lengte 6 m ligt op de grond. Het gewicht van de balkwordt verwaarloosd. Er werkt een uniforme verdeelde belasting van 30 kN/m op AB enCD. Als gevolg hiervan ondervindt de balk een uniforme verdeelde belastingqvan de grond.
✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡ ✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡☛✡ ☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞
☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞☛☞
✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌ ✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌☛✌✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍☛✍
4 m
30 kN/m 30 kN/m
q
A
B C D
1 m 1 m
a)Bereken de grootteqvan de uniforme verdeelde belasting.
b)Teken de resulterende verdeelde belasting op de balk.
c)Teken de dwarskrachtenlijn van de balk en gebruik hierbij devervormingstekens.
d)Teken de buigende momentenlijn van de balk en gebruik hierbij de vervorming- stekens. Teken eveneens de raaklijnen aan het diagram in de punten A, B, C en D en laat duidelijk zien waar deze elkaar snijden.
e)Waar treedt de maximale waarde voor het buigende moment op enhoe groot is dit moment?